جای قوانین حمایتی در صنعت بیمه خالی است/ نظارت بر صنعت بیمه از حالت جزیره ای خارج شود

فاکتورهای پیش بینی صنعت بیمه در سال ۹۴ در گفتگو با ریسک نیوز بررسی شد

در حال حاضر قوانین موجود، شرکت های بیمه را حمایت نمی کند و می توان گفت جای قوانین حمایتی در صنعت بیمه خالی است./ نظارت بر صنعت بیمه باید از حالت جزیره ای خارج شود و به صورت سیستماتیک در آید ./ در کنار سیستم نرم افزاری دقیق برای نظارت بر عملیات بیمه گری قوانین نظارتی باید ضمانت اجرایی داشته باشد .

جواد سهامیان مقدم ، رییس هیات مدیره بیمه اتکایی امین ، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریسک نیوز پیش بینی صنعت بیمه در سال 94 را بدون ارزیابی وضعیت صنعت در گذشته غیرممکن دانست و افزود: اگر چه آینده تکرار گذشته نیست اما ارزیابی شواهد گذشته بدون شک در پیش بینی وضعیت آینده اثر گذار خواهد بود.

وی افزود: از مهمترین فاکتورهایی که در ارزیابی گذشته جهت پیش بینی آینده باید مورد توجه قرار گیرد، شناخت رسالت بیمه است به طوریکه باید رسالت شرکت های بیمه در راستای مسولیت اجتماعی که برعهده دارند از یک سو و رسالت دیگر که همان انتفاع و سودآوری است از سوی دیگر تبیین گردد که اگر به این رسالت توجه نشود هر کس از دیدگاه خود صنعت بیمه را ارزیابی خواهد کرد که بدون شک نتیجه نهایی حاصل نمی شود.

مدیر عامل سابق بیمه ایران تاکید کرد: شرکت های بیمه باید در راستای رسالت اجتماعی خود تامین امنیت در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و … را دنبال کنند و از سوی دیگر باید به سود اوری معقول و منطقی دست یابند که هر دوی این اهداف مکمل یکدیگر خواهند بود چرا که اگر با نگاه سودآوری وارد بازار شوند و رسالت تامین امنیت در حاشیه قرار گیرد و بالعکس اگر سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که شرکت ها را به حاشیه زیان برساند رسالت اصلی که همان تحقق امنیت اجتماعی است ، تحقق نخواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به فاکتور دانش و تخصص در ارزیابی گذشته و پیش بینی آینده عنوان کرد: امروزه تشکل هایی موفقند که دانش محور باشند زیرا در سایه دانش محوری ، شناخت علمی و فنی و به دنبال آن تربیت نیروهای متخصص حاصل می شود، بنابراین در ارزیابی گذشته توجه به دانش فنی و علمی متولیان صنعت بیمه ضروری است.

سهامیان در ادامه با اشاره به فاکتور های دیگر موثر بر پیش بینی صنعت بیمه در سال 94 به قوانین و ضوابط موجود در صنعت بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: باید ارزیابی شود که آیا قوانین موجود در راستای رسالت بیمه گری حرکت می کند یا خیر.

به گفته وی به طور مثال نگاهی به وضعیت فعلی قوانین بیمه گری نشان می دهد در حال حاضر بابت فروش بیمه نامه ها عوارض سنگینی وضع می شود که پول عوارض از بیمه گذار دریافت می شود که این مساله بدون شک در راستای رسالت بیمه گری و تحقق امنیت اجتماعی نیست.

سهامیان عنوان کرد: ارزیابی قوانین و ضوابط فعلی صنعت بیمه نشان می دهد ، باید در قوانین بازنگری صورت گیرد به طوریکه این بازنگری هم در راستای رسالت بیمه و منافع بیمه گزاران و هم سودآوری شرکت های بیمه باشد.

به گفته وی در حال حاضر قوانین موجود، شرکت های بیمه را ساپورت نمی کند و می توان گفت جای قوانین حمایتی در صنعت بیمه خالی است.

رییس هیات مدیره بیمه اتکایی امین در ادامه با اشاره به فاکتور نظارت در ارزیابی صنعت بیمه و پیش بینی آینده عنوان کرد: ارزیابی وضعیت نظارتی در میان فاکتورهای موجود حرف اول را می زند به طوریکه نظارت باید از حالت جزیره ای خارج شود و به صورت سیستماتیک در آید .

وی با تاکید بر اینکه برنامه های نرم افزاری پیشرفته برای نظارت همه جانبه بر بخش های مختلف لازم است ، اظهار داشت: پیاده سازی یک core insurance پیشرفته جهت نظارت همه جانبه و سیستماتیک بر صنعت بیمه در سال آتی باید در دستور کار قرار گیرد.

سهامیان معتقد است، در کنار سیستم نرم افزاری دقیق برای نظارت بر عملیات بیمه گری وجود قوانینی که ضمانت اجرایی داشته باشد نیز ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی در صورت در نظر گرفتن فاکتورهای مورد اشاره می توان به ارزیابی گدشته پرداخت و در نهایت آینده صنعت را پیش بینی می کرد به طوریکه اگر فاکتورهای موجود ثابت باشد آینده تغییری نمی کند در صورتی که فاکتورها بهبود یابد باید به رشد صنعت بیمه امیدوار باشیم و اگر اثرات مثبت فاکتورها کمرنگ شود نمی توان سال خوبی را برای صنعت پیش بینی کرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  −    =  51