پیش‌بینی نوسان شاخص‌های مالی و ارزش ارزها

درحالیکه رشد شاخص‌های مالی در اغلب بازارهای بزرگ جهان ادامه دارد و قیمت مواد خام در گستره‌ای محدود در نوسان است سرمایه‌گذاران در انتظار سخنرانی بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا در جمعه اعضاء کمیته مشترک اقتصادی کنگره هستند تا جهت گیری سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی مشخص شود.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از جهان سهم امروز دو رویداد مهم یعنی سخنرانی برنانکی در کنگره در باره وضعیت اقتصادی آمریکا و انتشار گزارش نشست اخیر کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی و مواد خام دارد. در باره محتوای سخنان برنانکی حدس‌های گوناگونی زده شده است اما عموما گفته می‌شود او همچنان بر ضرورت اجرای سیاست‌های انبساطی تاکید خواهد کرد.

در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا هر ماه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه دولت را خریداری می‌کند و نرخ‌های بهره در حد بسیار پایین قرار دارد. بانک مرکزی اعلام کرده تا زمانیکه نرخ بیکاری به 6.5 درصد کاهش نیابد سیاست‌های انبساطی ادامه پیدا خواهد کرد. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا 2.5 درصد یعنی کمتر از انتظار اقتصاددان‌ها رشد کرد و پیش‌بینی شده در سه ماهه کنونی این رقم به 1.8 درصد کاهش یابد. نرخ بیکاری در ماه آوریل 7.5 درصد بوده و برای کاهش آن ضروری است چند فصل پی در پی نرخ رشد اقتصاد بالای 2.5 درصد باشد.

به باور برنانکی اجرای سیاست‌های انبساطی زمینه کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصاد را فراهم می‌کند و بهبود نسبی اوضاع اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر حاصل اجرای همین سیاست‌ها بوده است. اما عده‌ای از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی معتقدند رشد تورم و تشکیل حباب در بازارهای مختلف از تبعات این سیاست‌ها خواهد بود و ضروری است هر چه زودتر تغییراتی در برنامه‌های انبساطی داده شود. طی چند سال اخیر بانک مرکزی آمریکا بیش از 3300 میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد این کشور تزریق کرده است و اکنون برخی تحلیلگران نگران تبعاتی هستند که تداوم افزایش نقدینگی در اقتصاد به همراه خواهد داشت.

امروز همچنین گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتش می‌شود و پیش‌بینی شده انتشار این گزارش نیز در بازارها نوساناتی ایجاد کند زیرا بدون تردید در این گزارش دیدگاه‌های مخالفان و موافقان سیاست‌های انبساطی ذکر شده و نتایجی که از این دیدگاه‌ها گرفته می‌شود سبب تغییرات بزرگ در شاخص‌های مالی، ارزش ارزها و قیمت مواد خام خواهد شد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

25  +    =  33