اقدام بانک ملی بر اساس مجوز بانک مرکزی و همراه با ارسال ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار پیامک اطلاع رسانی انجام شد

«به منظور اطلاع از نحوه استفاده از شرایط جدید سامانه ارسال پیامک ( ساپتا )بانک ملی به وب سایت این بانک www.bmi ir مراجعه نمایند.» این متن پیامکی است که ۲۷ فروردین امسال به ۱۴ میلیون و ۲۵۶ هزار مشتری بانک ملی ارسال شده است./اشتراک این خدمت در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ ( یکصد هزار ریال ) بصورت سالانه است.کسر آبونمان به ازای شماره حساب صورت می گیرد./ مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری از طریق ارسال عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ و اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (۵۰۰۰۰ ریال ) به حساب آنان برگشت داده خواهدشد.

«بانک ملی : به منظور اطلاع از نحوه استفاده از شرایط جدید سامانه ارسال پیامک ( ساپتا )بانک ملی به وب سایت این بانک  www.bmi ir مراجعه نمایند.» این متن پیامکی است که 27 فروردین امسال به 14 میلیون و 256 هزار مشتری بانک ملی ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  کسر آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک ملی ایران در چند روز اخیر در حالی به یک جریان رسانه ای تبدیل شد که پیش از این بانک ملی اطلاع رسانی با حجم انبوه به مشتریانی که قبلا فرم ساپتا را پرکرده و متقاضی دریافت پیامک  بودند را انجام داده  است. ضمن اینکه اخذ این کارمز با مجوز بانک مرکزی  انجام می شود. بر اساس دستور العمل بانک مرکزی بانکها می توانند بابت هر پیامک تا سقف 250 ریال از مشتری کارمزد دریافت کنند که با این حساب بانک ملی  با توجه به کسر ده هزار تومان که در دو نوبت (هر نوبت 5 هزار تومان)در سال انجام می دهد عددی بسیار کمتر را برای مشتریان خود تعیین کرده است.

14.3 میلیون پیامک و انصراف 46 هزار نفر

بنابراین گزارش، در 27فروردین سال جاری بانک ملی با ارسال  14 میلیون و 256 هزار و 658  پیامک به مشتریانی که فرم ساپتا را پر کرده و متقاضی دریافت پیامک درباره وضعیت حساب خود بوده اند به آنان اعلام کرد که چنانچه متقاضی دریافت پیامک نیستند انصراف خود را اعلام کنند در غیر این صورت کارمزد به صورت آبونمان یک ساله از حساب آنان کسر خواهد شد. متن پیامک که در تاریخ 27 فروردین سال جاری به مشتریان مورد اشاره ارسال شده به شرح زیر است:

متن پیامک
«بانک ملی :به منظور اطلاع از نحوه استفاده از شرایط جدید سامانه ارسال پیامک ( ساپتا )بانک ملی به وب سایت این بانک  www.bmi ir مراجعه نمایند.»
در همین راستا تعداد پیامک های ارسال شده طبق اپراتورها نیز به شرح زیر است: همراه اول 11میلیون و 194 هزار و 778 پیامک ، ایرانسل سه میلیون و 17 هزار و 52 پیامک،    تالیا یک هزار و 844 پیامک، رایتل    40 هزار و 428 پیامک، و کیش دو هزار 556 پیامک که جمعا بالغ بر 14 میلیون و 256 هزار و 658 پیامک به مشتریانی که فرم ساپتا را پر کرده اند ارسال شده است.

اما ساپتای بانک ملی چیست
سایت بانک ملی درباره سامانه پیام کوتاه از طریق سیستم متمرکز ( ساپتا)  که با نشانی  http://www.bmi.ir/Fa/BMIServicesShow.aspx?sid=223)  در درگاه این بانک دیده می شود اینگونه می نویسد:در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی و افزایش کیفیت و کمیت خدمات رسانی به مشتریان، سامانه ارسال پیام کوتاه به مشتریان (ساپتا) از طریق سیستم متمرکز در بانک ملی ایران راه اندازی گردیده است.قابلیت استفاده از سرویس یادشده با مراجعه مشتریان و تکمیل فرم فعال‌سازی و ارائه آن به شعب فعال می‌گردد.صاحب حساب برای استفاده از سرویس‌ سامانه ارسال پیام کوتاه به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه نموده و فرم درخواست فعال سازی سرویس ارسال پیام کوتاه (ساپتا) را تکمیل و امضاء می‌نماید.
ارائه مدرک شناسایی در هنگام مراجعه به شعبه ضروری است.فعال سازی یک روز پس از ارائه درخواست انجام می گیرد.
 درخواست غیر فعال سازی
مشتریان برای غیر فعال سازی سرویس‌ ارسال پیام کوتاه، می بایست به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه نموده و نسبت به تکمیل فرم غیر فعال سازی ارسال پیام کوتاه (پیوست دستورالعمل) اقدام نمایند.عمل غیرفعال سازی یک روز پس از ارائه درخواست انجام می گیرد.
 تغییر شماره تلفن همراه
درصورتی که مشتریان عضو سامانه ارسال پیام کوتاه (ساپتا) تقاضای تغییر شماره تلفن همراه خود را در سامانه مذکور داشته باشد، می بایست با مراجعه به شعب بانک، مجدداً اقدام به تکمیل و پر نمودن فرم درخواست فعال سازی سرویس ارسال پیام کوتاه نمایند.

در بخش آخر ساپتا می خوانیم:
آبونمان  این خدمت در سال 1394 مبلغ 100،000 ( یکصد هزار ریال ) بصورت سالانه است.کسر آبونمان به ازای شماره حساب صورت می گیرد.مشتریانی که قصد لغو عضویت در این سامانه را داشته باشند باید برای لغو عضویت به شعب بانک مراجعه نمایند.

کم توجهی به اطلاعات
به نظر می رسد کم توجهی صاحبان حساب به اطلاعات ارسالی از سوی بانک باعث شده تا واکنش های دو روز گذشته در سطح رسانه ها و فضای مجازی رخ دهد شاید اگر پیام های بانک ملی به درستی  و در همان زمان که ارسال شد مورد توجه مشتریان قرار میگرفت قضاوتهای اکنون نیز رخ نمی داد.بدیهی است بهترین  ابزار مستقیم و هدفمند بانک برای اطلاع رسانی به 14میلیون مشتری ارسال پیامک بوده است اما چرا مشتریان به آن کمتر توجه  نشان داده اند نیاز به بررسی جامعه شناسانه دارد.

امکان انصراف از دریافت پیامک تا پایان خرداد
در نهایت روابط عمومی بانک ملی اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که همچنان آماده است تا  کسانی که مایل به دریافت پیامک نیستند انصراف داده و وجه کسر شده به حسابشان بازگردد. این بانک نوشت: ، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری  از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 و اقدام به انصراف  از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال ) به حساب آنان برگشت داده  خواهدشد.
 در این اطلاعیه امده است:با توجه به کسر مبلغ 50000 ریال تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک ملی ایران در چند روز اخیر، جهت آگاهی مشتریان و تنویر افکار عمومی درخصوص جزئیات و نحوه کسر مبلغ یادشده مواردی به شرح ذیل اعلام می گردد:
مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک – سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته اند .
 بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50 میلیارد تومان برآورد گردیده است که بدلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانکها ، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی و سرویس عمومی بصورت رایگان به مشتریان ارائه گردیده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می باشد، آبونمان سالانه به مبلغ 100000 ریال در دو نوبت ( هر نوبت 50000 ریال) اخذ گردد.
 بر همین اساس از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا، طی چندین نوبت اطلاع رسانی گردیده و بازه زمانی مشخصی جهت اعلام انصراف از دریافت خدمت و عدم کسر آبونمان سالانه برای مشتریان در نظر گرفته شد که در دوره یاده شده 49600 نفر از مشتریان خدمت انصراف خود را اعلام نمودند .
شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت ، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری  از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 و اقدام به انصراف  از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال ) به حساب آنان برگشت داده  خواهدشد.
بدیهی است این اقدام درجهت ایجاد امکان برای بانک ملی جهت توسعه فعالیتهای بانکداری الکترونیکی و موبایل بانک برای مشتریان عزیزمی باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  22  =  24