نگاهی به بانک ملی در ۸۷ سالگی

بانک ملی در پایان سال ۹۳ به ترتیب تعداد ۱۵۲ شعبه سویفتی،۶هزار و ۴۸۰ دستاه خودپرداز ،۱۶هزار و ۴۹۷ پایانه شعب،سه هزار و ۳۳۱ شعبه آنلاین را در اختیار داشته است. همچنین میزان کارتهای صادره این بانک غیر از کارت هدیه از رقم ۳۶ میلیون و ۷۷۷هزار فقره فراتر رفته است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بانکداری الکترونیک / محمود فراهانی : اکنون بانک ملی 87 ساله  شده است  و با داشتن  بیش از  3165شعبه فعال در داخل ، 13 شعبه فعال  و 4 سابسیدری در خارج کشور و 180 باجه مشغول بکار و37 هزار نفر نیروی انسانی، به عنوان بزرگترین بانک در کشورهای اسلامی و منطقه  مطرح است. 

این بانک طی چند سال اخیر در راستای کاهش هزینه ها و افزایش بهروه وری تعداد شعب خود را که در سال 89 حدود 3325 شعبه بوده  اکنون با کاهشی 5 درصدی به 3165  شعبه رسانده است. بر همین اساس نیروی انسانی این بانک نیز از 45 هزار نفر به  با 16.3 درصد کاهش به حدود 37.6 هزار نفر تقلیل داده است. این روند احتمالا در سالهای آتی نیز ادامه خواهد یافت و با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک و همچنین ضرورت کاهش هزینه های بانکی در راستای توانمندی در رقابت هم تعداد شعب و هم نیروی انسانی این بانک به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت.

 دیدگاه های مدیرعامل
مدیر عامل بانک ملی  در تازه ترین نشست خود که با کانون بازنشستگان این بانک داشته است  می گوید: بانک ملی ایران 87 سال با افتخار به مردم ایران خدمت کرده است ما نیز افتخار داریم این راه را با موفقیت ادامه دهیم و جایگاه بانک ملی ایران را بیش از گذشته ارتقا دهیم.

وی به اهمیت تاثیر قدمت بانک ملی ایران در اعتماد مردم اشاره  به الزامات فعالیت بانک‌ها در شرایط رقابتی امروز می پردازد: در صورتی که قدمت بالای یک موسسه بانکی همراه با پیشرفت در زمینه‌های عملکردی نظیر توسعه بانکداری الکترونیک، کاهش مطالبات معوق، توسعه بانکداری بین‌الملل، ارائه محصولات متنوع بانکی و… گردد، افتخاری دوچندان ایجاد می‌شود. 

بانکداری الکترونیک و پرداخت
در همین حال میزان  بهره مندی بانک ملی از افزارهای و امکانات فناوری نوین را را در جدول ذیل ملاحظه کنید. این بانک در پایان سال 93 به ترتیب تعداد 152 شعبه سویفتی،6هزار و 480 دستاه خودپرداز ،16هزار و 497 پایانه شعب،سه هزار و 331 شعبه آنلاین را در اختیار داشته است. همچنین میزان کارتهای صادره این بانک غیر از کارت هدیه از رقم 36 میلیون و 777هزار فقره فراتر رفته است. همچنین تعداد پایانه های فروش این  بانک نیز بالغ بر 496 هزار و 63 دستگاه بوده است.  این بانک در سال 93 نسبت به سال 90 در بخش خودپرداز  62 رصد رشد را ثبت کرده است. در بخش کارت و پایانه های فروش به ترتیب 99.4 و 25.3 درصد رشد نشان می دهد.
بانک ملی همچنین پایه گذار بانکداری الکترونیک و شبکه شتاب با همکاری بانک مرکزی بوده است. این بانک خدمات کربنکینگ خود را از بانک ایران دریافت می کند  و اخیرا به دنبال تحول در معماری سامانه یکپارچه خود با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک است.

فناوری اطلاعات بانک ملی
میزان مانده تسهیلات

مجموع تسهیلات پرداختی بانک ملی طی پنج سال گذشته به شرح جدول است. بر اساس این جدول تسهیلات پرداختی بانک در سال 93 بالغ بر 56.1 هزار میلیارد ریال بوده است.
تسهیلات بانک ملی

سپرده های دریافتی
 همچنین جذب سپرده های این بانک هم روند رشد را نشان می دهد در سال 89 الی 93 به ترتیب نسبت به سال قبل 17.6 و 28.7 و 11.7 و 16.2 درصد رشد کرده اند.

این باناک در سال 93 بالغ بر 10.5 هزار میلیارد ریال سپرده جذب کرده است اطلاعات بیشتر را در جدول ببنید.
سپرده های بانک ملی

در زیر  گذشته تا اکنون بانکی ملی ایران مرور شده است:

50 سال قبل ازآغاز
 تشکیل بانک به شکل جدید نخستین بار در سال 1258 هجری شمسی( 1296 ه‍ – ق ) ده سال قبل از بوجود آمدن بانک شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب یکی از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد .  متاسفانه این پیشنهاد به دلیل شرایط حاکم جامه عمل نپوشید و بجای آن بانک شاهی در ایران مستقر گردید.

27 سال بعد در روز 23 آبان 1285 میرزا ابوالقاسم ناصرالملک وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه در مجلس شورای ملی از اوضاع نابسامان مالی کشور خبر و پیشنهاد داد که دولت برای رفع این مشکل مبلغی از کشورهای اروپایی وام دریافت کند اما نمایندگانضمن مخالفت  پس از شور و پیگیری در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع کشور و مردم کارکند موافقت کردند. خبر تشکیل بانک ملی با سرمایه 15 میلیون ( 30 کرور) قابل افزایش به 50 میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد.
اما اوضاع سیاسی ایران،قرارداد 1907   بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و آغاز جنگ جهانی اول باعث شد تشکیل بانک ملی 22 سال به تعویق افتاد.
سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران (با 50 سال تاخیر یعنی از سال 1258 تا 1307 )رسماً کار خود را آغازکرد.

اولین مدیرعامل  و سرمایه اولیه 800 هزار تومانی
اولین مدیر عامل بانک ملی دکتر کورت لنیدن بلات بود که به همراه معاون او فوگل  و 70 کارشناس از کشور آلمان به ایران آمدند.

بر حسب اساسنامه بانک ، بانک ملی ایران بصورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید .
سرمایه اولیه بانک که در ابتدا 15میلیون تومان در سال 1385 شمسی از سوی نمایندگان پیشنهاد شده بود و تا 50 میلیون قابل افزایش بود اما در نهایت با  20 میلیون ریال یعنی 2 میلیون تومان آغاز به فعالیت کرد که فقط 8 میلیون آن پرداخت شد. 
بانک ملی ایران از همان ابتدای تأسیس، شکل شرکت سهامی را داشت و سرمایه اولیه آن یعنی ۲۰ میلیون ریال به بیست هزار سهم هزار ریالی (۱۳۵۰۰ سهم بانام و ۶۵۰۰ سهم بی نام) تقسیم شده بود. اما در سال ۱۳۱۷ انتقال سهام بانک به غیر دولت ممنوع شد. سرمایه بانک ملی ایران در سال ۱۳۱۴ به ۳۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۳۳۱ به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.
 آخرین سرمایه ثبتی بانک ملی در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به ۲۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بالغ گردید.

27 نفر و سه شعبه
تعداد کارکنان بانک در روز افتتاح اعم از ایرانی و آلمانی از 27 نفر تجاوز نمی‏ کرد.در ابتدای تاسیس بانک علاوه بر شعبه مرکزی دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر که مهمترین بندر بازرگانی آنروز ایران بود تاسیس گردید .نخستین نمایندگی بانک در خارج از کشور در سال 1327 در هامبورگ تاسیس شد .

دیگر بازوهای  بانک ملی
بانک کارگشایی:در سال 1305 بنگاهی بنام موسسه رهنی دولتی ایران، از محل وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان دولت برای رفع حوائج مردم بوجود آمد که تا سال 1307 تحت نظر وزارت دارایی اداره می گردید پس از تاسیس بانک ملی به این بانک واگذار و در سال 1318 این موسسه بنام بانک کارگشایی مرسوم و یکی از سازمانهای تابعه بانک ملی محسوب شد .

صندوق پس انداز : در سال 1318 بموجب قانونی بمنظور تشویق و ترغیب مردم به پس انداز، صندوق پس‌انداز بانک ملی ایران تاسیس شد که پس از استقرار نظام بانکداری اسلامی بصورت قرض الحسنه پس‌انداز، یکی از واحدهای فعال بانک ملی به شمار می رود .

بانک ملی در نقش بانک مرکزی
در تاریخ 22 اسفند ماه 1310 حق نشر اسکناس از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و رسماً به مدت 10 سال به بانک ملی ایران اعطا شد که به خودی خود قابل تمدید بود و در فروردین ماه 1311 نخستین اسکناس بانک ملی ایران انتشار یافت .
بانک ملی با توجه به محدودیت‌های نظام بانکی تا پیش از سال ۱۳۳۵ کلیه وظایف بانک مرکزی در اقتصاد را نیز به عهده داشت. پس از تأسیس بانک مرکزی ایران وظایف مزبور به این بانک واگذار گردید.
E74_500rial.jpg
انتشار نخستین مجله اقتصادی کشور در سال 1313 انتشار یافت که اولین نشریه آماری، اقتصادی و مالی در ایران بود که به تهیه شاخص قیمتها، شاخص عمده فروشی و تحول وقایع اقتصادی مبادرت و توانست گام موثری برای تهیه زمینه مطالعات اقتصادی در کـور را فراهم آورد این نشریه به همت دکتر لوتس گیلهامر DR. Lutz Glelhammer اولین رئیس اداره بررسیهای اقتصادی و احصائیه(آمار) بانک منتشر شد .
تا قبل از سال 1338 بانک ملی ایران وظایف بانک مرکزی مانند حق انحصاری انتشار اسکناس و تنظیم جریان پول کشور را بعهده داشت در سال 1338 لایحه اساسنامه بانکی و پولی ایران به تصویب مجلس رسید و از هجدهم مرداد 1339 وظایف بانک مرکزی از بانک ملی منتزع و با سرمایه 6.3 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز نمود.

بانک کشاورزی فرزند بانک ملی : در قانون اجازه تأسیس بانک مقرر شده بود چنانچه دامنه معاملات شعبه فلاحتی بانک، توسعه یابد به بانک مستقلی تبدیل گردد. در تاریخ 25 تیر ماه 1312 شعبه فلاحتی بانک ملی ایران تفکیک و به بانک مستقلی نام بانک کشاورزی تبدیل شد .

بانکی فراتر از یک بانک
اکنون بانک ملی 87 ساله  شده است  و با داشتن  بیش از  3165شعبه فعال در داخل ، 13 شعبه فعال  و 4 سابسیدری در خارج کشور و 180 باجه مشغول بکار و37 هزار و 61نفر نیروی انسانی، به عنوان بزرگترین بانک در ایران،کشورهای اسلامی و منطقه  مطرح است.این بانک در دوران های مختلف به دلیل جایگاه خود وظایف را بر عهده گرفته است.این بانک زمانی نقش بانک مرکزی، زمانی نقش فلاحتی،و تقریبا در همه دوران نقش اجتماعی ویژه ای را بر عهده داشته که دیگر بانکهای ما هیچ گاه بر عهده نداشته اند. بر دوش گرفتن این وظایف در عین حال به گونه ای بوده است که کمتر مواردی پیش آمده که چهره این بانک مقداری مخدوش شود. مرور  تاریخچه این بانک نشان می دهد که شعار این بانک اگر اعتماد ایرانیان را یدک می کشد همواره در عمل نیز چنین بوده است.طبیعی است که این سرمایه گرانقدر ملی برای ایرانیان فراتر از یک بانک که تکیه گاهی برای روزهای سخت مردمانش و امیدبخش روزهای روشن است.
 

جهت بازدید مجازی از موزه بانک ملی و و اشیاء آن  روی تصاویر  کلیک نمایید.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×  3  =