گام های اجرایی ارزیابی عملکرد در شرکت های بیمه ، ضرورت و فرآیندهای آن/ رحمتی نودهی

امروزه اغلب سازمان ها در محیطی رقابتی وپویا در حال فعالیت هستند‍؛ محیطی که متغیرهای داخلی وخارجی آن به طور دائم در حال تغییر بوده و امکان پیش بینی این تغییرات نیز بسیار سخت و مشکل است و از طرفی ، سازمان ها هزینه های فراوان و زمان زیادی را صرف تهیه و تدوین استراتژی هایی می کنند تا بتوانند به اهداف بلند مدت و چشم اندازهای سازمان دست یابند ؛بنابراین ،آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف بوده و جایگاه و موقعیت سازمان در محیط پیچیده وپویای امروز ، برای مدیران و سازمان ها اهمیت فراوانی دارد .

ارزیابی عملکرد، از مهمترین فرایندهای رهبری است که ضمن ارتقای پاسخ گویی ، میزان تحقق اهداف وبرنامه های سازمان را مشخص می کند.در این میان نکته قابل توجه این است که سازمان ها نسبت به این موضوع بسیار مهم ، شناخت کامل پیدا کرده و با برداشت تصویر واحدی از ان ،زمینه های لازم را برای دست یابی به برنامه های توسعه ای واخذ بازخورد های لازم از اجرای برنامه ها فراهم کنند و همچنین اقدام به بهبود عملکرد وطی مسیر تعالی نمایند.

سازمان هادر هر محیطی که فعالیت می کنند به طور دایم نیازمند بهبود عملکرد بوده و باید تمام تلاش خود را در جهت دستیابی به تعالی عملکرد به کار گیرند که این امر نشان دهنده این واقعیت است که ارزیابی عملکرد همواره از موضوعات چالش بر انگیز مدیریت سازمان هاست و تعیین و تبیین شاخص های مناسب برای ارزیابی عملکرد سازمان ها در راه رسیدن به اهداف و چشم اندازها ی سازمان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

صنعت بیمه به عنوان یک بخش خدماتی ،نقشی جبران کننده و محافظتی در اقتصاد هر کشوری دارد؛به طوری که عملیات موفقیت امیز این صنعت ،انگیزه ومحرکی برای دیگر صنایع و توسعه آن اقتصاد ایجاد می کند ؛بنابراین برای نایل شدن به این امر در هر اقتصادی ،شرکت های بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکرد قوی وموفقیت آمیز در انجام رسالت ،اهداف واستراتژی های خود داشته باشند.

سازمان های بیمه ای برای بقائ ونیل به اهداف خود باید از تغییرات محیطی آگاه شوند و هماهنگی لازم را به عمل آورند که کنترل،وسیله این آگاهی است ؛به عبارت دیگر به کمک مدیریت و ارزیابی عملکرد ،مدیریت می تواند نسبت به تحقق اهداف و انجام عملیات آگاهی یافته و قدرت پیگیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا کند.

این صنعت ،بیش از هر صنعت دیگری ممکن است از طریق ارتباط دادن ارزیابی عملکرد با نتایج و برون داده ها ،سود و منفعت کسب کند ؛زیرا بنیاد  صنعت بیمه بر این اساس است که فاصله زمانی میان اخذ تصمیمات عادی و نتایج مورد نظر ،طولانی و دارای تاخیر زیاد است ؛به عنوان مثال ،تاثیر و اثر بخشی رویداد تحلیل ریسک و صدور بیمه نامه تازمانی که حوادث و خسارت های ایجاد شده ؛مشخص نیست و این گونه است که اهمیت  ارتباط دادن معیارهای ارزیابی نتایج به هدایت کننده های عملکردی شاید مهم ترین شاخصه ای باشد که در صنعت بیمه مطرح می گردد .

سیستم های ارزیابی عملکرد به عنوان ابزاری برای سنجش میزان دستیابی سازمان ها به اهداف و تعیین نقاط ضعف و قوت سازمان ها در جهت انجام اقدامات اصلاحی به منظور بهبود فرایندها  از اهمیت فراوانی برای مدیریت سازمان ها برخوردارند و هر سیستم ارزیابی  عملکرد دارای شاخص هایی به منظور ارزیابی عملکرد است که توانایی و مناسب نمودن این شاخص ها در اثر بخشی و کارایی مدل ،تأثیر فراوان واهمیت زیادی دارد.مولفه های هر سیستم ارزیابی عملکرد ، شاخص ها و معیارهای آن سیستم است زیرا ارتباط بین مدل های ارزیابی عملکرد با محیط بیرونی و درونی سازمان توسط شاخص ها و معیارها برقرار می شود ؛در واقع ،مجموع شاخص های عملکرد و ارتباط بین نتایج حاصل از انها ،تشکیل دهنده یک مدل ارزیابی عملکرد است و اهمیت نقش شاخص ها در ارزیابی عملکرد مناسب و صحیح سازمان کاملا مشهود است.

سازمان های باید در طراحی و انتخاب معیارهای ارزیابی عملکرد باید اصول و چها ر چوب هایی را رعایت کنند،معیارها باید به گونه طراحی وانتخاب شوند که بتوانند کارایی و اثر بخشی سیستم ارزیابی عملکرد را تضمین کنند ؛اما در اغلب موارد ،سازمان ها دراین مرحله دچار غفلت شده و اغلب معیارهایی را انتخاب می کنند که توانایی سنجش و ارزیابی ابعاد مختلف سازمان اعم از داخلی و خارجی را ندارند و نمی توانند مشکلات اساسی و طولانی مدت سازمان را که تاکنون از نظر ها دور بوده است  آشکار کنند. آگاهی از عملکرد از جمله عوامل مهمی است که می تواند  بر فرآیند اجرای استراتژی و تصمیم گیری تأثیر گذار باشد.

در این خصوص و بمنظور پیاده سازی این اهداف ، شرکت های بیمه باید ساز و کار مناسب را  در سازمان های خود تدارک دیده و نسبت به تدوین و اجرای اهداف راهبردی ذیل اقدام نمایند ، به این منظور چهارگام اجرایی می بایست در شرکتهای بیمه عملیاتی گردد  :

گام اول:  ایجاد نظام مشارکت در برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرا را با حضور کارکنان، مشتریان و مدیران.

گام دوم : درک واقعیت ها و  مسئولیت پذیری در قبال مشتریان  از سوی مدیریت  شرکتهای بیمه و پاسخگویی در قابل عملکرد با سازوکار  علمی و عملی

گام سوم: طراحی و پیاده سازی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و ایجاد سایر عوامل انگیزشی در کارکنان

گام چهارم: شکل گیری نظام پیشنهادات با خرد جمعی  و مسئولیت پذیری همگانی در قبال سرنوشت سازمان از سوی کلیه کارکنان.  

چنانچه این گام ها از سوی مدیران و مسئولان در شرکت های بیمه مورد توجه قرار گیرد و به درستی عمل شود می تواند موجبات بهبود عملکرد را در شرکت های بیمه فراهم آورد.

ریسک نیوز / رسول رحمتی نودهی ، رئیس اداره آموزش شرکت بیمه آسیا

 

 

     

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

32  −  30  =