بررسی نهاد ناظر صنعت بیمه در کشور مالزی

نظارت بر شرکت های بیمه و صنعت بیمه، یکی از نکات اصلی و اساسی در حوزه بیمه است و کشورها سعی دارند با استفاده از ساختارهای مناسب نظارتی، باعث رشد و تعالی صنعت بیمه شوند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از آیین، در این گزارش تلاش شده است تا با بررسی بخش های مختلف نظارت در بیمه مالزی، شمایی کلی از نظارت بر صنعت بیمه این کشور ارائه گردد. 

1. بیمه مالزی
طبق آمار منتشر شده کل حق بیمه دریافتی کشور مالزی در سال 2013 معادل 7 میلیارد دلار بوده است. که حدود 4.2 درصد از درآمد ملی کشور مالزی را تشکیل می دهد (ضریب نفوذ بیمه). از این مقدار 2.8 درصد آن مربوط به بخش بیمه زندگی و 1.7 درصد آن مربوط به بخش بیمه غیر زندگی است. مالزی در سال 2013 ، دارای 40 شرکت بیمه ای، 30 کارگزاری بیمه ای ،19 مشاور مالی و 36 ارزیاب خسارت بوده است.

2. بانک مرکزی مالزی
بانک نگارا مالزی(بانک مرکزی مالزی) در ژانویه سال 1959 تاسیس گردید. وظیفه این بانک، توسعه و ترویج ثبات پولی و مالی برای ایجاد رشد پایدار اقتصادی در مالزی است. این بانک در جایگاه سیاست پولی، وظیفه ثبات قیمت ها و در جایگاه سیاست مالی، ثبات سیستم مالی و تقویت بازارهای مالی را بر عهده دارد. علاوه بر این موارد، بانک نقش قابل توجهی در توسعه زیرساخت های سیستم مالی، نظارت بر این زیرساخت ها(برای امنیت و کارایی بیشتر سیستم مالی) و حصول اطمنیان از دسترسی همه بخش های جامعه و اقتصاد به خدمات مالی، بر عهده دارد. هم چنین این بانک به عنوان مشاور دولت در سیاست های کلان و مدیریت بدهی، وظیفه چاپ پول ملی و مدیریت ذخایر بین الملی کشور را عهده دار است.

2.1. نقش و عملکرد بانک
نقش این بانک حمایت و پشتیبانی از 39 دپارتمان می باشد که در قالب 7 بخش عملکردی به شرح زیر دسته بندی شده اند:

• بخش اقتصاد و سیاست پولی:
وظیفه اصلی این بخش، پشتیبانی فنی و انجام تحقیقات در مورد مسائل مربوط به رشد اقتصادی، به منظور ارتقای تدوین سیاست های پولی و اعتباری، است. پشتیبانی فنی و تحقیقاتی در راستای توسعه و ترویج ثبات پولی و حصول اطمینان از دسترس بودن اعتبار کافی برای تامین رشد مالی اقتصادی انجام می گیرد.

• بخش سرمایه گذاری
کارکرد بانک در این بخش شامل: حصول اطمینان از مدیریت نرخ نقدینگی و نرخ ارز داخلی، که اهداف سیاست پولی هستند، مدیریت ذخایر ارزی جهت حفاظت از ارزش ارز، ارائه مشاوره و کمک به دولت در زمینه بدهی و مدیریت صندوق و کمک به توسعه بازار مالی داخلی می باشد.

• تنظیم سیاست ها
ایجاد ثبات بخش مالی از طریق توسعه تدریجی، که باعث پایداری، رونق و امنیت موسسات و زیرساخت های مالی می گردد، کارکرد اصلی این حوزه است. در این راستا ایجاد یک صنعت مالی محلی و رقابتی موجب انعطاف پذیری در برابر تغییرات طبیعی آینده و ایجاد طرح هایی برای تقویت بخش تامین مالی می گردد. این عملکرد همچنین باعث تنظیم و پیاده سازی سیاست ها و استراتژی هایی برای ساخت و تبدیل مالزی بعنوان یک مرکز مالی اسلامی یکپارچه و برتر و نیز تقویت توانایی مالی مصرف کنندگان می شود.

• بخش سیستم های پرداخت
توسعه سیاست ها و استراتژی ها برای ترویج سیستم های قابل اعتماد، امن و کارآمد در سیستم های پرداخت، وظیفه این بخش قلمداد می شود.
• بخش نظارت
توسعه، بهبود و پیاده سازی چارچوب نظارت موثر برای اطمینان از ایمنی و سلامت موسسات مالی بر عهده این بخش قرار دارد.
• بخش توسعه سازمانی
بانک در این بخش نقش مدیریت سازمانی، مدیریت استراتژیک، مدیریت برنامه¬ها و عملکرد بانک و مدیریت منابع انسانی را برعهده دارد.
• بخش ارتباطات و آموزش عمومی
در بخش ارتباطات، افزایش عملکرد، پاسخ گویی به نیازهای ذینفعان و شفافیت و افشای اطلاعات وظیفه این بخش است. در بخش آموزش عمومی، بانک به عنوان یک سیستم مالی توسعه یافته، اقداماتی جهت افزایش سطح سواد مالی در میان مصرف کنندگان را برعهده دارد. این برنامه های آموزشی در بخش بانک و بیمه در حال اجرا است.

2.2. نمودار سازمانی

 

 

3. انجمن بیمه زندگی مالزی: LIAM
انجمن بیمه زندگی مالزی در سال 1974 تحت قانون 1966 تاسیس شد. این انجمن شامل 16 عضو است که14 عضو شرکت بیمه زندگی و 2 عضو شرکت بیمه اتکایی زندگی هستند. هدف این انجمن ترویج و ارتقا صنعت بیمه زندگی، به منظور افزایش درک عمومی از این صنعت و حمایت و پشتیبانی در مقام نظارت در بهبود توسعه صنعت بیمه زندگی در مالزی می باشد.

وظایف این انجمن به شرح زیر است:
• گسترش و ایجاد ساختاری هماهنگ در مالزی
• ترویج درک عمومی از بیمه عمر
• ارتقاء حرفه ای کارکنان و عوامل از طریق آموزش مستمر
• تدوین و فرموله بندی قوانین و دستورالعمل ها جهت القای شیوه های کسب و کار بهتر
• پشتیبانی از نهادهای ناظر در توسعه صنعت بیمه قوی و سالم
• بهبود تصویر صنعت بیمه زندگی از طریق خود تنظیمی موسسات بیمه

4. انجمن بیمه عمومی مالزی (PIAM ):
این انجمن در سال 1979 بر اساس قانون اجتماعی سال 1966 تاسیس گردید. ماموریت این انجمن، حمایت از اعضا با فراهم آوردن یک محیط کسب و کار مطلوب و همکاری نزدیک با همه ذینفعان است.

اهداف و وظایف انجمن:
• حمایت از صنعت بیمه عمومی در قالب اتحادیه بیمه عمومی و همکاری و مشاوره با بانک نگارا مالزی
• فراهم آوردن محیط کسب و کار مساعد برای شرکت های عضو
• ارتقا نقش این صنعت در توسعه اقتصادی کشور
• آموزش مصرف کنندگان از محصولات بیمه عمومی
• کسب اعتماد عمومی با حفاظت از منافع مصرف کنندگان
• فراهم نمودن زیرساخت های بیمه ای با روش های کارآمد
• اقداماتی جهت ایجاد اطمینان و افزایش استاندارهای در توزیع خدمات بیمه ای
• بررسی مسائل و مشکلات صنعت
• تسهیل به اشتراک گزاری اطلاعات و انتشار آمار مربوط به صنعت

 

اداره مطالعات و تحقیقات شرکت بیمه ملت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

32  −  27  =