تبلیغات سرمایه‌گذاری است یا هزینه؟

یکی از مهم‌ترین سؤالات در تبلیغات این است:تبلیغات سرمایه‌گذاری است یا هزینه؟

متأسفانه صاحبان کسب‌وکار در کشور ما به تبلیغات به چشم یک موضوع کاملاً پیش‌پاافتاده نگاه می‌کنند، هر زمان که اسمی از تبلیغات می‌شنوند اکثراً به یاد طراحی یک کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی می‌افتند و کاملاً بدون هدف اقدام به ساخت تبلیغات چاپی و… نموده و آن را منتشر می‌کنند بدون اینکه هیچ برنامه‌ریزی برای آن داشته باشند و یا اینکه هدفی را در نظر گرفته باشند. در تبلیغات برنامه‌ریزی نقش مهمی دارد اگر شما ندانید هدفتان از تبلیغ چیست، برای چه کسی تبلیغ می‌کنید، شرایط سنی، علایق، ترجیحات، سطح درآمد، سطح سواد و در کل خصوصیات بازار هدفتان چیست به نتیجه‌ی مطلوب نخواهید رسید.
یکی دیگر از مهم‌ترین اصول در تبلیغات جهت‌گیری برند است، شما باید مشخص کنید که محصول شما چیست، به درد چه کسی می‌خورد، چه مشکلی را از مصرف‌کننده حل می‌کند.
جهت‌گیری می‌تواند بر اساس نوع محصول یا طریقه‌ی مصرف یا بر اساس اطلاعات بازار هدف شما باشد. به‌هرحال اگر در تبلیغات جهت‌گیری درستی نداشته باشید با مشکلاتی مواجه خواهید بود:
1. مخاطب شما سردرگم می‌شود و نمی‌تواند هیچ پیامی از تبلیغات شما دریافت کند.
2. مخاطب شما برداشت اشتباهی از پیامتان می‌کند که این می‌تواند اثر منفی در ذهن او داشته باشد و باعث ایجاد نتیجه معکوس ‌گردد، در این حالت حتی ممکن است موضع مخاطب تنفر از محصول شما باشد.
3. اگر نام برند شما در ذهن مشتری به‌اشتباه با موضوع دیگری تداخل کند، در این صورت مخاطب با شنیدن اسم برند شما به یاد آن موضوع خواهد افتاد.
ساختار ذهن انسان به این صورت است که بین کلمات و رویدادها ارتباط برقرار می‌کند، نام برند شما تداعی‌کننده (یک رویداد، موضوع، خاطره، مزه و…) هر چیزی می‌تواند باشد بنابراین جهت‌گیری صحیح شما می‌تواند اثر مثبت و مستقیمی در ذهن مردم داشته باشد، اگر در این فرایند خطایی رخ دهد ممکن است نام برند شما مخاطب را به یاد موضوعی ناخوشایند بیندازد و یا تبلیغی برای رقیب شما باشد، این اتفاق در بیشتر تبلیغات در کشور ما می‌افتد، برخی تبلیغات با هنجارهای اجتماعی تضاد دارند و باعث موضع‌گیری علیه فرد تبلیغ‌کننده می‌شود.

در بیمه ‌این جهت‌گیری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید نام شرکت شما مخاطب را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ یا نام یک بیمه‌نامه‌ی خاص مثلاً عمر یا آتش‌سوزی مخاطب را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟
متأسفانه صنعت بیمه در ایران از ضعف تبلیغات رنج می‌برد، متوسط هزینه‌ی تبلیغات همه شرکت‌های بیمه حتی از تبلیغ یک محصول غذایی کمتر است شاید یکی از دلایل پایین بودن فرهنگ بیمه‌ای مردم و ضریب نفوذ بیمه همین موضوع باشد

از طرف دیگر در بیمه تبلیغات و CRM رابطه نزدیکی باهم دارند، حتی اگر بهترین عملکرد را درزمینهٔ ی تبلیغات و بازاریابی داشته باشید و مشتریان زیادی را از این طریق جذب کنید، درصورتی‌که نتوانید خدمات مناسبی را ارائه دهید کل بودجه‌ی تبلیغاتی و حتی اعتبار برند شرکت را زیر سؤال برده‌اید. شاید برای همین است که برخی از مدیران اسبق بیمه می‌گویند بهترین تبلیغ پرداخت خسارت مناسب و جلب رضایت مشتری است.
 

منبع: کتاب تبلیغات بیمه
نویسنده: رضا ایزدی

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  72