زمان پایان فعالیت صرافی‌های غیر مجاز نزدیک است

مهلت صرافی‌ها برای انطباق شرایط خود با دستورالعمل بانک مرکزی فردا به اتمام می رسد و پس از آن صرافی‌های غیرمجاز براساس قانون نباید معاملات ارزی داشته باشند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر،مهلت صرافی ها برای انطباق با دستورالعمل شورای پول و اعتبار فردا ۲۸ مردادماه به اتمام می رسد و پس از این تاریخ صرافی های غیرمجاز طبق قانون نباید معاملات ارزی داشته باشند و این امر تنها برای صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود.  

براساس این دستورالعمل حداقل سرمایه اولیه تاسیس صرافی های متعلق به موسسات اعتباری(بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی) و نیز صرافی های هفت شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها دو میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین صرافی ها موظف به ارائه ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به نفع بانک مرکزی به میزان ۵۰ درصد آخرین سرمایه ثبتی شده اند. براین اساس شمارش معکوس برای صرافی ها آغاز شده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم مردادماه سال گذشته در ابلاغیه ای به بانک مرکزی دستور ساماندهی صرافی ها را صادر کرد که بر اساس آن صرافی ها تا ۲۸ مرداد ماه سال جاری برای دریافت مجوز از بانک مرکزی فرصت دارند.

این در حالی است که مسئولان بانک مرکزی بارها در این باره با صرافان بدون مجوز اتمام حجت کرده اند و بر این اساس تعداد زیادی از صرافان زیادی در جریان دریافت مجوز از بانک مرکزی قرار دارند و طبق اعلام قبلی با اتمام فرصت دریافت مجوز با صرافان بدون مجوز برخورد خواهد شد.

براساس قانون، فعالیت صرافان بدون مجوز مشمول ضوابط قانون مبارزه با قاچاق ارز می شود و پس از اتمام این دوره (۲۸ مرداد) خرید و فروش ارز توسط این صرافی ها، کار غیرقانونی آشکار است.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در این زمینه با تاکید بر اینکه برخی از صرافی ها دارای کفایت سرمایه مناسبی هستند، اظهارداشت: تعدادی از صرافی های قدیمی در حال تمدید مجوز و تعدادی صرافی جدید نیز در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند.

وی با بیان اینکه هرچند آمار تعدادی از صرافان مجاز بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته اما پس از بررسی ها و ارایه مجوز باید آمار ۴۰۰ یا ۵۰۰ صرافی به این تعداد اضافه شود، از متقاضیان بازار ارز خواست تا در معاملات خود به صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه کنند زیرا فعالیت صرافی های بدون مجوز غیرقانونی خواهد بود.

تهرانفر گفت: از مجموع صرافی هایی که از گذشته با بانک مرکزی در حال همکاری بودند در حال حاضر ۳۵۰ صرافی مجوز خود را تمدید کرده و دارای مجوز معتبر می باشند و اسامی آنها درسایت بانک مرکزی نیز ثبت شده است. ۴۵۰ صرافی دیگر هم با ارائه مدارک خود به بانک مرکزی در حال ورود به لیست صرافی های مجاز هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  46  =  52