لویدز چیست و ریسک در آن چگونه تحت پوشش قرار می گیرد؟/پرگل پناهی

لویدز یک شرکت نیست، بلکه بازاری است متشکل از اعضای گوناگون که به منظور بیمه‌ نمودن ریسک‌های متنوع به صورت اتحادیه (سندیکا) گرد هم آمده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،اتحادیه‌ها راه‌حل‌ها را به منظور پاسخگویی به ریسک‌‌های خاص مشتریان و رقابت در فعالیت‌های بازرگانی ساماندهی می‌نمایند و از این طریق خلق‌کننده گزینه‌های پیشنهادی متعدد با درجه انعطاف‌پذیری بالا هستند.

 

این روزها، پس از برداشته شدن تحریم های چندین ساله علیه ایران، نام نهادها، سازمان ها، سرمایه‌گزاران و شرکت‌های خارجی که مشتاق به ورود مجدد به عرصه اقتصادی کشورمان هستند بیش از پیش بر سر زبان‌هاست. یکی از این نام‌ها، لویدز لندن است.

 

کم‌تر کتاب یا مقاله‌ی بیمه‌ای را می‌توان یافت که از قهوه‌خانه لویدز با عنوان مبدا صنعت بیمه در جهان یاد نکرده باشد. همانطور که همگان خوانده و شنیده‌ایم، در سال 1688 میلادی، هم‌زمان با آغاز شهرت یافتن لندن به عنوان مرکز تجاری و افزایش تقاضای بیمه‌های باربری و کشتی، قهوه‌خانه لویدز تاسیس و به عنوان مکانی برای خرید بیمه‌های دریایی شناخته شد و در طول 325 سال به رشد خود ادامه داده تا راهبر بازار حرفه‌ای بیمه‌گری در جهان شود.

 

اما لویدز امروزه چگونه فعالیت می‌کند؟

 

بر خلاف دیگر نام‌های بیمه‌ای که شنیده می‌شوند، لویدز یک شرکت نیست، بلکه بازاری است متشکل از اعضای گوناگون که به منظور بیمه‌ نمودن ریسک‌های متنوع به صورت اتحادیه (سندیکا) گرد هم آمده‌اند.

 

عمده فعالیت‌های لویدز به صورت اشتراکی انجام می‌پذیرد، به گونه‌ای که تعدادی از بیمه‌گران به منظور بیمه نمودن ریسکی مشخص به صورت حضوری در اتاق بیمه‌گری به بحث و چانه‌زنی با کارگزاران می‌پردازند و از این طریق چندین اتحادیه در امر بیمه‌نمودن یک ریسک مشارکت می‌کنند.

 

لویدز متشکل از دو بخش مجزا با عنوان بازار لویدز و موسسه لویدز است. بازار متشکل از انبوهی از فعالیت‌های بازرگانی است و موسسه، سرپرستی بازار را بر عهده دارد. بازار لویدز، بستری برای انجام کلیه امور بیمه‌گری است و موسسه لویدز مسئول نظارت و حمایت از بازار است. این موسسه حداقل سرمایه لازم برای هر عضو را به منظور حمایت از بیمه‌گران مشخص شده برای آن‌ها تعیین می‌کند، در پیشرفت عملکرد مدیریت سندیکاهای تحت عملکرد خود همکاری می‌نماید گزارشگری‌های مالی و حقوقی برای بازار لندن انجام می‌دهد و شبکه جهانی مجوزها و عناوین تجاری لویدز را ارتقا می‌دهد.

 

نقش‌آفرینان بازار لویدز، بیمه‌گزاران، واسطه‌گران – شامل کارگزاران محلی، کارگزاران لویدز، پوشش‌گران و شرکت‌های خدماتی-، اتحادیه‌ها، عوامل یا نمایندگان مدیریت و اعضا‌ی لویدز است.

 

 

 

بیمه‌گزاران

 

بیمه‌گزاران متقاضی پوشش‌های بیمه‌ای بوده و نیازهای خود را با کارگزاران بیمه‌ای در میان می‌گذارند.

 

کارگزاران محلی

 

کلیه کارگزاران بیمه‌ای می‌توانند از طریق تماس با یکی از کارگزاران معتبر لویدز به منابع و تخصص‌های موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

 

کارگزاران لویدز

 

کارگزاران ثبت شده لویدز از جانب مشتریان، ریسک‌ها را در بازار لویدز واگذار می‌نمایند. کارگزاران از دانش حرفه‌ای خود به منظور اخذ نرخ و شرایط مناسب برای بیمه‌گزاران بهره می‌برند. در حال حاضر بیش از 200 شرکت بروکری در لویدز فعالیت می‌نمایند که هرکدام در گروه ریسک‌های مشخص متخصص هستند.

 

فعالیت‌های بیمه‌ای غالبا توسط کارگزارانی که فرآیند ثبت‌نام کارگزاران لویدز را طی نموده‌اند به بازار عرضه می‌شود. این کارگزاران، کارگزاران ثبت‌شده لویدز نام گرفته و به شرط دارا بودن شرایط توافق‌نامه تجاری، مجاز به همکاری حرفه‌ای با هریک از سندیکاهای لویدز هستند.

 

هر کارگزار امکان همکاری مستقیم با یک سندیکای مستقل را دارد به شرط آن‌که نماینده مدیریت، فرآیندی را مشابه با آن‌چه فرآیند ثبت‌نام لویدز است به انجام رسانده باشد. چنین کارگزارانی، کارگزاران ثبت شده غیر لویدز خوانده می‌شوند.

 

پوشش‌گران

 

پوشش‌گران، ریسک‌ها را واگذار می‌نمایند. آن‌ها شرکت‌هایی هستند که توسط عوامل مدیریت، اختیار ورود به قراردادهای بیمه‌ای و یا صدور بیمه‌نامه از جانب اعضای اتحادیه را یافته‌اند.

 

بیمه‌گران لویدز می‌توانند اختیار خود را در ورود به قرارداد‌های بیمه‌ای به واسطه‌گری با عنوان پوشش‌گر تفویض نمایند. در این حالت به جای نمایندگی بیمه‌گزار، کارگزاران به عنوان نماینده بیمه‌گران وارد معامله می‌شوند.

 

شرکت‌های خدماتی

 

شرکت‌های خدماتی پوشش‌گران مورد تایید لویدز بوده که عوامل مدیریت، مالک صد در صدی آن‌ها است.

 

اتحادیه‌ها

 

اتحادیه لویدز از یک یا چند عضو تشکیل شده است. اعضای اتحادیه به منظور پذیرش ریسک‌های بیمه تشکیل گروه می‌دهند. اتحادیه‌ها اگرچه از نظر فنی مشارکت سالیانه داشته اما در عمل به صورت مستمر فعالیت می‌کنند. کلیه اعضا درحالی‌که ملزم به مشارکت نیستند اما حق مشارکت در اتحادیه ها برای سال آینده را دارند.

 

در عمل، اکثر اتحادیه‌ها برای سال‌های متمادی توسط سرمایه‌گذاران یکسان حمایت می‌شوند. ثبات در تامین‌کنندگان سرمایه اصلی، عملکرد اتحادیه‌ها را به مثابه عملیات بیمه‌گری دائمی زیر چتر لویدز در می‌آورد.

 

اتحادیه‌ها راه‌حل‌ها را به منظور پاسخگویی به ریسک‌‌های خاص مشتریان و رقابت در فعالیت‌های بازرگانی ساماندهی می‌نمایند و از این طریق خلق‌کننده گزینه‌های پیشنهادی متعدد با درجه انعطاف‌پذیری بالا هستند. اتحادیه‌ها تمام یا بخشی از ریسک را از طریق کارکنان خود که همان بیمه‌گران حرفه‌ای هستند تحت پوشش قرار می‌دهند.

 

معمولا یک شرکت حقوقی مشخص به صورت مشترک مدیریت و تامین سرمایه یک اتحادیه را بر عهده دارد، بنابراین مدیریت و تامین سرمایه با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. در خصوص سایراتحادیه‌ها تعداد متفاوتی از اعضای حقیقی و حقوقی که مرتبط با عوامل مدیریت نیستند تامین سرمایه می‌نمایند. چنین اتحادیه‌هایی، اتحادیه‌ی غیر وابسته نام دارند.

 

اتحادیه‌های جدید معمولا براساس مدل جامع تشکیل می‌شوند. در این روش عوامل مدیریت فعلی به نمایندگی از یک تامین کننده سرمایه ثالث، اتحادیه را تاسیس و مدیریت می‌‌کنند. بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، تامین‌کننده سرمایه مجوز تاسیس نمایندگی مدیریت خود را می‌یابد.

 

عوامل یا نمایندگان مدیریت

 

نماینده مدیریت شرکتی است که به منظور مدیریت یک یا چند اتحادیه به نمایندگی از اعضا یا همان تامین‌کنندگان سرمایه تشکیل شده‌اند.

 

نماینده مدیریت، بیمه‌گران را استخدام نموده و عملیات روزانه اتحادیه‌ها را کنترل می‌‌نماید.

 

اعضای لویدز

 

اعضا، تامین‌کنندگان سرمایه به منظور حمایت از بیمه‌گران سندیکا هستند. اعضا شامل گروه‌های بیمه‌ای اصلی در سطح جهان و هم‌چنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار لندن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. اعضای حقوقی تامین‌کننده اصلی سرمایه در بازار لویدز است.

 

بازار لویدز

 

امر انتقال عمده ریسک‌های بیمه‌ای که توسط لویدز تحت پوشش قرار می‌گیرند را کارگزار بیمه‌ای از مشتری (بیمه‌گزار) به بیمه‌گر تسهیل می‌نماید.

 

مشتریان می‌توانند نیازهای بیمه‌ای خود را با کارگزاران و یا شرکت‌های بیمه‌ای در میان گذارند. بیمه‌گران متخصص در هر سندیکا ریسک‌ها را قیمت‌گذاری نموده و بیمه‌ می‌کنند و در نتیجه کلیه‌ی خسارت‌های مرتبط با ریسک بیمه‌شده را مدیریت می‌نمایند.

 

ریسک در لویدز چگونه تحت پوشش قرار می‌گیرد؟

 

مبادلات بازرگانی در لویدز هم‌چنان به صورت حضوری و رو در رو انجام می‌پذیرد. اتاق پر جنب و جوش بیمه‌گری مرکز فعالیت بازار است. در بازار لویدز، به دلیل دسترسی سریع به تصمیم‌گیرندگان نهایی، کارگزاران بیمه‌ای، راه‌حل‌‌های سریع و کارآمدی را اتخاذ می‌کنند چراکه قبول و یا رد ریسکی مشخص سریعا تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.

 

بیمه‌گران لویدز به طور معمول با بیمه‌گزاران در ارتباط نیستند. ریسک‌های بیمه‌ای معمولا به واسطه واسطه‌گران که فرآیند انتقال ریسک از مشتری (بیمه‌گزار) به بیمه‌گر را تسهیل می‌کنند، پذیرفته می‌شوند.

 

مشتریان می‌توانند ریسک‌های موردنیاز خود را با کارگزار، پوششگران و یا شرکت‌های خدماتی در میان گذارند. بیمه‌گران حرفه‌ای در هر سندیکا علاوه بر قیمت‌گذاری و بیمه‌گری، به مدیریت خسارت‌های به وقوع پیوسته در رابطه با ریسک بیمه‌شده می‌پردازند.

 

بیمه‌گزار در زمان خسارت با کارگزار خود تماس می‌گیرد،. سپس، تخمین اولیه در خصوص اعمال پوشش بیمه‌ای مرتبط و هم‌چنین هزینه تعمیر توسط کارگزار انجام می‌شود. چنین تخمینی براساس اطلاعات گردآوری شده به وسیله‌ی تعدیلگران خسارت که توسط نمایندگان مدیریت گماشته شده‌اند گردآوری می‌شود. پس از اتمام انجام بررسی‌ها، ارزیاب خسارت نتیجه را به نمایندگان مدیریت اعلام می‌نماید. اطلاعات توسط کارگزاران مطالعه و خسارت نهایی تعیین می‌شود. در پایان سندیکا سهم خود را از خسارت تایید شده به بیمه‌گزار پرداخت می‌کند.

 

جبران خدمت واسطه‌گران از روش‌های گوناگون انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها، پرداخت کارمزد است. لویدز با جدیت از شفافیت در هماهنگی جهت پرداخت اینگونه کارمزدها حمایت می‌کند.

 

لویدز هم‌چنین دارای فرآیند مدیرت ریسکی که ارتباط میان نمایندگان مدیریت لویدز و سایر شرکت‌های مرتبط که با عنوان واسطه‌گران فعالیت می‌کنند را کنترل می‌نماید.

 

ثبات و امنیت

 

توانگری مالی لویدز از ساختار سرمایه منحصر به فرد آن با عنوان زنجیره امنیت منتج می‌شود. چنین ساختاری موجب ایجاد اطمینان برای بیمه‌گزاران و کارایی سرمایه برای اعضا است.

 

سه نهاد راهبر در رتبه‌بندی جهانی بیمه به شناسایی توانگری مالی بازار لویدز کمک می‌کنند:

 

– Standard & Poor

 

Fitch Rating-

 

A.M. Best-

 

رتبه‌بندی توان مالی لویدز بر روی کلیه بیمه‌نامه‌هایی که توسط هریک از سندیکاهای لویدز صادر می‌گردد اعمال می‌شود.

 

زنجیره امنیت

 

ساختار سرمایه لویدز با عنوان زنجیره امنیت موجب ایجاد اطمینان مالی برای بیمه‌گزاران و کارایی سرمایه‌گذاری برای اعضا است.

 

 

 موسسه، مسئول تنظیم دارایی‌های اعضا و سرمایه مرکزی به گونه‌ای است که امکان ایجاد بازدهی قابل توجه برای اعضا فراهم شود.

 

زنجیره امنیت شامل سه لایه است.

 

– لایه دارایی‌های سندیکا

 

– بودجه اعضا در لویدز

 

– دارایی‌های مرکزی

 

بودجه لایه اول و دوم به منظور ایجاد امنیت اولیه برای بیمه‌گزارانی است که بیمه‌نامه‌ی آن‌ها توسط اعضا صادر شده است. هر عضو با مسئولیت خود بیمه‌نامه صادر نموده و مسئول خسارات سایر اعضا نیست. لایه سوم متشکل از دارایی‌های مشترکی است که توسط موسسه نگهداری شده و به شرط موافقت موسسه به منظور پرداخت مسئولیت بیمه‌ای اعضا به کار گرفته می‌شود./ آیین

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

99  −  89  =