سهم ۲ برابری کارگزاران بیمه نسبت به سایر عرضه کنندگان بیمه در حق بیمه تولیدی سال ۱۳۹۳/محمد ساعی

هر کارگزار بیمه با وجود برخی مشکلات پیش رو با افزایش ۳۳ درصدی رشد حق بیمه تولیدی نسبت به سال ۹۲ حدود ۲ برابر سایر فروشندگان بیمه، حق بیمه تولید نموده است.

به گزارش ریسک نیوز، با بررسی آمار وضعیت و عملکرد کارگزاران رسمی بیمه در بازار بیمه کشور و سهم 2.8 درصدی کارگزاران بیمه از مجموع حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور و مقایسه تعداد کارگزاران بیمه با تعداد نمایندگان بیمه (حقیقی و حقوقی)، تعداد شعب صدور شرکت های بیمه، به نسبت 1.43 درصد خواهیم رسید که البته باید تعداد باجه های شرکتهای نمایندگی، باجه های مستقر در بانک ها و بعضا دفاتر پست و دولت های الکترونیک و …را نیز به سایر عرضه کنندگان خدمات صدور بیمه نامه ای اضافه نمود. با این اوصاف، سهم هر کارگزار بیمه بیشتر از 1.95 برابر سایر فروشندگان بیمه خواهد بود.

 

به عبارتی هر کارگزار بیمه با وجود برخی مشکلات پیش رو با افزایش 33 درصدی رشد حق بیمه تولیدی نسبت به سال 92 حدود 2 برابر سایر فروشندگان بیمه، حق بیمه تولید نموده است؛ در حالی که هزینه های تولید حق بیمه برای کارگزاران بیمه بیشتر از نمایندگان بیمه است. به تعبیری اگر از میزان کارمزد دریافتی هزینه هایی از قبیل حقوق کارکنان، اجاره محل، تبلیغات و … را کسر نمائیم در بیشتر موارد آنچه که برای کارگزاران بیمه باقی می ماند بدهی است تا در آمد؛ آن هم درآمدی که نه تنها باید جوابگوی نیاز مالی زمان حال کارگزاران بیمه باشد بلکه تضمین کننده رفاه نسبی دوران کهولت ایشان نیز باشد.

اصلاح و بازنگری قوانین و آئین نامه ها و تغییر نگرش شرکت های بیمه به عملکرد کارگزاران بیمه و توجه دستگاه ناظر به این اطلاعات نشان از تفکر مبتنی بر علم آمار مدیران جدید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و نویدبخش بهبود وضعیت حاکم بر کارگزاران بیمه در آینده ای نه چندان دور است. شاید بتوان موارد ذیل را بهبود دهنده وضعیت آینده کارگزاران بیمه دانست:

1- ایجاد بستر مناسب نرم افزاری جهت دسترسی سریع تر کارگزاران بیمه به اطلاعات نرخ و شرایط شرکت های بیمه ای
2- امکان صدور بیمه نامه و اختصاص حق الصدور (بعضا برخی بیمه گزاران پس از اخذ مشاوره و راهنمایی از کارگزاران بیمه و انتخاب بیمه گر، جهت دریافت تسهیلات از طریق نمایندگان اقدام به صدور بیمه نامه می نمایند.)
3- الزام قانونی جهت ارتقاء سطح دانش فنی و بازاریابی کارگزاران بیمه در زمان تمدید پروانه یا اخذ پروانه فعالیت از طریق برگزاری دوره های تخصصی و کنترل بیشتر جهت اعطای پروانه کارگزاری به افراد ذیصلاح توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
4- شناساندن خدمات و امکانات کارگزاران بیمه به جامعه بیمه گزاران در حاشیه تبلیغات و فرهنگ سازی
5- اختصاص منابع مالی کم بهره جهت حمایت مالی خرید محل فعالیت توسط شرکت های بیمه یا بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

منبع :ایین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  5