نقطه قوت کلیدار صنعت بیمه، امین بودن نزد خانواده بیمه است

در آستانه ی 13 آذر ماه و روز بیمه ؛ در حالی صنعت بیمه وارد دوره ی جدیدی از حیات خود می شود که به اذعان بسیاری از فعالان بیمه ؛ کلیدار آن امین این صنعت است.

باید گفت در طول یک سال گذشته در ابعاد مختلف نظارتی ، تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل ها و توسعه علمی صنعت بیمه ، رئیس کل بیمه مرکزی کارهای بسیاری کرده است که در مقابل کارهای نکرده اش امتیاز ویژه ای برای وی محسوب می گردد.

آن روز که محمد ابراهیم امین از دل صنعت بیمه و تصدی یکی از شرکت های آن به برج بیمه مرکزی راه یافت ، بسیاری معتقد بودند که پس از دوره ای فترت و خمودگی در عالی ترین نهاد نظارتی بر صنعت بیمه ، این نهاد جانی تازه یافته است.

اقدامات نظارتی وی از اولین گام ها همچون موضوع بیمه توسعه ، تلاش برای حرفه ای گری اهالی صنعت ، نگاه به توانگری مالی شرکت های بیمه و انضباط بخشی به شبکه فروش در این صنعت فراگیر نشان داد که رویکردها در بیمه مرکزی با گذشته متفاوت شده است.

در این ایام نگاه تخصصی و حرفه ای جایگزین نگاه سلیقه ای شده است و مسیر تنظیم مقررات جاری صنعت و رصد به موقع فعالیت های شرکت های بیمه و سهامداران آن به بهبود فضای کسب و کار سالم در این بخش از اقتصاد کشور کمک شایانی کرده است.

تدوین آئین نامه های توانگری ، آئین نامه احراز صلاحیت حرفه ای مدیران و سخت گیری های ناظم مآبانه در قبال قانونگریزی برخی شرکت های بیمه که گاه از نقطه نرخ شکنی و قبول تعهدات بیش از ظرفیت تا سرمایه گذاری خارج از چارچوب و الگوی مصوب دایره آن گسترده می شود نقاط قوت این روزهای بیمه مرکزی است.

راه اندازی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) و ساماندهی شبکه گسترده فروش شرکت های بیمه کمک کرد تا از برخی سوداگری ها و کلاهبرداری ها در این مسیر جلوگیری شود ، در حالی که تا قبل از آن افرادی دارای چندین کد نمایندگی در شرکتهای مختلف بودند یا همزمان با شغل نمایندگی بیمه به کارهای دیگری اشتغال داشتند.

ابن نکته که بر خلاف روسای کل سابق نشست های خبری و گفتگوهای رسانه ای رئیس کل فعلی تعداد محدود تری در سال دارد شاید از دید رسانه ای مطلوب نباشد اما با نگاهی به کارنامه عملیاتی این دوره می توان دریافت بیشتر عمل کرده اند تا حرف زده باشند.

مسیر  و خواست پیش روی صنعت بیمه در این 13 آذر پس از گذار از تصویب قانون بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی ، شاید حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه باشد که سال گذشته وزیر محترم اقتصاد نوید آن را داد اما یک سال گذشت و خبری از آن نشد.

بنظر می رسد علاوه بر جایگاه نظارتی بیمه مرکزی ، باید جایگاه اقتداری را نیز به این نهاد افزود تا بتواند در مقابل حوادثی چون بیمه توسعه و امثال آن در قبال کج روی سهامداران ، نشان دادن سودهای واهی ، ارائه نرخ های غیر فنی ، نسبت به خلع سهامداران و تصدی شرکت برای جلوگیری از بحران اقدام نماید.

هر چند ممکن است برخی بنگاه داری و اصل 44 را وسیله قرار دهند و حضور نظارتی و اقتداری بیمه مرکزی را دخالت در کسب و کار بنامند اما در هر نظام اقتصادی ، وجود نهادهایی که حافظ منافع مردم باشند ضروری است زیرا شرکت های بیمه از محل حق بیمه های مردم به حیات خود ادامه می دهند حتی اگر کپتیو باشند و صرفاً به مجموعه های سهامداری خود خدمات ارائه نمایند.

در پایان باید گفت کاستی هایی هست ، که می توان با فعالتر کردن نهادهایی همچون سندیکای بیمه گران و … که با هدف حمایت از بخش خصوصی و بنگاه ها و صنف بیمه گر تشکیل شده اند برای این کاستی ها چاره ای اندیشید.

باید صدای شبکه فروش که در خط مقدم صنعت بیمه هستند در کنار شرکت های بیمه شنیده شود ، در شورایعالی بیمه و نهادهای پیرامونی جای شبکه فروش خالی است و این شاید یکی از کارهای نکرده ی بیمه مرکزی باشد که امید می رود در فصل جدید به آن نگاه دیگری داشته باشند.

منبع:ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  8