صنعت بیمه برای بیمه‌های اعتباری مشکلی ندارد/عدم شناخت نظام بانکی از بیمه‌نامه های اعتباری

مسعود حجاریان:

بانک‌ها یا اطلاعات کاملی از مشتریان ندارند یا تمایلی به افشای آن ندارند بنابراین در زمان تنظیم قرارداد و صدور بیمه‌نامه دست صنعت بیمه کاملا خالی است.

به گزارش ریسک نیوز،مسعود حجاریان ، مدیر عامل بیمه ملت ، گفت : کسب‌و‌کار کشور خیلی مشکل بیمه ندارد. صنعت بیمه به‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها پاسخگوی نیاز کسب‌و‌کارها بوده و ریسک‌های آنها را پوشش داده است.

وی افرود: حتی ریسک پروژه‌های بزرگ هم توسط صنعت بیمه داخلی تامین شده است. صنعت بیمه در سال‌های گذشته در تحریم بود و بیمه‌گران خارجی ریسکی را نپذیرفتند؛ اما در صنعت بیمه کشور تدابیری اتخاذ شد که همه ریسک‌های داخلی در بازار بیمه کشور نگهداری و مدیریت شد. اتفاقا در صنعت بیمه نوآوری‌های زیادی صورت گرفت و محصولات جدیدی به بازار عرضه شد.

 

به گفته وی  در مورد بیمه اعتباری بیمه‌گران حق دارند مقابل صدور آن را بگیرند. بیمه اعتباری پوشش ریسک مطالبات است، عمدتا در کالاهایی که به‌صورت اقساط فروخته می‌شوند یا بانک‌ها به مشتریان تسهیلات می‌دهند. ریسک عدم پرداخت اقساط وجود دارد که تحت پوشش قرار می‌گیرد اما متاسفانه نظام بانکی یا لیزینگ‌ها از این نوع بیمه‌نامه شناخت کافی ندارند.

حجاریان عنوان کرد: آنها در بسیاری از مواقع اطلاعات درستی حتی از مشتریان و تسهیلات گیرندگان خودشان هم ندارند و می‌خواهند این ریسک را به صنعت بیمه منتقل کنند. بانک‌ها یا اطلاعات کاملی از مشتریان ندارند یا تمایلی به افشای آن ندارند بنابراین در زمان تنظیم قرارداد و صدور بیمه‌نامه دست صنعت بیمه کاملا خالی است. شرکت تحت مدیریت من در زمانی که بیمه اعتباری برای مشتریان بانک صادرات ایران توسط کنسرسیومی صادر می‌شد مسوول اطلاعات کنسرسیوم بود. وقتی از سوی بانک هیچ‌گونه اطلاعاتی از تسهیلات گیرندگان ارائه نشد از کنسرسیوم انصراف دادیم؛ هرچند بیمه‌نامه صادر شد، اما امروز پرونده آن در محاکم قضایی است. باید منصف بود.  این موضوع که صنعت بیمه کشور ناتوان است درست نیست و صنعت بیمه برای بیمه‌های اعتباری مشکلی ندارد. 

وی در ادامه ی گفتگو با دنیای اقتصاد  عنوان کرد: آقای جهانگیری از صنعت بیمه خواستند برای نوسانات نرخ ارز اقدامی انجام دهد؛ اما پوشش نرخ ارز به لحاظ فنی قابل بیمه‌شدن نیست. هر‌چند شورای عالی بیمه در اجرای قانون این خدمت را تصویب کرد و بیمه ایران در اجرای قانون این پوشش را ارائه می‌کند؛ اما در حقیقت این پوشش قابل قبول صنعت بیمه در دنیا نیست. راهکارهای دیگری به غیر از بیمه در دنیا وجود دارد به‌عنوان مثال هجینگ تا به امروز در کشور ما جایگاهی پیدا نکرده و ساختاری برای هجینگ نیست. آقای جهانگیری گفتند: اگر به لحاظ فنی صنعت بیمه نمی‌تواند کاری در این خصوص انجام دهد، آنچه امکان‌پذیر است ارائه شود؛ اما راه‌اندازی خدمت هجینگ با بیمه مرکزی با سایر شرکت‌های بیمه نیست، بلکه باید در سندیکای بیمه‌گران سندیکایی که یک تشکل بیمه‌ای در اتاق بازرگانی دارد، انجام شود. اتاق بازرگانی با سازماندهی کسب‌و‌کارها می‌تواند فضای جدیدی ایجاد کند. تشکل بیمه در اتاق فقط ثبت شده و تاکنون فعالیتی جدی نداشته است که می‌توان برای پاسخگویی به نیاز بیمه‌ای اقتصاد کشور از این نقطه آغاز کرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

12  −    =  3