حفظ ثروت ملی و صنعت بیمه/محمد ابراهیم تسحیری

موسسات بیمه دراقتصاد دو نقش متفاوت مستقیم و غیرمستقیم دارند. شرکت‌های بیمه از طرق خرید سهام در بازار سرمایه، سپرده‌گذاری در سیستم بانکی و خرید اوراق مشارکت نقش مستقیم خود را ایفا می‌کنند، البته این نقش با هدایت شورای عالی بیمه توسط آیین‌نامه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

 طبق آیین‌نامه شرکت‌های بیمه منابع سرمایه‌گذاری خود را بین بازارسرمایه و پول تقسیم می‌کنند، به‌طوری که شرکت همواره برای ایفای تعهداتش به نقدینگی نیز دسترسی داشته باشد.

با توجه به شرایط جدید ایران و توافق هسته‌ای پیش بینی کارشناسان از رونق بورس حکایت دارد که جا دارد برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه دربورس سهم این بخش ازاقتصاد درآیین‌نامه سرمایه‌گذاری افزایش یابد و سندیکای بیمه‌گران ایران اولین گام را برای تهیه و تدوین پیش نویس این خواسته و تقدیم آن به شورای عالی بیمه را برداشته است. این درحالی است نظام تامین مالی دارای ریسک‌های زیادی است که عدم پوشش مناسب این ریسک‌ها فعالیت در این نظام را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد، یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند این‌گونه ریسک‌ها را پوشش دهد بیمه است.

یکی از وظایف اصلی صنعت بیمه «حفظ ثروت ملی» است؛ به‌طوری که اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید انواع خدمات بیمه ریسک‌های اموال و تاسیسات خود را به شرکت‌های بیمه‌ای واگذار کنند تا در صورت وقوع حادثه، خسارت وارده را از شرکت‌های بیمه گر دریافت کرده و به این طریق، اموال و دارایی‌هایشان از گزند خطر در امان بماند. همچنین «تضمین سرمایه‌گذاری‌ها» ازدیگروظایف شرکت‌های بیمه است. سرمایه‌گذاری باعث توسعه و رشد اقتصادی هر کشور می‌شود و تامین امنیت آن در تداوم این رشد اهمیت خاصی دارد، اما سرمایه محتاط است و سرمایه‌گذار باید از امنیت سرمایه اش مطمئن باشد تا به سرمایه‌گذاری جدید اقدام کند.

یک نقش دیگر بیمه در «توسعه سرمایه‌گذاری‌ها است» به‌طوری که تجمیع حق بیمه‌های دریافتی، وجوه قابل توجهی را تشکیل می‌دهند؛ این وجوه می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی وارد شده و باعث توسعه سرمایه‌گذاری شود. البته قبل از هرچیز شرکت‌های بیمه باید درجذب پرتفوی دقت کنند، بدون‌تردید پرتفوی زیان ده منابعی برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌گذارد. بیمه‌گران از عملیات بیمه‌گری سودآوری ندارند و از محل سرمایه‌گذاری‌ها به سود قابل انتظاردست می‌یابند، بنابراین برای تحقق سود سرمایه‌گذاری ابتدا باید با مدیریت درست ریسک‌ها مناسب‌ترین حق بیمه‌ها را دریافت کرد و پایین‌ترین ضریب خسارت را پرداخت کرد.

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  21  =  27