پیش‌بینی بانک مرکزی درباره آینده بازار ارز

دلار به مرز ۳۷۰۰ تومان نزدیک شده است، نرخی که در چند سال گذشته و پس از فروکش کردن التهاب‌های سال ۹۱ بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ریسک نیوز،همین امر سبب شده بار دیگر توجه‌ها به سمت این بازار کشیده شود، به طوری که این روزها در هر بازاری که خرید و فروشی در آن رخ می‌دهد، نقلی از دلار نزدیک به ۴ هزار تومانی به میان می‌آید.
قیمت‌ها در بازار آزاد در حالی هر روز نرخ جدیدی را به ثبت می‌رساند که همپای این روند، نرخ ارز مبادلاتی نیز در حال افزایش است، به گونه‌ای که بانک مرکزی دلار مبادلاتی را تا مرز ۳۰۰۷ تومان نیز رسانده که در نوع خود بی‌سابقه است. در چنین شرایطی اما نظر مسئولان بانک مرکزی این است که این روند صعودی، موقتی است و حاصل افزایش تقاضا به‌دلیل مسافرت‌های خارجی به ویژه ایام زیارت کربلا و همچنین کاهش قیمت نفت و طلا بوده است.

عرضه ارز افزایش می‌یابد
صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در همین رابطه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بر این موضوع تاکید کرد که نوسان‌های نرخ ارز، کوتاه‌مدت است و پیش‌بینی می‌کنیم عواملی که تقاضای ارز را تقویت کرده با افزایش عرضه آن و اقدامات بانک مرکزی، قیمت ارز به نقطه تعادلی خود برگردد. وی با بیان اینکه یکی از علت‌های روند افزایش نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره‌وری ارزهای خارجی است، گفت: رابطه یورو و دلار نسبت به گذشته فرق کرده و افزایش تقاضای ارز، کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت طلا هم در این روند موثر است زیرا کسانی که طلا دارند طلاهای خود را تبدیل به ارز می‌کنند. او با تاکید بر این موضوع که نقطه تعادلی نرخ ارز پایین تر از قیمت فعلی خواهد بود، در ادامه یادآور شد: تقاضای مسافرتی و زیارتی ارز، کاهش قیمت طلا و کاهش قیمت نفت تاثیر خود را گذاشته و پیش‌بینی می‌کنیم این عوامل در آینده نزدیک در بازار وجود نداشته باشد، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم نرخ ارز کاهش یابد. کریمی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: بانک مرکزی به هیچ عنوان درصدد تضعیف نرخ ارز نیست و سیاست ثبات در نرخ ارز را ندارد و معتقد به شناور بودن قیمت آن است. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم پس از آغاز سال میلادی جدید، عرضه ارز افزایش یابد و عوامل غیربنیادین افزایش نرخ ارز از میان برود. کریمی ادامه داد: در ماه‌های باقیمانده عرضه ارز افزایش می‌یابد و با وجود افزایش تقاضا به نرخ‌های واقعی و متعادل‌تر در قیمت ارز می‌رسیم. به گفته او نرخ‌های کنونی، واقعی نیست و در ماه‌های آخر امسال نوسان‌های شدید نرخ ارز نخواهیم داشت.

پیش‌بینی نرخ ارز باید امکانپذیر باشد
در ادامه این نشست نیز مرتضی الله‌داد، کارشناس مسائل اقتصادی درباره قیمت دلار در روزهای اخیر اظهار کرد: در سال ۹۱ نرخ ارز ۳۸۰۰ و در سال ۹۲ حدود ۳۵۰۰ تومان بود و در انتهای سال ۹۲ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به کمتر از ۳ هزار تومان هم رسید. وی ادامه داد: با توجه به سود بانکی ۲۲ درصد، نرخ ارز از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۷/۵ درصد افزایش یافت که ۳/۵ درصد آن در آبان بود اما هنوز با نرخ حقیقی که در سال ۹۲ بود فاصله زیادی دارد. الله‌داد تصریح کرد: هرگاه درآمدهای نفتی در کشور کاهش یافت نرخ ارز بالا رفت و این روند در طول ۳۵ سال به طور مرتب اتفاق افتاده و این سیاست از دست بانک مرکزی خارج است. وی با بیان اینکه نرخ تعادلی از ۳۶۰۰ تومان بالاتر است زیرا تعادل با توجه به تقاضا حرکت می‌کند، گفت: نباید بر نرخ پایین ارز اصرار داشت زیرا در این صورت واردات تسهیل و بر صادرات پیشی می‌گیرد و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تقاضا برای ارز هم سوداگرانه و هم واقعی است، گفت: در شرایط پساتحریم بسیاری از کارخانه‌ها که به فن‌آوری جدید نیاز دارند متقاضی ارز هستند. الله‌داد در عین حال تصریح کرد که تزریق ارز، اثر کوتاه‌مدت دارد و یادآور شد: بانک مرکزی باید به این سیاست بپردازد که ارز به سمت سوداگری نرود و اشکالی ندارد ارز، نرخ واقعی خود را پیدا کند. الله‌داد ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم، به همین علت بانک مرکزی ارز کافی برای تزریق به بازار داشت و همیشه اصرار می‌کرد نرخ ارز را ثابت نگه دارد و با توجه به تورم، نرخ ارز افزایش نمی‌یافت و این اقدام نادرست بود. الله‌داد در ادامه گفت: پیش‌بینی نرخ ارز برای تولیدکننده مهم است و باید سیاست‌هایی باشد که تولیدکننده بتواند قیمت ارز را پیش‌بینی کند.

تعیین قیمت ارز در محدوده بالا اشتباه است
در ادامه نیز جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار کرد که دولت هم تقاضاکننده ارز است و ممکن است از افزایش قیمت ارز، درآمد دولت افزایش یابد، اما باید توجه داشت که این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و این مشکلات دامن‌گیر دولت هم خواهد شد. وی با اشاره به عوامل اثرگذار در رشد قیمت ارز در بازار نیز گفت: کاهش قیمت طلا و مجموعه انتقال‌ها به بازار ارز نیز موجب افزایش قیمت ارز شده است. قادری معتقد است نرخ تعادلی ارز به میزان تقاضا و عرضه ارز در آینده بستگی دارد.
 این نماینده مجلس شورای اسلامی این را هم گفت که در بودجه سال ۹۴ نرخ دلار حدود ۲۸۵۰ تومان پیش‌بینی شده و آنچه مبنای عمل بانک مرکزی قرار می‌گیرد، بازار است. وی در ادامه همچنین به اجرای سیاست تک‌نرخی کردن ارز که دولت آن را دنبال می‌کند، اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی سخن گفتن از ارز تک‌نرخی قابل قبول نیست و تا زمانی که درآمدهای ارزی و نفتی ثبات پیدا نکند نمی‌توانیم نظام ارزی تک‌نرخی داشته باشیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تعیین نرخ ارز در محدوده بالا اشتباه است و باید با توجه به وضعیت موجود بازار قیمت تعیین شود. تعیین قیمت باید متعادل بوده و نباید به‌گونه‌ای باشد که بازار سفته‌بازی را افزایش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  4