جزییات جدید از سهمیه‌ بندی گازوئیل

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات تازه از ساز و کار تخصیص سهمیه‌های گازوئیل، گفت: با اجرای طرح پیمایش، سهمیه ماهانه واریز می‌شود و رانندگان باید این سهمیه را تا پایان ماه مدیریت کنند.

جزییات جدید از سهمیه‌ بندی گازوئیل

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر، سیدمحسن روحانی در نشستی با حضور مدیران پالایش و پخش نفتی درباره جزئیات اجرای دو مرحله‌ای طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش، گفت: طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش دارای دو فاز اصلی بوده و سهمیه‌ها در فاز اول، بر اساس بارنامه و صورت وضعیت جابه جایی مسافر که سازمان پایانه‌ها برای حمل‌ونقل برون‌ شهری اعلام می‌کند، اختصاص می‌یابد .

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه سازمان شهرداری‌ها موظف است که خودروهای عمومی گازوئیل‌ سوز درون ‌شهری را سازمان دهی کند، تصریح کرد: سهمیه خودروهایی را که دارای بارنامه و صورت وضعیت مسافر هستند، براساس میزان تردد، میزان بار و کلاس خودرو بوده و نحوه عرضه سهمیه آن گروه از خودروها که هنوز سازمان‌دهی نشده‌اند نیز به میزان ۸۵ درصد سهمیه‌ای که قبلا دریافت می‌کردند، خواهد بود .

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح پیمایش نسبت به شیوه قبلی اختصاص سوخت، دو تفاوت عمده دارد، اظهار داشت: اول اینکه سهمیه روزانه به ماهانه تبدیل شده و در تفاوت دوم، واریز سهمیه‌ها به جای یک ‌بار، چندین بار در طول یک ماه انجام می‌شود .

وی با اشاره به اینکه پیش بینی کرده‌ایم اختصاص سهمیه مهر ماه، در دو مرحله انجام شود، اظهارداشت: در اولین سوخت‌گیری که خودرو انجام دهد، اولین بخش سهمیه ماهانه، در کارت سوخت شارژ می‌شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: پس از انجام سوخت‌گیری دوم، خودروها می‌توانند سهمیه دوم را هم دریافت کنند .

وی با بیان اینکه خودروهای گازوئیل‌ سوز از پاییز ۸۷ تحت پوشش سامانه هوشمند سوخت قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: پیش از این، خودروهای دیزلی به سه گروه مسافری و ۶ گروه باری تقسیم شده بودند که سهمیه آن‌ها به طور روزانه در کارت‌های سوخت شارژ شده و دو یا سه روز نیز قابل استفاده بوند .

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: سهمیه‌ها براساس گروهی که خودرو در آن قرار داشت، اختصاص می‌یافت و توجهی به فعالیت و عملکرد خودرو نمی‌شد .

روحانی ادامه داد: زمستان سال گذشته، هیات دولت مصوب کرد که اختصاص سوخت به ازای پیمایش، اجرایی شود و بر این اساس، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری گردآوری اطلاعات، هماهنگی دستگاه‌های ذینفع، آماده‌سازی سیستم و آزمایش سامانه شروع و در نهایت از اول مهر ماه عملیات اجرایی آغاز شد .

وی با اعلام اینکه حدود ۸۳۰ هزار خودروی گازوئیل‌سوز در کشور دارای کارت سوخت هستند، گفت: ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو معمولا در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی نیز متعلق به شرکت واحد، نهادهای نظامی و پروژه‌های عمرانی (سدسازی، راه‌سازی، معدن) هستند که معمولا در جایگاه‌های خاص خود سوخت‌گیری می‌کنند و سوخت‌گیری انفرادی در جایگاه‌ها ندارند .

این مقام مسئول از ارسال عملکرد ۲۹۰ هزار دستگاه گازوئیل سوز توسط سازمان پایانه ها خبر داد و یادآور شد: سهمیه سایر خودروهایی که فاقد عملکرد هستند، به میزان ۸۵ درصد سهمیه ثابتی است که قبلا برای آن‌ها اختصاص می‌یافت .

روحانی با بیان اینکه سهمیه گازوئیلی که تا پیش از این روزانه به خودروهای دیزلی واریز شده بیش از مصرف آنها بود، اظهار داشت: پیش از این، به طور میانگین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز سهمیه گازوئیل در کارت‌های سوخت شارژ می‌کردیم که حدود ۴۵ میلیون لیتر از آن مصرف می‌شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با اجرای طرح پیمایش، میزان شارژ روزانه سهمیه گازوئیل به حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید .

وی با اشاره به جزئیات اجرای طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش، گفت: از ۷۳۰ هزار خودروی دیزلی که معمولا در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند حدود ۶۰۰ هزار خودرو در فاصله زمانی یکم تا ۸ مهر حداقل یک بار سوخت‌گیری کرده و سهمیه نیمه اول را دریافت کرده‌اند و در این مدت، حدود ۴۰۰ هزار خودرو با سوخت‌گیری دوم، سهمیه نیمه دوم ماه را نیز دریافت کرده‌اند .

روحانی با توصیه به رانندگان خودروهای دیزلی، اظهار داشت: رانندگان توجه داشته باشند که قبلا سهمیه روزانه واریز و در ۲ تا ۳ روز مصرف می‌شد و سپس سهمیه جدید اختصاص می‌یافت، اما در حال حاضر با اجرای طرح پیمایش، سهمیه ماهانه واریز می‌شود، بنابراین باید آن را تا پایان ماه مدیریت کنند تا با مشکلی در روزهای پایانی ماه مواجه نشوند .

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره شناسایی خودروهای دیزلی فاقد تردد هم توضیح داد: تردد خودروها براساس عملکرد مشخص می‌شود به طوری که سازمان پایانه‌ها عملکرد برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها عملکرد خودروهای درون‌شهری را مشخص می‌کنند .

روحانی اضافه کرد: تا زمانی که شناسایی عملکردها تکمیل نشود، ناچار هستیم که تحویل سوخت را ادامه دهیم که البته به میزان ۸۵ درصد سهمیه‌های سابق است .

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مصوبه هیات وزیران تأکید دارد که از مهر سال ۹۵ عملکردها خودروهای دیزلی براساس دستگاه‌هایی که بر روی خودروها نصب می‌شود، تعیین شود .

روحانی با بیان این که با نصب دستگاه‌ها درخودروها، عملکرد واقعی آن‌ها شناسایی خواهد شد، گفت: هر خودرو باید به هر میزان که کار کند، سوخت تحویل بگیرد .

وی تصریح کرد: اگر خودروهای فعال به درستی شناسایی شوند، سقفی برای سهمیه سوخت در نظر گرفته نمی‌شود بلکه اختصاص سهمیه بر اساس عملکرد خواهد بود .

خبر پیشنهادی
گفتگوی بیمه داری نوین با محمد ابراهیم امین، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی

سکوت چهارساله شکست / درس های بزرگ برای مدیران صنعت بیمه (قسمت اول)


این مطلب را به اشتراک بگذارید