واکاوی گرایش تشکیل کپتیو در صنعت بیمه / عباس طیبی

حضور کپتیو اگر چه در یک بازار تخصصی و یک محیط جغرافیایی خاص شکل می گیرد اما نباید فراموش کرد ضعفهایی که شرکتهای بیمه در ارائه خدمات ، نرخ گذاری ها ، پوششها و به خصوص نحوه جبران خسارت داشته و دارند ، بی شک شرکتها و سازمانهای بزرگ را به سمت ایجاد صندوق های بیمه مشترک سوق خواهد داد . همچنین عدم توجه و توانایی شرکتهای بیمه به رشته های پیچیده و پوشش ریسکهای غیر متعارف خود دلیل بوجود آمدن کپتیو در بازار بیمه است.

و به قول ناصر خسرو از ماست که بر ماست.
البته در تحلیل این گفتگو یک نکته در دفاع ازشرکتهای بیمه وجود دارد که اولا آیا اقتصاد دستوری ، نرخ گذاری های غیر واقعی و هزینه های تحمیلی به رشد شرکتهای بیمه منجر شده یا بستر بی اعتمادی بیمه گزاران را ایجاد نموده است.اگر شرکتهایی که اکنون در صنعت بیمه وجود دارند را بررسی کنیم چند درصد به واقع خصوصی و چند درصد همان کپتیو هستند. در این بین کدام گروه از شرکتها موفق تر عمل می کنند. شرکتهایی که بازار انحصاری خود را دارند و یا شرکتهای کوچک خصوصی که همواره در بیم از دست دادن توانگری مالی خود هستند؟

اگر درست بنگریم در نقد شرکت بیمه ایران نیز باید گفت فعالیت غیر رقابتی در حوزه ریسکهای دولتی نیز به گونه ای انحصار گری را در صنعت به رخ می کشد،پس چرا باید نگرش به تشکیل صندوق های بیمه را در خارج از صنعت مورد پویش قرار داد ، در حالی که آنچه که موجب ضعف و نوعی عدم شرایط رقابتی در صنعت بیمه شده ، بر گرفته از تفکرات و اندیشه های دستوری و غیر رقابتی آن است.

لذا گرایش به تشکیل کپتیو نه تنها به دلیل سود اندیشی بلکه به دلایلی همچون عدم خروج نقدینگی سازمانها ، ایجاد رشته های تخصصی و نگرش بومی بستر ایجاد نگاه حرفه ایی است که  متقابلاً موجبات توسعه و رشد پایه های حرفه ایی صنعت بیمه را به همراه خواهد داشت.

بیان این مطلب که ورود این گروه به بازار موجب ضعف و کوچک تر شدن بازار سایر شرکتها شود رفتاری غیر حرفه ای ، غیر رقابتی ، منفعت طلبانه و انحصار گرایانه است و لازم است با بستر سازی مناسب شرایط فعالیت تخصصی کپتیو در بازار بیمه ایجاد شود. هرچند در این بین مخالفت سازمانهای قدیمی و سنتی که از ورود رقیب به بازار واهمه دارند ، نیز همراه است. / منبع : ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  5