چراغ تولید علم در پژوهشکده بیمه روشن می شود؟/ ایمان ایزدی مقدم

در روزهایی که گذشت ریاست پژوهشکده بیمه تغییر کرد. اما در این بین سخنان رئیس کل بیمه مرکزی در آیین تودیع و معارفه رئیس جدید این نهاد، در ذهن فعالان صنعت بیمه سوالاتی را مطرح کرد. 

محمد ابراهیم امین گفت: اگر پست، مقام، جایگاه و حقوقی به ما تعلق می گیرد باید تمام وقت در خدمتِ اهداف آن جایگاه تلاش کنیم و برای تحقق اهدافی بکوشیم که برای ما ترسیم شده است. این جایگاه ها و مناصب برای این نیست که ما توسعه شخصی پیدا کنیم؛ برای این نیست که مثلاً من نوعی نام خود را روی جلد صد کتاب منتشر کنم بلکه برای این است که اگر کتابی منتشر می شود در راستای اهداف توسعه ای جایگاهی باشد که مسئولیت اداره اش را به ما سپرده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه گفته است: پژوهشکده یکی از نهادهای صنعت بیمه است و بنابراین نمی تواند واگرا و بیمه گریز باشد، یعنی خودش را از صنعت بیمه دور کند و به جاهای دیگر متصل شود. چه اتفاقاتی رخ داده است که اینگونه رئیس کل را برانگیخته است؟ باید در ابتدا به فلسفه وجودی پژوهشکده ها در کشور اشاره کرد، پژوهشکده ها تشکیل شدند تا در کنار صنعت ها تولید راهکار علمی نمایند.

پژوهشکده وظیفه اش را ترسیم راهکارهای عملیاتی و سنجش پیشرفت صنعت مورد مطالعه قرارداده است. پژوهشکده صنعت نفت، پژوهشکده پولی مالی و ده ها پژوهشکده کاربردی عملیاتی دیگر در کشور تشکیل شدند تا با رصد علمی جریان های صنعت به بالندگی آن بخش کمک کنند. در حوزه صنعت بیمه که همواره نیازمند بروزرسانی و نوزایی است، پژوهشکده نقش اساسی را ایفا می کند و بعنوان مجموعه ای که بازار را رصد می کند در مقابل هر پدیده بیمه ای، تولید راهکار می نماید. پژوهشکده بعنوان نهادی تلفیقی متشکل از علم و تجربه، باید در چند جبهه فعالیت خود را تعریف نماید: جبهه تولید علم، جبهه تربیت نیروهای متخصص، جبهه آموزش و بازآموزی نیروی انسانی صنعت، جبهه رصد صنعت و تحلیل چالش ها.

آیا برگزاری همایش بیمه و توسعه که همه ساله به پاسداشت روز بیمه برگزار می گردد، کفایت می کند؟ تولید مقاله، کتاب، گزارش موردی و آیا حمایت از پایان نامه ها بعنوان بخشی از دستاوردها عنوان شده، در حالی که این وظیفه ذاتی پژوهشکده است، اما همین پژوهش ها نیز بعضا بنیادی و کاربردی نبوده است، در زمینه فرهنگ سازی، چالش های شبکه فروش بیمه، بحث های فنی بیمه تولیداتی که اثربخش و راهگشا باشد، کمتر دیده می شود.

در جبهه تربیت نیروی متخصص بنظر می رسد هنوز آموزش ها کاربردی نیست و نمایندگان بجز بیمه های شخص ثالث و بدنه در سایر رشته ها ضعف اطلاعات و دانش فنی دارند. هر چند نمی توان انتظار داشت پژوهشکده جور شرکت های بیمه را در دانش افزایی بکشد. در جبهه رصد صنعت و چالش های آن نیز برخلاف پژوهشکده پولی مالی که بر اساس دغدغه ها و چالش های نظام مالی و بانکی، به تولید راهکار و برگزاری نشست های تخصصی می پردازد، پژوهشکده در این بخش خنثی عمل نموده است و آن نقش توانمند و بازوی مشورت علمی بیمه مرکزی را به صورت کامل نتوانسته اجرا نماید.

 

منبع:آیین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  75  =  82