زنگ خطر برای بانک های داخلی

رقابتی که با ورود بانک های خارجی در فضای اقتصادی ایران ایجاد خواهد شد، برای بانک های داخلی زنگ خطری جدی خواهد بود.

به گزارش ریسک نیوزاز اخبار پولی مالی، شاهین شایان آرانی- کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بانکداری ما نبود تکنولوژی مدیریت بانکداری است، گفت: با فرض ورود بانک های خارجی به کشور و شروع به کارشان، مهم ترین اتفاق ورود تکنولوژی مدیریت بانکداری طبق استانداردهای جهانی به کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: ورود بانک های خارجی، باعث ایجاد فضای رقابتی و به تبع آن افزایش بهره وری می شود که در نهایت منجر به کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد شد و امکان آن می رود که بانک های ایرانی به مقابله برخیزند و برای ورود بانکهای خارجی، مانع تراشی کنند.
وی افزود: سیستم بانکداری ما بسیار سنتی و قدیمی می باشد. حتا بانک های خصوصی با ضوابط 30 سال پیش کار می کنند و به روز و کارآمد نیستند.
شایان آرانی با طرح این موضوع که معلوم نیست تا چه حد بانک های خارجی طبق مقررات بانک های ایرانی ایفای نقش کنند افزود: آن چه در این میان مهم است شفاف شدن فضای کاری و رقابتی بانک هاست، که با ورود این بانک ها تاحدی محقق خواهد شد. اما اگر وی تصریح کرد: اگر بانک های خارجی هم نتوانند در این شرایط کاری از پیش ببرند، باید فکری به حال ساختار و قوانین بانکی بکنیم.
وی اظهار داشت: با پایین آمدن هزینه ی تمام شده ی پول سود تسهیلات نیز کاهش می یابد. البته این امر به مرور زمان رخ می دهد و نباید انتظار داشت که در دوره ی 6 ماهه یا 1 ساله همه چیز به سرعت ترمیم شود.
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت:  نظام بانکی نیاز به نظام مدیریت حرفه ای و ابتکارات در خدمات رسانی دارد که حداقل در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

53  −  47  =