اثرات مثبت حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه بر رونق اقتصادی/ بررسی اثرات زیان بار مالیات بررشته شخص ثالث

ریسک نیوز در گفتگو با رییس کل اسبق سازمان امور مالیاتی بررسی کرد :

به نظر می رسد مشکل اصلی ایجاد شرایط نامطلوب در نتیجه اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه فقدان روش مناسب برای اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی باشد. / خدمات بیمه ای نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرند زیرا با هدف اصلی مالیات که همان رونق تولید و سرمایه گذاری است ، در تضاد است.

 ریسک نیوز / آزاده محسنی :  از آنجا که  هدف مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری از مصرف گرایی در جامعه است ، در این راستا دولت با وضع مالیات بر ارزش افزوده از هر مصرف کننده به اندازه درصدی از مصرفش مالیات دریافت می کند. با توجه به ماهیت مذکور وبا توجه به اینکه خدمات مالی در تمام دنیا بستر ساز  ارایه خدمت در هر کشور است ، عموما از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند این در حالی است که متاسفانه صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایعی که خدمات مالی ارایه می دهد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست.

نگاهی به تجارب جهانی نشان می دهد ، در اکثر کشورهای دنیا برای توسعه فرهنگ بیمه و تشویق جامعه به خرید محصولات بیمه ای ، معافیت های مالیاتی برای هزینه های بیمه ای منظور می شود در حالی که در ایران قانون گذاران به وضع عوارض متعدد برر شته های بیمه ای اقدام می کنند.

اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر روی حق بیمه ها علاوه بر اینکه نرخ پوشش های بیمه ای برای مصرف کننده را بالا می برد ، هزینه های زیادی را بر اقتصاد نیز وارد می کند به طوریکه سبب بالا رفتن هزینه ها در بخش های تولیدی و افزایش قیمت ها در بازار و در نهایت مانعی در مسیر رونق سرمایه گذاری می شود.

به گفته کارشناسان بیشترین اثر زیان بار مالیات بر ارزش افزوده بر رشته شخص ثالث خواهد بود زیرا منجر به افزایش حق بیمه این رشته و در نهایت کاهش اقبال خرید این بیمه نامه از سوی مالکان خودرو خواهد شد که افزایش خسارات ناشی از تصادفات رانندگی و به دنبال آن ضرر به اقتصاد و بیت المال را به دنبال خواهد داشت.

علاوه براین بیمه شخص ثالث به علت نسبت بالای پرداخت خسارت ، بیمه ای زیان ده است که سود سایر رشته های بیمه ای را از بین می برد، در نتیجه باید راهکارهای مقتضی به منظور کاهش زیان در بیمه شخص ثالث پیش بینی شود.

تجارب جهانی نشان می دهد ، تقریبا تمامی کشورهای جهان در بخش بیمه های عمر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در تمامی موارد بیمه های مستقیم ، اتکایی و کارمزد نمایندگی ها و کارگزاری ها معاف هستندو تنها در برخی از کشور ها نمایندگی ها و کارگزاری ها در بخش کارمزد خود مالیات برارزش افزوده پرداخت می کنند.

گفتنی است ، به طور کلی در دنیا روش مشخصی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خدمات نمایندگان  وکارگزاران بیمه ای وجود ندارد وکلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، ژاپن و کانادا در کلیه رشته ها  از پرداخت مالیات معاف هستند در کشورهایی مانند استرالیا، نیوزیلند ،ایالات متحده و افریقای جنوبی نیز در محصولات و پوشش هایی که معاف نیستند میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس میزان ریسک پذیرفته شده و حق بیمه دریافتی محاسبه می گردد به طوریکه نیوزیلند در بخش بیمه های زندگی معاف و در غیرزندگی مشمول است ویا در ایالات متحده و استرالیا خدمات نمایندگان و کارگزاران بیمه مشمول مالیات است.

لازم به ذکر است، بیمه اتکایی بیمه های زندگی در اغلب کشورهای جهان از مالیات برارزش افزوده معاف هستند و در خصوص بیمه اتکایی بیمه های عمومی نیز اگر بیمه عمومی معاف باشد ، بیمه اتکایی بیمه عمومی نیز معاف خواهد بود.

بنابر آنچه گذشت ، به نظر می رسد مشکل اصلی ایجاد شرایط نامطلوب در نتیجه اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه فقدان روش مناسب برای اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی باشد.

عیسی شهسوار خجسته ، کارشناس امور مالیاتی و رییس کل اسبق سازمان امور مالیاتی کشور ،درگفتگو با خبرنگار ریسک نیوز ، در این خصوص معتقد است، خدمات مالی و اعتباری عمومی در اکثر کشورهای جهان مشمول مالیات نمی شوند.

به گفته وی در لایحه قانون موقتی تصریح شده است که خدمات مالی و اعتباری از موارد غیر مشمول قلمداد شود اما از آنجا که  خدمات بیمه ای را شامل نمی شد در این راستا سازمان امور مالیاتی به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های بیمه اقدام کرد .

شهسوار خجسته عنوان کرد: البته از آنجا که بیمه های زندگی نوعی سرمایه گذاری تلقی می شود سازمان امور مالیاتی آن را خارج از شمول مالیاتی قرار داد ؛ اما سایر رشته های بیمه ای بر اساس کارمزد و حق بیمه دریافتی و نه براساس مبلغ سرمایه بیمه شده مشمول مالیات قرار می گیرد.

وی معتقد است ، خدمات بیمه ای نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرند زیرا با هدف اصلی مالیات که همان رونق تولید و سرمایه گذاری است در تضاد است.

شهسوار خجسته تاکید کرد: اعمال مالیات بر صنعت بیمه  به دلیل تراکنش های مالی فراوان و ریسک هایی که دارد منطقی به نظر نمی رسد.

رییس کل اسبق سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به  لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در فروردین 93 عنوان کرد : طبق این لایحه صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

به گفته وی مدت نزدیک به یکسال است که شورای مشورتی متشکل از خبرگان و صاحب نظران دستگاههی اجرایی و اتاق بازرگانی و اصناف و اتاق تعاون روی این لایحه کار می کنند و بازنگری های لازم روی ان صورت گرفته و در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی  دولت است.

وی تاکید کرد ، یکی از موارد مورد اشکال که دراین لایحه مطرح شده است  و مورد بازنگری قرار گرفته بحث شمول خدمات بیمه ای است ،که طبق اصلاحات صورت گرفته صنعت بیمه جز موارد غیر مشمول قلمداد شده است.

بر اساس این گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بیست و یکمین همایش توسعه و بیمه به معافیت صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در اصلاحیه قانون مالیات خبر داد.

بنابرآنچه گدشت، بدون شک حذف مالیات بر ارزش افروده در صنعت بیمه نقطه عطفی در این صنعت خواهد بود زیرا علاوه براینکه سبب توسعه فرهنگ بیمه به دلیل کاهش قیمت خدمات بیمه ای و در نتیجه افزایش تقاضا از سوی بیمه گزاران می شود هدف اصلی مالیات بر ارزش افزوده که همان مالیات بر مصرف می باشد نیز محقق می گردد زیرا مالیات بر ارزش افزوده باید شامل مصرف کننده نهایی  شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

47  +    =  56