بیمه‌های دریایی دستاورد تحریم

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی تاکید کرد :

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بیمه‌های دریایی، موسسات رده‌بندی و تعمیرات شناور از مزایایی بود که در دوران تحریم ایجاد شد، گفت: از نظر بیمه‌های دریایی، کشور ایران جزو معدود کشورهای منطقه دارای این مزیت است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از  خبرگزاری فارس، علی عزتی امروز در ادامه بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد غالب در تصمیم برنامه ششم باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، اظهارداشت: صنعت حمل و نقل از زیرساخت‌های کلیدی توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. بخش حمل و نقل نیروی محرکه توسعه است و کارایی آن زمینه‌ساز رشد همه بخش‌های کشور است.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل دریایی در جابجایی کالای دنیا 90 درصد است، بیان کرد: سالانه 11 میلیارد تن انواع کالا از طریق دریا جابجا می‌شود که این شامل نفت و مشتقات آن (یک سوم)، مواد خام و فله (یک سوم) و بارهای کانتینری (یک سوم) است.

عزتی با اشاره به اینکه با هر رویکرد، کشور ایران موقعیت استراتژیکی در بخش جغرافیا دارد، افزود: دو شرکت بزرگ کشتیرانی در ایران داریم که جزء اولین در منطقه و برترین در دنیا هستند که شامل نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: از نظر بیمه‌های دریایی، کشور ایران جزو معدود کشورهای منطقه دارای این مزیت است ضمن آنکه ایران به قطب تعمیرات کشتی‌های تجاری در منطقه تبدیل شده است.

عزتی اظهارداشت: ما ناوگان نظامی دریایی مقتدری در بخش ارتش و سپاه داریم؛ جزایر ما موقعیت استراتژیکی دارند و در واقع این جزایر از منظر امنیتی ناوهای هواپیمابری هستند که هیچوقت غرق نمی‌شوند.

عزتی اظهارداشت: قطعاً در تدوین برنامه ششم و هفتم باید به شرایط ناوگان دریایی توجه شود و اهداف توسعه ناوگان تجاری گنجانده شود تا به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: 5 کارگروه فعال هستند تا در تدوین برنامه ششم موضوعات دریایی به دقت درج شود، احکام پیشنهادی تهیه، خلاصه‌سازی و ارائه شده است.

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در تدوین برنامه ششم قانون‌گذار باید به موضوع حمایت از ناوگان دریایی، ایجاد، توسعه و نوسازی ناوگان دریایی داخلی و افزایش سهم ناوگان دریایی داخلی از تجارت دنیا کسب کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط تحریم به دلیل نبودن منابع کافی ضربه خوردیم زیرا ناوگان خارجی برای حمل کالاهای‌مان نیامدند و ناوگان داخلی هم نداشتیم تا میعانات گازی و یا ناوگان حمل مواد پتروشیمی را جابجا کنیم.

وی بیان کرد: بیمه‌های دریایی، موسسات رده‌بندی و تعمیرات شناورها 3 مزیت بزرگی بود که در شرایط تحریم توانستیم در داخل ایجاد کنیم و باید پس از تحریم حمایت شود.

عزتی یادآور شد: همچنین موضوع تامین منابع مالی و اجرای اثربخش قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های ترانزیتی کشور باید مورد توجه خاص پس از رفع تحریم‌ها باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×  1  =