۴ موسسه اعتباری مجوز می‌گیرند

یک مقام مسئول در بانک مرکزی از درخواست این بانک از بانک‌های کشور برای توسعه شعب و فعالیت آنها در خارج از کشور خبرداد و گفت: حدود ۵۰ الی ۶۰ صرافی خود را با ضوابط بانک مرکزی تطبیق داده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،عبدالمهدی ارجمند نژاد در پاسخ به مهر در مورد آخرین وضعیت ساماندهی صرافی ها و ارائه مجوز توسط بانک مرکزی گفت: طی چند سال اخیر تقاضاهای بسیاری از سوی صرافی ها به بانک مرکزی برای دریافت مجوز ارائه شده است. در سال ۹۲ مقررات و دستورالعملی برای ساماندهی صرافی ها مصوب و ابلاغ شد که البته اعتراضات صراف ها را به دنبال داشت. این اعتراضات همزمان با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید شد.

ضرب الاجل ساماندهی صرافی ها تمدید شد

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی های بانک مرکزی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور بنابر درخواستی که از سوی صراف ها دریافت کرده بود، دستوری مبنی بر بازنگری دستورالعمل صادر کرد و در ۲۸ مردادماه سال گذشته دستورالعمل بازنگری شده مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد و پس از آن بررسی و ساماندهی حدود ۱۰ هزا تقاضا آغاز شد. در حال حاضر بانک مرکزی برای تعداد زیادی از صرافی ها نامه هایی را ارسال کرده است و برای بقیه نیز به مرور ارسال خواهد شد و در این نامه از آنها درخواست شده است که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هر صرافی متقاضی که بتواند شرایط جدید را ایفا کند، می تواند پس از طی مراحل مربوط، مجوز خود را کسب کند که این کار به مرور در حال انجام است و به صورت ماهیانه تقاضای ۱۰۰ الی ۲۰۰ صرافی مورد بررسی قرار می گیرد. هم اکنون هم از حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ صرافی حدود ۵۰ الی ۶۰ صرافی خود را با ضوابط بانک مرکزی تطبیق داده اند و بقیه هم کارهایشان در اداره مجوزهای بانک مرکزی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در ابتدا یک ضرب الاجل اولیه تعیین کرده بود اما بعدا زمان آن به درخواست صرافان و با موافقت مسئولان تمدید شد، تصریح کرد: درخواست های جدید هم علاوه بر تمدیدی ها دریافت شده و به صورت روزانه مجوزهای جدید صادر می شود.

بانک مرکزی به دنبال راه اندازی لیزینگ مسکن است

ارجمند نژاد در مورد اخذ مجوز توسط موسسات اعتباری گفت: فعلا مصوبه چند سال پیش شورای پول و اعتبار در حال اجرا است و یکسری از موسساتی را که قبلا فهرست شده اند را در حال بررسی شرایط و اخذ مجوز هستند. سال گذشته مجوزهای موسسه کوثر وعسکریه صادر شد و موسسه آرمان و نور در مراحل پایانی اخذ مجوز قرار دارند، موسسات ثامن و بانک مهر اقتصاد در صورتی که ضوابط بانک مرکزی را رعایت کنند، مجوزشان صادر می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: موسسه میزان اخیرا مشکلاتی را در سطح کشور به ویژه در سه استان مستقر در آنها یعنی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ایجاد کرد و چند تن از مقامات بانک مرکزی و حوزه نظارتی به این استانها سفر کردند و جلساتی را با استاندار و مقامات محلی برگزار کرده و قرار شد که میزان در بانک صادرات ادغام شود.

وی در مورد صنعت لیزینگ هم گفت: مشکلات صنعت لیزینگ در کشور ریشه در ساختار اقتصاد کلان کشور دارد و به دلیل برخی از سیاست ها از رونق و توسعه لازم برخوردار نیست، اما  الان ساماندهی و تنوع بخشی به لیرینگ ها در دولت پیگیری می شود. بانک مرکزی هم به دنبال راه اندازی لیزینگ مسکن است اما با توجه به واقعیت های اقتصادی ممکن است که با تاخیر در صدور مجوزها همراه باشد. لیزینگ ها هم اخیرا حرکتی را هم در بحث تشکل و سازماندهی و هم در ارائه درخواست به بانک مرکزی آغاز کرده اند که مورد بررسی و ارائه مجوز قرار می گیرد.

بانک مرکزی زمینه توسعه فعالیت بانکها در خارج را فراهم می کند

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی های بانک مرکزی در پاسخ به سئوال  مبنی بر اینکه آیا سیستم بانکی برای ورود به عرصه بین المللی آمادگی دارد یا خیر؟ گفت: دولت علاوه بر پیگیری رفع مشکلات هسته ای به دنبال ایجاد زمینه توسعه و رونق کسب و کار است که زیر ساختهایی را نیاز دارد از جمله توسعه شعب و فعالیت سیستم بانکی در خارج از کشور. در این زمینه هیئت وزیران مصوبه ای داشته است که به بانک ها ابلاغ کرده و از آنها درخواست کردیم که شعب خود را در کشورهای خارجی توسعه بدهند و بانک مرکزی با دریافت درخواست ها  زمینه لازم را فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  2