براحوال آن مرد باید گریست ، که دخلش بود نوزده خرج بیست / سید حسین علوی

به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، بر اساس اعلام اداره تحلیل های آماری، در سه ماه نخست امسال میزان حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۵ درصد و میزان خسارت پرداختی ۲۰.۴ درصد رشد داشته است. رشد بیست درصدی میزان خسارت پرداختی موجب شد تا در این یادداشت به بررسی سود آوری صنعت بیمه به عنوان یک بنگاه  اقتصادی بپردازیم .

    یکی از بدیهی ترین مواردی که به عنوان فاکتور اصلی در سودآوری یک بنگاه اقتصادی مطرح است تناسب درآمد و هزینه آن است . سوال اساسی اینجاست که آیا این روند فزاینده ی خسارت پرداختی ، شرکت های بیمه را به نقطه سربه سر رسانده است یا نه ؟ به عبارت دیگر آیا درآمد حاصل از تولید و فروش مساوی هزینه‌های ثابت و متغیر شرکت است یا خیر؟ آیا بیمه ها در قامت بنگاه های اقتصادی سود آور نقش آفرینی نمی کنند؟ آیا خلق ثروت برای شرکت به عنوان یکی از عوامل موثر در داشتن یک کسب و کار خوب ، جهت ترغیب سهامداران عام و خاص در کنار ایجاد مزیت رقابتی پایدار و ایجاد ارزش برای مشتری در صنعت بیمه لحاظ میشود ؟

    در پاسخ به این سوالات میتوان گفت در صنعت بیمه برای محاسبه اینکه چند درصد از حق‌بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد، از شاخص «ضریب‌خسارت» استفاده می‌شود. این شاخص فارغ از کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری –عمومی ، عبارت است از حاصل تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده بر حسب درصد، به عبارت دیگر این ضریب نشان می دهد که چند درصد از حق بیمه ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد. با نگاهی به آمارعملکرد صنعت بیمه در سال های گذشته در می یابیم علیرغم افزایش حق بیمه تولیدی و رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور ضریب خسارت نیز رو به افزایش است ، چنانچه بنا به اعلام اداره آمار بیمه مرکزی ضریب خسارت در سال 92 بیش از 89 درصد می باشد، در حالیکه این ضریب در سال 88 برابر با 74درصد بوده است . این مطلب بیانگر آن است که 89 درصد از حق‌بیمه‌های تولیدی صرفا بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران برگشت داده شده و علاوه بر آن سایر هزینه ها از جمله کارمزد شبکه فروش و هزینه های عمومی نیز به عنوان هزینه به صنعت بیمه تحمیل گردیده .

اکنون با این سوال مواجه هستیم که باتوجه به افزایش ضریب خسارت ، شرکت های بیمه از حالت بنگاه های اقتصادی سودآور خارج و در حال بازگشت به نقطه سربه سر خود هستند ؟ آیا در سطح کلان مکانیزمی جهت تثبیت و کاهش ضریب خسارت در حال طراحی و اجراست ؟ به هر حال ادامه روند فعلی ناخواسته تداعی کننده این بیت از جناب سعدی است که میفرماید : براحوال آن مرد باید گریست ، که دخلش بود نوزده خرج بیست !

منبع : ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

86  −    =  80