,نمایندگان و کارگزاران بیمه ایا حق و حقوق صنفی دارند؟/ حمید رضا حاجی اشرفی

در طی روزهای گذشته در گروههای مختلف بیمه ای در فضای مجازی ,مطالبی از سوی نمایندگان و کارگزاران بیمه مبنی بر رقابت شرکت های بیمه و شعب شرکت های بیمه در جذب و موقع تمدید بیمه نامه ها بیان گردیده است که ضمن اینکه وقوع این مطالب جای تاسف دارد ,بنظر میرسد اقدامی مغایر قانون است و در صورت شکایت و پی گیری ان در نزد مراجع صلاحیت دار قضایی این موضوع به نفع شرکت های بیمه ای که چنین اقدامی را مینمایند نخواهد بود .

نمایندگان و کارگزاران بیمه ,از جمله افراد تحصیل کرده و تلاش گر عرصه اقتصادی هستند که با سرمایه شخصی اقدام به تاسیس و راه اندازی دفتر کار نموده و موجب اشتغال خود و چند هموطن دیگر می گرددند,این اشخاص پیش قراولان بازار بیمه هستند که بیش از هشتاد در صد تولید بیمه نامه و حق بیمه تولیدی بازار بیمه ناشی از خدمات انها میباشد.

وجود هزاران دفتر فروش بیمه در سراسر کشور و پاسخ گویی هرروزه این شبکه به مردم و تشریح خدمات بیمه برای مردم از جمله اقدامات بی بدیل است که جز از عهده نمایندگان و کارگزاران بیمه بر نخواهد امد .لذا روا نیست در این شرایط اقتصادی که برای تاسیس و راه اندازی یک شغل و اشتغال هر فرد به سرمایه گذاری سنگین نیاز است ,رقابت ناسالم  برخی از شرکت های بیمه و شعب انها باعث تضعیف و ورشکستگی برخی از نمایندگان و کار گزاران بیمه گردد .

اگر با این عزیزان از نزدیک اشنا باشیم ,در بیان و رفتار متوجه تعصب و علاقه انان به شرکت بیمه طرف قرارداد و صنعت بیمه کشور خود میشویم پس برخورد غیر منطقی و غیر منصفانه با انان به مثابه رفتار پدری جاهل می ماند که بجای حمایت از فرزندان صبور و تلاش گر خود ,در صدد سو استفاده از دسترنج و فرصت سازی اقتصادی انان و تمامیت خواهی اشتباه از سهم ثروت تولیدی گروهی باشد.

خوشبختانه قوانین و ایین نامه های صنفی به وضوح در خصوص حقوق صنفی افراد و همچنین اعضا شبکه توزیع بیمه وضعیت را روشن نموده اند ,و ازسوی دیگر مدیران و کارشناسان خوش نام و صاحب صلاحیت در بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه نیز بر حفظ حقوق شغلی و صنفی شبکه فروش تاکید دارند .

اما برای حفظ اعتبار بازار بیمه کشور می بایست ان تعداد معدود اقداماتی که موجب لطمه اقتصادی و مالی ناشی از رقابت مکارانه در داخل صنعت بیمه میگردد و لطمه اعتباری و شخصیتی و مالی به نمایندگان و کارگزاران وارد مینماید نیز جلوگیری شود.

امروزه در بازار بیمه دنیا ,نمایندگان و کارگزاران و منافع انها از منافع صنعت بیمه جدا نیست و موفقیت شبکه فروش ,موفقیت کل صنعت ارزیابی میشود ونه اینکه انان را رقیب فرض کنند.

نکته حایز اهمیت اینکه در بسیاری از مواقع بدون دلیل فنی و محاسباتی بسیاری از پیشنهادات بیمه ای که نماینده و کارگزار اورده است رد میشود و یا اینکه بطور مستقیم پذیرفته میگردد,که این امر بعلاوه تمدید مستقیم بیمه نامه ها ,ضمن انکه غیر قانونی و غیر اخلاقی است ,موجب خستگی و ناامیدی شبکه فروش در این شرایط رقابتی سخت و فرصت های معدود بازار یابی شده است .

بدون شک تلاش تک تک اعضا فروش شبکه توزیع خدمات بیمه در جلوگیری از این اقدامات غیر قانونی و مغایر با فضای همکاریهای مطلوب تجاری موثر واقع نخواهد بود ,و برای رفع این معضل ,حضور انجمن های کارشناسی و صنفی بیمه و دعوت از سندیکای بیمه گران و بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه برای مطالعه و بررسی این نوع اقدامات چالش بر انگیز و به زیان صنعت بیمه ,راهکارها جستجو و برای ممانعت اجرایی و در صورت نیاز تبدیل به یک ایین نامه مستقل گردد.

انجمن کارشناسان صنعت بیمه کشور ،بعنوان قدیمی ترین و تخصصی ترین انجمن کارشناسی بیمه ای کشور ,با برخورداری از حضور بارزترین مدیران و کارشناسان و کارگزاران و نمایندگان در این انجمن ,امادگی سازماندهی برگزاری نشست های تخصصی و بررسی این موضوع و هماهنگی بین سایر انجمن ها و اجزای صنعت بیمه کشوربرای اسیب شناسی به منظور رفع این معضل ناپسند در بازار بیمه کشور را دارد .

حمید رضا حاجی اشرفی ,کارشناس بیمه و سخنگوی انجمن کارشناسان صنعت بیمه کشور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  86  =  89