عدم شفافیت، بلای جان صنعت بیمه کشور/ سید جعفر خامسی

صنعت بیمه همانند دیگر بخش­های صنعت کشور، از عدم شفافیت رنج می ­برد در حالیکه شفافیت ( در کنار مشارکت­جوئی، قانون مداری، جوابگویی، رویکرد اجماعی و فراگیر، عدالت و انصاف، کارایی،اثربخشی و مسئولیت پذیری ) یکی از مهمترین شاخص­های حاکمیت شایسته صنعتی است.

نمود این عدم شفافیت، عزل و نصب­ هایی است که سوالات بسیاری را در اذهان ایجاد می­ کند. البته، ابهام در عزل و نصب­ها تنها یکی از وجوه عدم شفافیت در صنعت بیمه کشور است. طی شش ماهی که از سال 94 می­ گذرد شاهد عزل چهار مدیرعامل در شرکت­های بیمه بوده ­ایم  و این آمار تا پایان سال قطعا بیشتر از این تعداد خواهد شد.

این همه در حالی است که ثبات مدیریت و جانشین پروری یکی از ارکان  بنگاه داری شایسته است که متاسفانه کمتر سازمان­هایی در کشور وجود دارند که واجد این ویژگی باشند!

حال سوال اساسی که وجود دارد، چرایی تغییر مدیرعامل یک سازمان نیست، بلکه حواشی و تبعات آن است! به نظر شما، مهمترین دلیل به وجود آمدن این حواشی، عدم شفافیت در تصمیمات اتخاذ شده نیست؟ عدم شفافیتی که گاهاً، صحنه را برای دست اندرکاران امور هم مبهم می­ کند!

در چنین شرایطی، همه ذینفعان مختلف صنعت بیمه متضرر خواهند بود و توان تصمیم گیری درست از آنها گرفته می­ شود. مدیران ارشد سازمان­ها تنها یکی از ذینفعان هستند. در کنار آنها سهامداران شرکت­های بیمه­ گر در فضای غیر شفاف، ترجیح می­ دهند از سرمایه­ گذاری بیشتر در این صنعت پرهیز کنند و حتی به فکر خروج از آن باشند.

بیمه­ گذاران که یکی دیگر از ذینفعان هستند هم از اعتمادشان به صنعت بیمه کشور کاسته می ­شود. نکته حائز اهمیت، تاثیر بیشتر میزان شفافیت در موفقیت و توسعه صنعت بیمه در قیاس با صنایع دیگر است. چرا که پایه و اساس صنعت بیمه بر اعتماد استوار است.

بر هر که رسد بیمی بر بیمه نماید رو                                                        در بیمه ­ام و در بیم این با که توان گفتن

سید جعفر خامسی – کارشناس مدیریت صنعتی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  62  =  72