برداشت هایی از سخنان وزیر درباره صنعت بیمه/حمیدرضا حاجی اشرفی

در چند روز گذشته، خبرهای مهمی از صنعت بیمه منتشرشده است که از حیث بیان و تشریح نقطه نظرات دولت نسبت به تحولات صنعت بیمه و ترسیم نقش آن در برنامه ششم توسعه و نیز تصمیمات اجرایی بیمه مرکزی ایران به عنوان سازمان ناظر قابل توجه و بررسی است.

درواقع مواضع دولت در خصوص تحولات صنعت بیمه که از سوی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مسوولان بیمه مرکزی و دبیر سندیکای بیمه گران و مدیران عامل چند شرکت بیمه در نشست روز سه شنبه 16 تیرماه تشریح شده، سیاست های کلی نظام را نسبت به ایفای نقش صنعت بیمه در کشور در سال های آتی مشخص می سازد و به لحاظ اهمیت این مواضع، بررسی و تحلیل آن ضرورت دارد.

نکته اول: دکتر طبیب نیا در خصوص دیدگاه دولت نسبت به نقش بیمه مرکزی ایران در بازار بیمه بر نقش نظارتی و هدایتی و کاهش سهم بیمه اتکایی بیمه مرکزی و نیز هرگونه فعالیت انتفاعی و اجرایی تاکید کرده اند. این موضع دولت محترم نسبت به سازمان ناظر، از برنامه چهارم توسعه سرچشمه می گیرد و کارشناسان مجرب بیمه ای و اقتصادی معتقدند تا زمانی که بیمه مرکزی ایران به عنوان اتکایی اجباری در سهم بازار شرکت های بیمه مشارکت داشته باشد، بخش نظارتی ان کمرنگ می شود وکیفیت نظارت وی تحت الشعاع مشارکت منافع با شرکت های بیمه قرار می گیرد. از سوی دیگر یک نکته اساسی که بعد از تصویب قانون برنامه چهارم در صنعت بیمه ملاحظه شد و باید پاسخی منطقی برای بیمه گزاران داشت این است که در صورت کاهش سهم حداکثری بیمه اتکایی اجباری بیمه مرکزی در بیمه های زندگی، بیمه گذاران چگونه به شرکت های بخش خصوصی و نوپا اعتماد کنند و سرمایه های خود را به آنان بسپارند ؟؟؟؟ این سوال از آنجا اهمیت بیشتر می یابد که پس از مشکل ایجاد شده برای یک شرکت بیمه، بالاترین مقام بیمه بازرگانی کشور، انتخاب شرکت های بیمه و تشخیص توانگری مالی آنها را به خود بیمه گزاران واگذار کرد. با این وصف اعتماد مردم به شرکت های بیمه خصوصی اینک در بیمه های زندگی بلند مدت و پس اندازی، کاری مشکل شده بخصوص با کاهش سهم پنجاه درصدی اتکایی اجباری بیمه مرکزی که خود سوپاپ اطمینان برای بیمه گذاران بوده است.

نکته دیگری که وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی بدان اشاره کرده اند، نقش آتی بیمه ایران در بازاربیمه است. ایشان در این بخش به عدم رقابت شرکت بیمه ایران با بخش خصوصی تاکید و ورود این بیمه گر را به عرصه هایی که شرکت های بیمه خصوصی توان ورود به آن را ندارند توصیه و خواستارالگو شدن و پیشقراولی این شرکت در نوآوری و تحول در بازار شده اند. این بخش از سخنان وزیر حاکی از ارزیابی دقیق دولت از وضعیت بازار بیمه دارد، زیرا بدون شک هیچ شرکت بیمه ای در کشور ما جایگاه و پتانسیل کارشناسی و توانگری شرکت بیمه ایران را برای ایجاد تحول ندارد و انتظار محوریت این بیمه گر با تجربه و توانمند، اصولی و منطقی است. اما ازسوی دیگر تضعیف بیمه ایران در بازارهای خرد و بزرگ به بهانه رقابت با شرکت های خصوصی و مانع رشد آنها بودن نیز اقدامی اشتباه و به زیان بازار بیمه خواهد بود. زیرا هیچ شرکت بیمه ای اعتبار شخصیتی شرکت سهامی بیمه ایران را در نزد مردم کشورمان ندارد و شبکه نمایندگی و شعب این شرکت بیمه در سراسر کشور و بازار سنتی ان شرایط جذب یک پورتفوی پایدار را برای آن فراهم ساخته است و شرکت های بیمه خصوصی نداشتن استراتژی بازاریابی و بی تحرکی خود در ایجاد بازارهای نوین را نباید به گردن بیمه ایران و قدرت رقابتی وی بیندازند و فرافکنی کنند.

 

آقای دکتر طبیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود، به ضرورت جذب سرمایه های مردمی به منظور افزایش حد توانگری و پتانسیل پذیرش ریسک اشاره داشته اند که این سخنان را می توان به دو نوع تفسیر کرد:

اول، افزایش سرمایه شرکت های فعلی بخش خصوصی از طریق عرضه سهام به مردم یا افزایش سرمایه از سوی سهامداران فعلی و دوم، تاسیس شرکت های بیمه خصوصی جدید و افزایش پتانسیل سرمایه کل صنعت بیمه و نیز تاسیس شرکت های جدید اتکایی

در خصوص این بخش از سخنان وزیر باید گفت که افزایش تعداد شرکت های بیمه در شرایط فعلی اقتصاد کشور، موجب رقابت ناسالم برای کسب سهم بازار و مشکلات موجود بین بیمه گران و بیمه گزاران خواهد شد و افزایش سرمایه شرکت های فعلی نیز موجب افزایش سهم نگهداری و تلاش برای کسب سهم بازار بیشتر برای تامین سود سهامداران و نتیجتا تکرار سیکل رقابت ناسالم خواهد شد . از این رو کارشناسان خبره بازاربیمه، افزایش سرمایه و تعداد شرکت های بیمه اتکایی در بازار را بهترین راهکار در شرایط فعلی می دانند.

 

بخش دیگر از سخنان جناب وزیر به افزایش توان شرکت های بیمه در پذیرش ریسک و بالا بردن سطح اعتماد مردم به عملیات بیمه گری اختصاص دارد . این بخش از سخنان ایشان از نظر کارشناسان صنعت بیمه اهمیت بیشتری دارد زیرا مشکل کمبود سرمایه با سرمایه گذاری حل می شود اما مشکل ناتوانی در شناسایی و ارزیابی و انتقال صحیح ریسک ها و نرخ گذاری مناسب برای هر ریسک ریشه عدم شناخت بازار و کمبود نیروهای متخصص در شرکت های خصوصی کوچک و محدود بودن کارشناسان ورزیده مشاور ریسک آزاد و عدم توازن حق بیمه دریافتی برای تامین هزینه های مشاوره و مطالعات پژوهشی و میدانی ریسک دارد و مهم تر از آن وجود و حضور رویکرد مدیریت سنتی در بازار بیمه که اعتقادی به برنامه مدیریت ریسک ندارند و بازی با قیمت ها و توافق با بیمه گزاران بزرگ را به اجرای برنامه های مدیریت ریسک ترجیح می دهند . در واقع دیدگاه دولت محترم در کاهش ریسک بنگاه های اقتصاد کاملا علمی و ارزشمند است اما این چه کسانی می توانند و به آن باور دارند و آن را به منصه اجرا می گذارند یک پرسش بزرگ است که باید مطرح شود .

 

اما در خصوص اعتماد مردم به صنعت بیمه هم نکته قابل گفت و گویی است که مسلما تا شیوه های فعلی تامین رضایت سهامداران بر مشتریان ارجح است و داستان خرید آسان بیمه نامه و دریافت طاقت فرسا یا هرگز دریافت نکردن برخی از خسارت های واقعی در بازار بیمه در جریان است، پرداختن به این موضوع قطعا اتلاف وقت است . ای کاش دولت محترم و وزارت امور اقتصادی و دارایی در یک نشست از انجمن های صنفی و کارشناسی و کارگزاران تا نمایندگان و ارزیابان خسارت بیمه و کارشناسان آزاد برای شنیدن نقطه نظرات و مشکلات انها هم دعوت می کردند تا از زوایای مختلف به مشکلات بازار بیمه پی می بردند.

منبع : نقدینه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  6