بی عدالتی حاکمیتی در صنعت بیمه ایران / ایجاد صندوق اتکایی ملی تعامل ما با دنیا را کاهش می دهد

مسعود حجاریان در چهارمین نشست شورای گفتگوی رسانه با صنعت بیمه:

چون ما موسسات رتبه بندی نداریم در واقع در بیان واقعیت ها مردم را گول می زنیم زیرا شرکتی که تازه دو سال است تاسیس شده ، توانگری اش را با افتخار سطح یک معرفی می کند در حالیکه حقیقت ماجرا چیز دیگری است./تفکر ایجاد صندوق اتکایی ملی برای درون گرا کردن صنعت است تا ریسک هایمان از صنعت خارج نشود که اگر این کار انجام شود تعامل ما با دنیا کاهش می یابد.

به گزارش ریسک نیوز،مسعود حجاریان را شاید نه فقط به دلیل مدیریتش بر شرکت بیمه ملت که به جهت اثرگذاریش در شکل گیری انجمن حرفه ای به عنوان نهادی که با هدف حمایت از فعالان صنعت بیمه و همکاری با مراجع قانونگذار به منظور توسعه بازار بیمه شکل گرفت ، می شناسند.

اما تجربیات این فعال بیمه ای سبب شد، شرایطی فراهم گردد تا" شورای گفتگوی رسانه با صنعت بیمه" میزبان وی باشد و به بازخوانی مهمترین علل چالش های موجود صنعت بپردازد.

طی این نشست حجاریان در ابتدا به دلیل تجربیاتی که در شکل گیری نهاد ها و انجمن های حمایتی دارد ایجاد شورای گفتگو را مسیری نو در تحول رسانه ای صنعت بیمه خواند و گفت :اگر قادر باشید این شورا را به نهاد تبدیل کنید ، کار بزرگی کرده اید چرا که به مرور نوعی اصلاح ساختار شکل خواهد گرفت و اثر بخشی این نهاد تبیین خواهد شد.

حجاریان"حاکمیت شایسته بیمه" را بهترین نوع حاکمیت برای سازماندهی صنعت بیمه دانسته و رمز ایجاد شفافیت  را پیاده سازی این نوع حاکمیت دانست ، وی همچنین  طی این نشست ، با اشاره به اثرگذاری نقش حاکمیت در بازار های مالی عنوان کرد: در واقع شرکت ها محصول نظام اقتصادی و نظام اقتصادی محصول نظام حکمرانی است بنابراین خدمات بیمه درواقع ثمره نظام حاکمیتی محسوب می شوند چرا که مقرراتی که تشکیل دهنده بنگاههای اقتصادی است را حکام نوشته اند.

وی تصریح کرد:  اما در تمام دنیا تلاش می شود بنگاههای اقتصادی را از نظام حاکمیتی  جدا کنند .

بی عدالتی حاکمیتی در صنعت بیمه ایران

وی با بیان اینکه اگر نظام حاکمیت بیمه ما شایسته بود از درون آن شرکتی چون بیمه توسعه متولد نمی شد،  اذعان داشت: نمونه های فراوانی از ناعدالتی حاکمیتی در صنعت بیمه  به چشم می خورد به عنوان مثال چرا صورتهای مالی بیمه ایران مانند سایر شرکت های دیگر منتشر نمی شود؟ و چرا باید مقررات اجرایی بیمه ایران با سایرین متفاوت باشد ؟

مدیر عامل بیمه ملت تاکید کرد: یک حاکمیت شایسته در یک بازار مالی با تدوین قونین و مقررات آغاز و با اجرای قوانین تکمیل شده و سپس با یک نظام اطلاع رسانی شفاف و در مرحله نهایی ایجاد تدابیر توسعه تکامل می یابد .

وی با بیان اینکه مقصر اصلی در ایجاد مشکلات در صنایع مالی ، حاکمان هستند، اظهار داشت: حاکمان باید برای ایجاد فضای رقابتی شرایط مجوز دهی برای تاسیس شرکت ها و بنگاههای اقتصادی را تسهیل بخشند در حالیکه در بازار بیمه کشور موانع زیادی برای تاسیس یک شرکت بیمه وجود دارد به طوریکه باید سرمایه ای 250 میلیارد تومانی اورد تا یک شرکت ایجاد شود تازه شاید مجوز بدهند شاید هم ندهند و در برخی موارد هیچ کس به موسسین شرکت ها پاسخگو نیست که همه این ها به دلیل حاکمیت ضعیف بیمه است.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه البته وظیفه حاکمیت را نه اجرا بلکه تنظیم مقررات و سیاست گذاری دانست و تصریح کرد:وظیفه حاکمیت فضاسازی و محیط سازی برای شکل گیری بنگاههای اقتصادی است .

حجاریان بر اهمیت تولید به عنوان مرحله بالاتری از توسعه یافتگی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: از آنجا که تجارت صرف ، یک روند کوتاه مدت است پس دولت ها باید فضای سرمایه گذاری با ثبات را ایجاد کنندتا به مرحله دوم که تولید است دست یابند و سپس در مرحله بعدی آرندی و تحقیق را توسعه دهند تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات نوآورانه طراحی کنند.

به گفته وی آرندی نیازمند مراکز تحقیقاتی پیشرفته است و این سرفصل توسعه یافتگی بدون شک نیازمند حاکمان توسعه یافته است.

این خبره صنعت بیمه عنوان کرد: تنها شرکت های بیمه نیستند که یک نظام توسعه یافته بیمه ای را تشکیل می دهند بلکه کلیه نهاد های اثرگذار باید با هم تعامل داشته باشند و به عبارتی تعامل وزارت اقتصاد ، بیمه مرکزی ، پژوهشکده ، رسانه ها و … است که این نظام توسعه یافته را محقق می کند.

به گفته وی اما متاسفانه در صنعت بیمه  کشور اگر چه بسیاری از نظام ها عوض شده اما فکر مسوولین عوض نشده چرا که بیمه مرکزی تازه بعد از 15 سال نقش جدیدش را پیدا کرده و بیمه ایران هم که هنوز نقش واقعی اش را نیافته است.

حجاریان در تشریح یک حاکمیت مدرن به نقش طبقات پایین تر از حاکمیت اشاره کرد و اذعان داشت: در درجه اول این پایینی ها هستند که باید حاکمان شایسته ای برگزییند بقیه فرایند از بالا به پایین و در نتیجه تصمیمات حاکمیتی ایجاد خواهد شد .

حجاریان با تاکید براینکه حاکمان باید سرایط ایجاد نهاد ها و NGO هایی مانند سندیکا را فراهم کنند ، خاطر نشان ساخت : سندیکا انقدر باید ساختاریافته و قوی باشد که بتواند حتی صنعت بیمه و بیمه مرکزی را به راحتی نقد کند ولی در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از خصوصی سازی شرکت های بیمه ای همچون توسعه زاده شدند ، گفت:نباید در مورد ایجاد شرکت ها محدودیت ایجاد کرد ، حاکمانی که برای نظام خود استراتژی تعریف می کنند عمدتا با شکست مواجه می شوند چرا که در تیوریهای جدید مدیریت استراتژیک می گویند استراتژی را شما نمی توانید بسازید بلکه به مرور در لایه ها مختلف خودبخود ایجاد می شود ، پس  باید اجازه داد که همه رشد کنند و نظام حاکمیتی تنها با نظارت و و مقررات گذاری به گونه ای تدبیر کند که شایسته ها رشد کنند که متاسفانه در صنعت بیمه اینگونه نیست بلکه شایسته ها و ناشایسته ها رشد کرده و منابع دریافت می کنند.

حجاریان اذعان داشت : بیمه توسعه ایجاد شد زیرا نظام حاکمیت بیمه ای قادر به کنترل این شرکت نبود .

موسسات رتبه بندی نداریم چون مطالبه گر نداشتیم

وی در ادامه به فقدان شایسته پروری در صنعت بیمه اشاره کرد و اذعان داشت: اگر صنعت بیمه شایسته پرور نیست به دلیل این است که حاکمیت بیمه به درستی پیاده سازی نشده است.

حجاریان در ادامه افزود: در نظام جهانی آنچه موجب شایسته سالاری می شود وجود نظام رتبه بندی است در حالیکه در صنعت بیمه ما رتبه بندی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه  معتقد است ، چون ما موسسات رتبه بندی نداریم در واقع در بیان واقعیت ها مردم را گول می زنیم زیرا شرکتی که که تازه دو سال است تاسیس شده ، توانگری اش را با افتخار سطح یک معرفی می کند در حالیکه حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

حجاریان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر برخی آمادگی خود را برای رتبه بندی شرکت های بیمه اعلام کردند اما دولت تا کنون اقدامی به مجوز دهی به آنان انجام نداده است پس وقتی حاکمیت هیچ اقدامی نکرده ، چگونه انتظار داریم که رتبه بندی در صنعت بیمه محقق شود.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه در حالیکه معتقد است ،رتبه بندی امری حاکمیتی است ، تصریح کرد: اما قرار نیست حاکمیت همه کارها را خودش انجام دهد بلکه فقط باید در ابتدا سازوکارها را فراهم کند و مجوز بدهد تا شرکت های خصوصی سرمایه گذاری  و طبق قوانین تعریف شده عمل کنند.

به گفته وی دولت باید سازوکار ایجاد موسسات رتبه بندی را ایجاد کند اما در نهایت کار را به دست بخش خصوصی بسپارد.

خطر ایجاد فساد در رتبه بندی

حجاریان وقتی به لزوم ایجاد موسسات رتبه بندی شرکت های بیمه اشاره کرد ، براین نکته نیز صحه گذاشت که امکان رسوخ فساد در موسسات رتبه بندی بسیار بالاست اما باید در نظر داشت که فساد چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی ایجاد می شود و چه بسا تجارب نشان داده فساد در بخش دولتی بیشتر است پس نباید از خصوصی بودن ترسید بلکه باید از فساد ترسید و نظام کنترلی قوی برای پیشگیری از فساد ایجاد کرد .

تاخیر در ایجاد رتبه بندی شرکت های بیمه

مدیر عامل بیمه ملت در ادامه یادآور شد : طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید اتکایی اجباری کاهش و موسسات رتبه بندی هم ایجاد می شد اما حاکمیت خودش که رتبه بندی نکرد هیچ ، به کسی هم مجوز رتبه بندی نداد.

وی در حالیکه وزیر را مورد خطاب قرار می داد ، اظهارداشت: طبق قانون باید رتبه بندی صورت می گرفت ولی سوالی که از آقای وزیر داریم این است که چرا این مساله انجام نشد .

به گفته وی باید پرسش گری باشد تا حاکمان پاسخگو باشند وقتی مطالبه ای نبوده ، پاسخگویی هم پیدا نمی شود.

حجاریان همچنین تاکید کرد: اگر رتبه بندی نداشته باشیم شفافیتی هم حاصل نمی شود .

هیچ تدبیری برای توسعه صنعت بیمه نداریم

به گفته این خبره صنعت بیمه هیچ تدبیری برای توسعه صنعت بیمه نداریم به طوریکه در ساختار بیمه مرکزی یک شغل هم وجود ندارد که فردی در آن بر مسند گسترش صنعت بیمه نشسته باشد و مسول تدبیر برای ارتقا صنعت باشد.

حجاریان بر این باور است که ما برای تدوین مقررات در صنعت بیمه ساختار ضعیفی داریم و شابد بتوان گفت اصلا ساختار و تشکیلات نداریم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقا کارایی سندیکا از تغییر نقش سندیکا خبر داد و گفت: شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران به پیشنهاد کمیسیون راهبردی درخصوص بازنگری در اساسنامه سندیکا رای داد که باید در نهایت به تصویب شورای عالی بیمه برسد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقا نقش سندیکا در صنعت بیمه گفت : متاسفانه ما در صنعت بیمه برای کسب و کارهایمان حامی نداریم و شرکت ها باید صدایی داشته باشند که در مقابل دولت بتواند حرف خود را بزنند که دراین خصوص سندیکا می تواند نقش بسزایی ایفا کند.

صندوق اتکایی ملی تعامل ما را با دنیا کاهش می دهد

حجاریان در خصوص ایده تشکیل صندوق اتکایی که از سوی رییس کل مطرح شده عنوان کرد: تفکر ایجاد صندوق اتکایی ملی برای درون گرا کردن صنعت است تا ریسک هایمان از صنعت خارج نشود که اگر این کار انجام شود تعامل ما با دنیا کاهش می یابد.

وی در حالیکه پیاده سازی این صندوق را مانعی برای صادرات بیمه دانست ، گفت : البته شاید در شرایط کنونی تشکیل این صندوق به صورت کلی مثبت باشد و بتواند ریسک های داخلی را تا زمان به سرانجام رساندن برجام کاهش دهد که البته باید معایبش برطرف شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

52  +    =  57