ریزش معاملات سهام جهانی پس از حملات پاریس

معاملات سهام در بازارهای بورس بزرگ جهان در نخستین روز فعالیتشان در هفته جاری تحت تاثیر حملات تروریستی روز جمعه گروه داعش در پاریس که بیش از ۱۳۰ کشته بر جای گذاشت، با ریزش روبرو شدند.

به گزارش ریسک نیوز،بازار بورس اروپایی یورونکست روز شنبه اعلام کرده بود بازارهای مالی فرانسه روز دوشنبه طبق معمول گشایش خواهند یافت اما تحلیلگران فرانسوی با توجه به تعطیلی بسیاری از رستورانها و فروشگاههای پاریس در روزهای شنبه و یکشنبه، پیش بینی کردند هر گونه تحولات بازار بورس فرانسه در مقایسه با زمان حملات علیه نشریه فکاهی چارلی ابدو و سوپرمارکت کوشر در ژانویه، بیشتر به چشم خواهد آمد.

 

بازار سهام بزرگ فرانسه در نخستین دقایق آغاز معاملات، 1.1 درصد ریزش کرد و شاخص کک 40 در شرایطی که سرمایه گذاران همچنان پیامدهای حملات تروریستی پاریس در سراسر جهان را هضم می‌کنند، عقب نشینی کرد.

 

اما شاخص فرانسه تنها شاخص اروپایی نبود که کاهش را تجربه کرد. شاخص FTSE 100 انگلیس در ابتدای معاملات 0.6 درصد افت کرد در حالیکه داکس آلمان و ام آی بی ایتالیا هم اندکی از ارزش خود را از دست دادند.

 

در واقع بازارهای سهام اروپایی بازارهای آسیا را دنبال کردند که بدنبال کشتارها در پایتخت فرانسه و هجوم سرمایه گذاران به سوی دلار و طلا، به سطح پایین‌تری نزول کردند.

 

شاخص ام اس سی آی از بازارهای آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن، پس از افت سه درصدی که هفته گذشته داشت، در اوایل معاملات روز جاری بیش از یک درصد کاهش یافت.

 

شاخص نیک‌کی 225 توکیو با حدود 1.3 درصد کاهش، بزرگترین سقوط را در میان بازارهای آسیایی تجربه کرد و تقریبا رشد 1.7 درصدی این شاخص در هفته گذشته از بین رفت.

 

بر اساس گزارش رویترز، آماری که پیش از گشایش بازار توکیو منتشر شد، نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم امسال به رکود بازگشته و بر مبنای سالانه، 0.8 درصد کوچک شده است در حالیکه اقتصاددانان رشد منفی 0.2 درصدی را پیش بینی کرده بودند.

 

شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا 0.8 درصد، کسپی کره جنوبی یک درصد، هانگ سنگ هنگ 1.6 درصد و شانگهای کامپوزیت 0.5 درصد افت کرد. سایر شاخصهای سهام منطقه از جمله تایوان و سنگاپور هم منفی شدند.

 

شاخص نوسان CBOE که معیار سنجش نگرانی سرمایه گذاران است، به بالاترین سطح از دوم اکتبر تاکنون صعود کرد.

 

آمار اقتصادی اخیری که در چین منتشر شده است، سرمایه گذاران جهانی را ناامید کرده است. فعالیت اعتباری در سیستم مالی چین در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح در 15 ماه گذشته کاهش یافت در حالیکه آمارهای هفته گذشته از کاهش مصرف فولاد که معیار کلیدی فعالیت اقتصادی در این غول آسیایی است، حکایت داشت.

 

معاملات سهام شروع ضعیف دیگری در وال استریت را نشان دادند. شاخصهای بزرگ وال استریت در معاملات اندک روز جمعه حدود یک درصد کاهش داشتند و بدترین هفته خود از ماه اوت را به پایان رساندند. خبر حملات تروریستی پاریس پس از بسته شدن بازارهای آمریکا منتشر شد.

 

سقوط بازارهای سهام به معنای سود سرمایه گذاران اوراق قرضه است.

 

بازده اوراق خزانه دو ساله آمریکا که اواخر اکتبر افزایش قابل ملاحظه ای داشت، از 0.86 درصد در روز پنج شنبه به 0.83 درصد کاهش یافت.

 

در بازارهای ارزی، یورو حدود 0.5 درصد کاهش یافت و به 1.07205 دلار رسید و در برابر ارز ژاپن هم با 0.5 درصد کاهش پیدا کرد و 131.24 ین معامله شد.

 

دلار حدود 0.1 درصد در برابر ین کاهش یافت و به 122.43 ین رسید.

 

شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند، تغییر چندانی نداشت و 99.082 واحد بود.

 

بازارهای خاورمیانه که روز یکشنبه فعالیت داشتند، ضرر سختی را متحمل شدند با اینهمه بخشی از کاهش آنها به دلیل ریزش چشمگیر قیمت نفت در هفته گذشته بود.

 

بهای معاملات نفت خام هفته گذشته به دلیل رشد ذخایر که نگرانیها را نسبت به اشباع عرضه تشدید کرد، هشت درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در هشت ماه گذشته بود.

 

با این همه بهای نفت در اوایل معاملات روز جاری آسیا اندکی بهبود یافتند. بهای نفت برنت با یک درصد افزایش، به 44.92 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه نفت خام آمریکا با حدود 0.54 درصد افزایش، 40.96 دلار در هر بشکه معامله شد.

 

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری از رکورد پایین 1074 دلار در روز پنج شنبه به 1091 دلار صعود کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

15  +    =  18