مقایسه قیمت دارو در ایران و آمریکا

رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد:

رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در تمام دنیا فرمول های قیمت گذاری دارو توسط دولت ها کنترل می شود، گفت: مصرف کننده اصلی داروها، بیمه ها و به نوعی دولت ها هستند.

به گزارش ریسک نیوز،عباس کبریایی زاده اظهار داشت: فرمول قیمت گذاری دارو در ایران نیز تقریبا به صورت حاکمیت دولت ها است اما به دلیل ساختاری که در قیمت گذاری از دوران جنگ باقی مانده و همواره تداوم دارد، قیمت گذاری دارو در ایران بر پایه قیمت تمام شده انجام می شود.

وی افزود: برخی از هزینه های غیر قابل مشاهده مانند هزینه های مطالعات بالینی، هزینه بازاریابی و معرفی مولکول های دارویی برای جامعه پزشکی در محاسبات لحاظ نمی شود از این رو قیمت داروهای تولیدی در ایران روش سرکوب گرانه ای دارد.

به گفته کبریایی زاده، داروی ژنریکی که در ایران تولید می شود نسبت به کشورهای منطقه مانند ترکیه یا کشورهای عربی تقریبا ۵ تا ۷ برابر کمتر است بطوریکه ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد قیمتی که دارو در ایران برای یک داروی ژنریک می گیرد، پایین تر از کشورهای منطقه است. 

وی افزود: همچنین گاهی قیمت دارو در ایران نسبت به برندهای اصلی اروپایی و آمریکایی ۱۲ تا ۱۶ برابر پایین تر است.

کبریایی زاده تصریح کرد: در سال های اخیر تغییرات وزارت بهداشت در فرمول داروهای جدید نویدبخش این بوده که در قیمت گذاری صنعت دارو بتوانیم خود را مطابق سایر کشورهای دنیا ببینیم.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی در ایران بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار صادرات دارد، گفت: پتانسیل این صنعت برای صادرات منطقه، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و امکان اینکه تراز تجاری دارو مثبت شود، وجود دارد.

وی اظهار داشت: صنعت داروسازی در ایران جزو صنایع پیشرفته در دنیا تلقی می شود و توان تولید جدیدترین مولکول های دارویی که در دنیا تولید می شود را داریم.

کبریایی زاده با بیان اینکه دانش داروسازی در ایران و برخورداری از تکنولوژی های نوین دارویی در دنیا بسیار قابل رقابت است، گفت: توان فنی، فناوری و نیروی انسانی در کشور ما وجود دارد اما به لحاظ نوع سیاستگذاری هایی که انجام شده صنعت دارویی ضعیف نگه داشته شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت برای مولکول های جدید دارویی فرمول قیمت گذاری را اصلاح نموده و به سمت رقابتی شدن حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین تولید کننده درمان در کشور بعد از وزارت بهداشت و بزرگترین خریدار خدمت در ایران از طریق مراکز ملکی و مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت، بخش خصوصی و سایر نهادها حدود ۵۰.۸ درصد جمعیت ایران را تحت پوشش دارد.

رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: برای سازمان بیمه ای و خدماتی مانند تامین اجتماعی، ایجاد مراکز ملکی بخصوص در مناطق کارگری و همچنین مناطقی که وزارت بهداشت سرمایه گذاری نکرده، به عنوان رسالت سازمانی محسوب می شود از این رو سازمان باید برای ایجاد زیرساخت خدمات درمانی به این اقشار، سرمایه گذاری لازم را داشته باشد.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی مکلف است بخشی از دریافتی را که به عنوان حق بیمه از بیمه شدگان دریافت می کند، در امر سرمایه گذاری برای تضمین و پشتیبانی منابع مالی در آینده سرمایه گذاری نماید.

کبریایی زاده با بیان اینکه دولت برای شرکت هایی که محصولات نوآورانه تولید می کنند، مبنای قیمت گذاری را بر مبنای رفرنس یا مرجع در نظر گرفته است ، افزود: این روش قیمت گذاری منطقی ترین روشی است که برای توسعه صنعت داروسازی در دنیا به کار گرفته می شود و طبیعتا شرکت هایی که در تولیدشان از تکنولوژی های نوین استفاده می کنند، سودآوری بالاتری خواهند داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  2