اتاق­ های بازرگانی متحدی استراتژیک برای صنعت بیمه / سارا حقیقی وند

فرجام شیرین برجام همچنان که بر کلیت اقتصاد ایران تاثیرگذار است، قطعا برای صنعت بیمه کشور نیز رهاوردهای ارزشمندی دارد، گشایش حاصله در ارتباط با بیمه های اتکایی قطعا مهمترین ماحصل برجام در صنعت بیمه است. اما بدون شک شرکتهای بیمه در زمان حاضر با مشکلات کوچک و بزرگ دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که شاید در استفاده آگاهانه از ظرفیت های اتاق بازرگانی و هم افزایی با آن، کم رنگ تر شوند.

اتاق های بازرگانی ظرفیت بی بدیلی برای ارائه به صنعت بیمه دارند، که شاید تا کنون کمتر مورد توجه فعالین این صنعت قرار گرفته است.  قوانین متعددی از جمله قانون اجرای سیاست­های کلی اصل44 و  قانون بهبود محیط کسب­ و کار  اتاق­های بازرگانی را مشاور امین سه قوه قرا داده و حضور  نمایندگان اتاق بازرگانی در مجامع و شوراهای اصلی تصمیم ­گیری امکان تاثیرگذاری ایشان بر سیاست­های اقتصادی را فراهم آورده است.

آنچه که اتاق های بازرگانی امروز را با اتاق های بازرگانی دوره­ های قبل متفاوت می­ سازد افزایش بنیه­ ی مالی اتاق­ها و در اختیار داشتن ابزار­هایی نظیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است که در صورت اداره کارآمد، می تواند به ایجاد اجماع جهت رفع قوانین و مقررات زائد و بهبود محیط کسب و کار کمک کند. 

همچنین مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و دفاتر آن در سایر اتاق­ها، دارای حیثیت و اعتبارکافی در حل دعاوی تجاری است. شاید جذاب ترین کارکرد در حال حاضر اتاق بازرگانی برای صنعت بیمه، ، نقش مهم آن در شناسایی، ایجاد و توسعه فرصت­های سرمایه­ گذاری و تجاری باشد، کاری که با تشکیل اتاق­ها و شوراهای مشترک، اعزام و پذیرش هیئت ­های بازرگانی، برگزاری نمایشگاه­ها در داخل و خارج از کشور و تهیه بانک اطلاعاتی اعضا، صورت می پذیرد.

نکته بسیار مهم دیگر توجه به فضای عام سرمایه گذاری است که بنگاه های اقتصادی را به صورت کلی متاثر می سازد. قاعدتا در این کلیت، شرکت های بیمه نیز مانند تمامی بنگاه­های اقتصادی دیگر، اما با شدت و ضعف متفاوت، تحت تاثیر قرار می­ گیرند. .در کشور ما اگرچه تقاضای بالایی برای قواعد تثبیت­کننده ی فضای سرمایه­ گذاری وجود دارد، اما مکانیزم­های جدیدی برای سیاست­گذاری مورد نیاز است که بتواند اقتصاد دستوری و ملزوماتش را با نهادهایی که ریشه در بازار دارند، جایگزین نماید.

قسمتی از این تحول با تغییر در نهادهای سیاسی و مقرراتی به سوی کارآمدی، پاسخگویی و شفافیت بیشتر حاصل می­ شود. در چنین شرایطی است که بسیاری از اطلاعات و پیشنهاد اصلاحات باید توسط بنگاه­های بخش خصوصی( شرکت­های بیمه)  ارائه گردد. عمده­ ی بنگاه­های بخش خصوصی، نفع جمعی در دست یافتن به قوانین و مقررات عادلانه و کارآمد در بازار دارند. مساله مهم، شکل­ گیری اقدام جمعی برای دستیابی به اقتصاد مبتنی بر بازار و فضای سرمایه گذاری مناسب است.

 اتاق های بازرگانی در زمان حاضر دارای بضاعت و اعتبار کافی برای چنین اقدامی هستند. قطعا در این دوران، اتاق­های بازرگانی می توانند متحدی استراتژیک برای صنعت بیمه و  محفلی برای هم ­اندیشی برای تمام بنگاه های بخش خصوصی در خصوص موضوعاتی باشند که فضای فعالیت اقتصادی را مه ­آلود و پر از فراز و نشیب های فراوان کرده است و بی شک تنها موجودیت مقتدری هستند، که می توانند ماحصل گفتگوهای صنفی ، تشکلی و حتی اجتماعی را به بهترین شکل در تعامل با دولت و مجلس به بار بنشانند./ منبع:ریسک نیوز

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +  2  =