تناقض در بخشنامه‌های بانک مرکزی و گمرک

در حالی بانک مرکزی اواخر فروردین ماه سال جاری با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس واردات دارو صرفا با ارز مبادله‌ای انجام خواهد شد اما گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود عملا این موضوع را رد کرده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا  براساس بخشنامه بیست و شش فروردین ماه بانک مرکزی قرار شد در سال 1392 واردات دارو و مواد اولیه دارویی صرفا با ارز مبادله‌ای انجام شود. صدور این بخشنامه به معنای حذف ارز مرجع واردات دارو بود.

اواخر اردیبهشت ماه نیز سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو خبر داد که اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش آغاز شده است.

در همین حال گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود اعلام کرد که ثبت سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی در قالب گروه دوم کالاهای وارداتی تا پایان خرداد سال جاری تمدید شده است.

اگرچه گمرک به طور دقیق اعلام نکرده است که تمدید ثبت سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی براساس چه نرخی انجام می‌شود اما با توجه به اینکه از عبارت "گروه دوم کالاهای وارداتی" در این بخشنامه استفاده شده است و اینکه تا همین چندی پیش گروه دوم کالاهای وارداتی برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کردند، به نظر می‌رسد منظور گمرک تمدید ثبت سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی براساس نرخ مرجع بوده است.

بانک مرکزی چند روز پیش در حالی از اختصاص 196 میلیون دلار ارز برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در 53 روز اول امسال خبر داد که به نظر می‌رسد این میزان ارز اختصاص یافته جوابگوی نیاز کشور به واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیست.

یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه 196 میلیون دلار اختصاص یافته به واردات دارو در 53 روز نخست سال جاری رقم کافی نیست، گفت: بانک مرکزی باید اسناد و مدارک خود را در زمینه پرداخت ارز به واردات دارو منتشر کند تا همگان از آن مطلع شوند.

به گفته هاشم تبریزی دانا با وجودی که مجلس تصویب کرد که ارز مرجع تا پایان خرداد به واردات دارو داده شود اما بانک مرکزی با حذف ارز مرجع واردات دارو و اختصاص ارز مبادله‌ای خلاف این مصوبه کار کرد.

از سوی دیگر براساس گزارش‌های منتشر شده مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌های کشور انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد. معاون گمرک موضوع دپوی دارو در گمرک‌های کشور را رد کرده اما رییس کل گمرک به صورت تلویحی این خبر را تائید کرده است.

با وجود اینکه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک‌های کشور در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک‌ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.

به گزارش ایسنا واردات محصولات دارویی به کشور در سال 1391 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 0.04 و 2.75 درصد نسبت به سال 1390 افزایش یافته و به 16 هزار تن و یک میلیارد و 468 میلیون دلار رسید. آمار گمرک ایران حاکی از آن است که کشورمان در سال گذشته از 56 کشور انواع محصولات دارویی وارد کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  6  =  8