حرف و حدیث هایی درباره افزایش دوباره نان!!

با وجودی که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده اما دولت فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از تابناک، در حالی که شواهد موجود نشان از اعلام حالت آماده باش برای افزایش قیمت نان دارد، آیا کسی به تبعات نامطلوب کاهش سهم این ماده غذایی پرکالری در سفره های ایرانی فکر کرده است؟ آیا دستگاههای مسئول و متولی عرضه کننده آرد و ناظر بر تولید و عرضه آن، اقدامی برای مقابله با سوءاستفاده های احتمالی نانوایان و دیگر دست اندرکاران پخت نان در این دوره کرده اند؟

با وجودی که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش 30 درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده اما دولت فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

اما شواهد موجود حاکی از آن است که دولت در ادامه اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه ها که از شش ماه پیش با تغییر در قیمت های حامل های انرژی آغاز شد، اجرای تغییرات جدید در میزان یارانه پرداختی به نان را در دستور کار خود قرار داده است.

طبق اعلام برخی از مسوولان بلندپایه دولت، نظرات کارشناسی سازمان های ذیربط از جمله سازمان حمایت، بازرگانی دولتی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ها در خصوص اصلاح قیمت آرد و نان اخذ و گفته می شود در آینده نزدیک قیمت انواع نان حداقل 20 و حداکثر 30 درصد افزایش خواهد یافت.

دکتر رسول خضری در این باره گفت: برای تغییر قیمت نان باید بودجه آن در لایحه سالانه بودجه دیده شود و بعد از آن اقدام کنند، کاری که امسال انجام شد آن هم در سالروز مجلس اصلا حرکت خوبی نبود، و ادامه این روند و تکرار آن برای بار دوم در سال جاری نیز درست نیست.

وی گفت: درلایجه بودجه چنین چیزی نیامده است، از نظر انصاف هم این درست نیست ما در کشور اقشار آسیب پذیری داریم که قوت لایموت آنها فقط نان است، اگر شما کمک به اینها را در بودجه ندیده اید، و یا اگر یارانه آن در بودجه نیامده است با چه مجوزی اقدام به افزایش نرخ نان کرده اید؟

وی افزود: یارانه در نظر گرفته شده برای نان باید تناسب داشته باشد با میزان افزایش قیمت نان، به طور مثال برای قیمت نان یک یارانه ای در نظر گرفته شده است اما برای نان گرانتر که یارانه ای در نظر گرفته نشده است، اگر می خواهند این کار بکنند، باید یارانه آن را پرداخت کنند و از چند ماه قبل نیز به مردم اعلام کنند تا مردم آمادگی داشته باشند و پس از آن اگر خواستند نان را گران کنند.

این کار قانونی نیست باید مجوز مجلس را داشته باشند، باید اجزاء اسناد بالا دستی را نیز تامین کنند، یعنی یارانه ها قانون هدفمندی و حمایت از اقشار آسیب پذیر رعایت شده باشد، اگر غیر از این باشد آثار و تبعاات بسیار بدی خواهد داشت، چنان چه برخی از آثار آن در جامعه به راحتی قابل لمس هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی ممکن است بعد از گران شدن دوباره قیمت نان روی دهد گفت: به نظر من در همان دفعه اول دولت اشتباه کرده و مجموعه مجلس کاملا با آن مخالف بوده و است، در حال حاضر بسیاری از هموطنان ما از کمبود ریز مغذی ها رنج می برند و بحث گرسنگی در جامعه مطرح است.

البته گرسنگی نه به معنای اینکه کسی چیزی نخورد بلکه به دلیل هزینه بالای مواد غذایی عده ای فقط شکم خود را سیر می کنند و توجهی به ویتامین ها و مواد معدنی و حتی پروتئین های مورد نیاز بدن ندارند، حال اگر قوت اصلی و تنها غذای مردم فقیر که نان است را هم ما از آنها بگیریم صدمات جبران ناپذیری خواهیم خورد.

این درست است که ما بزرگترین مصرف کننده غلات در جهان هستیم اما به هر حال ذائقه ما ایرانی ها به نان عادت کرده است و برای برخی ها هم چاره ای جز مصرف نان نمانده پس باید در اقداماتی که انجام می دهیم سنجیده عمل کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

98  −    =  95