حال و هوای بانک‌ها سه روز بعد از ابلاغ بخشنامه کاهش نرخ سود

در حالی دستورالعمل بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی از ۱۶ اردیبهشت ماه لازم الاجرا شد که امروز-شنبه- در سومین روز کاری بعد از ابلاغ بخشنامه، اغلب بانکها حساب سپرده مدت دار با سود ۲۲ درصد برای مشتریان باز نمی کنند و به نظر می رسد که نظم نسبی در اجرای سودهای جدید در بین بانکی‌ها برقرار شده باشد.

به گزارش ریسک نیوزاز ایسنا، همگام با کاهش نرخ تورم، با توافق بانکها و تصویب شورای پول و اعتبار نرخ های سود بانکی به فاصله یکسال از تغییر قبلی مجددا کاهش یافت و از 16 اردیبهشت – چهارشنبه هفته گذشته – در شعب بانکها و موسسات اعتباری لازم الاجرا شد.

بر این اساس نرخ سود سپرده مدت دار از 22 درصد به 20 درصد رسید و تعیین نرخ های کمتر از یکسال به بانکها محول شد.طبق مصوبات قبلی، نرخ سود روزشمار 10 درصد، سه تا شش ماهه 14 درصد، شش تا 9 ماهه 18 درصد و 9 تا یکساله 20 درصد است که البته این نرخ‌ها نیز در بانک‌های مختلف اغلب متفاوت اعمال می‌شود.

همچنین نرخ سود تسهیلات در قالب عقود مشارکتی از 28 به 24 و عقود مبادله ای از 22 به 21 درصد کاهش یافت.

مراجعه به شعب بانکها در روز ابتدایی ابلاغ نرخ های جدید نشان چندان و یا شاید هیچ نشانی از اعمال سودها نداشت و اغلب شعب عنوان می کردند که بخش نامه ای دریافت نکرده و همچنان سودهای قبلی را اعمال خواهند کرد.

اما امروز مراجعه به شعب بانکهای مختلف حاکی از آن بود که بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها، به شعب هم رسیده و سپرده بلندمدت با سود 22 درصد برای متقاضیان باز نخواهد شد. حتی اصرار برای باز کردن سپرده 22 درصد با هر قیمتی هم برای بانکداران قابل پذیرش نبود.

 

با این وجود بودند شعبی که به بهانه دریافت نکردن رسمی ابلاغیه همچنان حساب سپرده را با روند قبلی باز می کردند که البته شعب مشابه آنها در همین بانکها هم بودند که اعلام کردند گرچه هنوز بخشنامه دریافت نکرده اند اما با توجه به اینکه از 16 اردیبهشت موظف به اجرای دستورالعمل بانک مرکزی هستند تمامی حسابهای خود را هم بر این اساس باز خواهند کرد. این در حالی است که اغلب دلیل پافشاری نسبت به عدم گشایش حساب با سود بیشتر را برخورد جدی دولت و بانک مرکزی نسبت به گذشته و جریمه های احتمالی در نظر گرفته شده برای برخورد با متخلفان عنوان می کردند.

 

بانکداران علت تاخیر دریافت بخشنامه را هم تدوین سازوکارهای اجرایی سودهای جدید، تصمیم گیری برای تغییرات احتمالی سودهای سپرده کمتر از یکسال و همچنین تغییر در سود تسهیلات عنوان کردند.

 

در عین حال برخی بانکها با وجود اینکه تابلوی سود یکساله 22 درصد همچنان روی شیشه های آنها بود نرخ سود یکساله خود را از امروز به 20 درصد کاهش داده و نرخ های کمتر از یکساله آنها بدون تغییر باقی مانده بود.

 

از سوی دیگر بانکهایی که دارای گواهی سپرده بودند در مقابل درخواست برای باز کردن حساب سپرده با سودی بالاتر از 20 درصد، آن را نپذیرفته و در مقابل به مشتریان خود پیشنهاد دریافت گواهی سپرده ارائه می کردند.

 

گواهی سپردهٔ سرمایه‌گذاری، یکی از ابزارهای مالی جهت جذب منابع سرمایه‌گذاران که نزد بانک با سررسید مشخص، افتتاح می‌شود و بانک در ازای آن، اقدام به صدور گواهی به همین نام می‌کند. براین اساس در حال حاضر بانکهایی که دارای شرایط اعطای گواهی سپرده به مشتریان خود هستند برای جذب بیشتر منابع پیشنهاد می کنند که با توجه به اینکه سود روزشمار این گواهی ها 22 درصد است در حال حاضر بهترین گزینه برای دریافت سود بیشتر همین گواهی خواهد بود.

در عین حال که بانکی ها عنوان می کنند بهتر است مشتریان نسبت به دریافت گواهی سپرده اقدام کرده تا در ادامه و بعد از گذشت مدتی از اجرای سودهای جدید بانکها بتوانند در مورد سپرده‌های کوتاه مدت خود تصمیم گرفته و احتمالا با ارائه طرح های ویژه در قالب همان سودهای 20 درصد شرایط مناسب تری را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

17  +    =  27