بازار نفت در انتظار تصمیم اوپک

یکصد و شصت و هفتمین نشست اوپک پنجم ‏ژوئن (جمعه، ١٥‏ خرداد‏ ماه) برگزار می‌شود. این نشست به آسانی می‌تواند تعیین‌کننده قیمت‌های آتی نفت در بازارهای جهانی باشد؛ همان‌طور که نشست قبلی اوپک قیمت نفت را دچار شوک کرد.

به گزارش ریسک نیوز،اما این بار احتمال وقوع این شوک بسیار اندک است و پیش‌بینی می‌شود اوپک نشست رسمی وزیران خود را خیلی زود به پایان برساند و در بیانیه پایانی بر رضایتش از وضع کنونی بازار و درخواست از کشورهای غیر اوپک برای همکاری و مشارکت در کاهش تولید نفت برای تثبیت قیمت تأکید کند.

با این حال موضع‌گیری عربستان به عنوان مؤثر‌ترین عضو سازمان در این نشست بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود. براساس تصمیمی که این عضو و متحدانش می‌گیرند ممکن است سقف تولید اوپک حفظ شود.

البته هنوز نمی‌توان به طور قطع عنوان کرد که در این نشست اعضا بر سر چه تصمیمی به اجماع می‌رسند اما محتمل‌ترین تصمیم برای نشست یکصدوشصت‌وهفتم کشورهای صادر‌کننده نفت با توجه به اوضاع کنونی بازارهای جهانی نفت خام و شرایط سیاسی منطقه خاورمیانه، تثبیت سقف تولید کنونی است؛‌ چراکه هنوز محافظه‌کار‌ترین اعضای اوپک هم به حفظ سقف تولید کنونی می‌اندیشند و پیگیری چنین تصمیمی محتمل‌ترین موضع از سوی عربستان به نظر می‌رسد.

اگر اعضا بر سر تثبیت سقف تولید کنونی به اجماع برسند نتیجه آن تثبیت قیمتهای کنونی نفت در بازارهای جهانی خواهد بود که این موضوع همسو با سیاست سهم بازار مورد ادعای عربستان است و کمترین هزینه و بار سیاسی را نیز برای این کشور دارد.

در این باره اخیراً بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز پیش‌بینی کرده است که اوپک در نشست بعدی خود احتمالاً سقف تولید خود را تغییر نخواهد داد و پایین آوردن سقف تولید اوپک نیاز به اجماع اعضا دارد و تحت شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که اوپک، برای بالابردن قیمت‌ها، سطح تولید فعلی خود را کاهش دهد.  به هر حال هر بشکه نفت که تا روز گذشته 65 الی 66 دلار معامله می‌شد اکنون در انتظار سیاست اتخاذی اوپک در نشست پیش رو است.  

 حفـظ سقف تــولید اوپک  محتمل‌ترین سناریو

همانطور که اشاره شد اغلب کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که اوپک در نشست پیش روی خود بر حفظ سقف فعلی تولید نفت به اجماع خواهد رسید و در بیانیه پایانی این تصمیم ثبت خواهد شد.

در این زمینه «نرسی قربان» کارشناس ارشد انرژی به خبرنگار «ایران» گفت: احتمالا در اجلاس 167 اعضای اوپک به دلیل این که درباره حفظ، افزایش یا کاهش سقف تولید به توافق همگانی نمی‌رسند، سقف تولید قبلی همچنان ثابت خواهد ماند  و پیرو این تصمیم اوپک قیمت نفت در هفته آینده تغییر عمده ای نخواهد داشت.

وی در خصوص اینکه آیا تصمیم گیری اوپک در بلند مدت نیز قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؟  اظهار کرد: حدود 10 متغیر در بازار، قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد و قیمت نفت تنها متاثر از یک عامل نیست. از این رو نمی توان پیش بینی کرد که قیمت نفت در آینده چه تغییری خواهد کرد. اما بی شک میزان تقاضا و عرضه نفت در 6 ماه آینده با اکنون متفاوت است

 قدرت تأثیرگذاری اوپک چقدر است

نشریه امریکایی وال استریت ژورنال در آستانه برگزاری نشست آتی اوپک در روز جمعه 15 خردادماه در وین، نوشت؛ قدرت تأثیرگذاری اوپک بر قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است.

  براساس این گزارش جان هیکن لوپر از مدیران سابق صنعت نفت امریکا که هم‌اکنون فرماندار ایالت کلرادو این کشور است، گفته است که دوران اوپک گذشته و قدرت تأثیرگذاری آن بر اقتصاد کشورهای جهان به طور چشمگیری کاهش یافته است

سرنوشت ما اینک در دستان خودمان است. اما در این خصوص برخی از اعضای اوپک معتقدند که اثر‌گذاری اوپک به قوت خود پا برجاست و تصمیمات این سازمان بر اساس دورنمای بلندمدت است.

در این باره علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در سخنرانی خود در برلین در ماه مارس، با اشاره به دهه 1980 که اوپک به دلیل مازاد عرضه نفت در بازارها از تولید خود کاست و سهم بازار خود را از دست داد، گفت: ما دورنمای بلندمدت داریم و اعضای اوپک این بار اشتباه گذشته را تکرار نخواهند کرد.

منبع: روزنامه ایران

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

40  +    =  41