کاهش ۲۲درصدی ضریب نفوذ بیمه در سال ۹۲

نسبت به سال قبل صورت گرفت

پژوهشکده بیمه با انجام پژوهشی ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۲ را به لحاظ کمی و کیفی تحلیل کرد./در سال ۱۳۹۲، ضریب نفوذ به میزان ۲۲/۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش ریسک نیوز از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، بر اساس این پژوهش، ضریب نفوذ کل در سال ۱۳۹۱ برابر با ۸۴۹/۱ بوده که در سال ۱۳۹۲ به رقم ۷۳۴/۱ رسیده است. بر اساس محاسبات،  ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی و غیرزندگی در سال ۱۳۹۱ به ترتیب برابر ۱۴۵/۰ و ۷۰۴/۱ بوده که در سال ۱۳۹۲ ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی برابر ۱۵۸/۰ و ضریب نفوذ بیمه‌های غیرزندگی برابر ۵۷۶/۱ شده است.
همچنین در سال ۱۳۹۲، ضریب نفوذ به میزان ۲۲/۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است که با توجه به اینکه ضریب نفوذ از نسبت دو رقم جاری حق بیمه‌های تولیدی و تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید، به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی کاهش این ضریب پایین بودن نرخ تورم صنعت بیمه نسبت به نرخ تورم عمومی جامعه و رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار در سال ۱۳۹۲ باشد.
در این پژوهش، ضریب نفوذ غیر نفتی( نسبت حق بیمه های دریافتی بدون نفت به تولید ملی بدون نفت) نیز با توجه به اقتصاد نفتی کشور محاسبه شده که این ضریب در سال ۱۳۹۲، ۰۵/۲ درصد بوده است که نشان‌دهنده عدم توازن گسترش خدمات بیمه‌ای در بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد کشور است؛ بطوری که از یک‌سو بخش نفت کشور از پتانسیل‌های موجود در صنعت بیمه استفاده نکرده و از سوی ‌دیگر صنعت بیمه نیز نتوانسته در این بخش مانند بخش‌های دیگر اقتصاد فعال باشد.
در بخش دیگر این پژوهش، ضریب نفوذ منطقه ای و استانی کشور برای سال ۱۳۹۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که براساس این بررسی، استان های تهران با ضریب نفوذ ۵۸/۲، اردبیل ۴۱/۲، خراسان رضوی۶۰/۱، یزد و قم ۸۲/۱ نسبت به سایر استان ها از ضریب نفوذ بالاتری برخوردار هستند. از طرفی دیگر، استانهای کهکیلویه  و بویراحمد ۲۹/۰، خوزستان ۳۸/۰ و بوشهر با ۳۷/۰، کمترین ضریب نفوذ بیمه بازرگانی را به خود اختصاص داده‌اند.     
گفتنی است ضریب نفوذ بیمه که یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد صنعت بیمه است نشانگر سهم مستقیم فعالیت صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی کشور است و از نسبت مجموع حق بیمه های صادره تقسیم بر تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های بازار بدست می‌آید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  1  =