از شایعه تا واقعیت؛ دستگاه تست قند خون داعشی؟!

اخیرا شایعه ای در فضای مجازی منتشر شده که موجب ترس و اضطراب در میان کاربران شده است؛ انتقال ایدز با تست رایگان قند خون. این شایعه اردیبهشت ماه امسال نیز به راه افتاده بود اما وزارت بهداشت در همان زمان این مسئله را تکذیب کرد. پس از آن بار دیگر، تیرماه سال جاری، بحث دستگاه تست قند خون داعشی داغ شد و حالا این بار هم این شایعه در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد.

به گزارش ریسک نیوز،اخیرا شایعه ای در فضای مجازی منتشر شده که موجب ترس و اضطراب در میان کاربران شده است؛ انتقال ایدز با تست رایگان قند خون. این شایعه اردیبهشت ماه امسال نیز به راه افتاده بود اما وزارت بهداشت در همان زمان این مسئله را تکذیب کرد. پس از آن بار دیگر، تیرماه سال جاری، بحث دستگاه تست قند خون داعشی داغ شد و حالا این بار هم این شایعه در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد.
 
ماجرای دستگاه تست قند خون داعشی چیست؟  
 
در متن این شایعه نوشته شده: « لطفا اطلاع رسانی کنید؛ اگر افرادی به درب منزل شما آمدند و گفتند که از طرف دانشگاه علوم پزشکی برای تست قند خون رایگان آمده ایم، به هیچ وجه اجازه ندهید این آزمایش از شما گرفته شود، چرا که قصدشان انتقال ویروس ایدز است. همچنین این موضوع را فورا به پلیس اطلاع دهید.»

در ادامه این متن آمده که این افراد از عناصر گروه داعش هستند و از مخاطبان خواسته تا این پیام را در هر گروه تلگرامی که عضو هستند ارسال کنند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که در انتهای این پیام شماره تلفنی نوشته شده و به نام سرهنگ قنبری در حال پخش شدن می باشد. 

طی تماس تلفنی خبرنگار «فردا» با این شماره تماس مشخص شد که اصلا این خط تلفن در دسترس نیست.    
 
وزارت بهداشت چه می گوید؟
 
اردیبهشت ماه امسال بود که عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت هم با شایعه اعلام کردن این پیام، گفته: نمی‌توان به این راحتی به مردم خون تزریق کرد، چرا که نمونه قند خون، با سوزن‌های بسیار کوچکی از سر انگشت افراد گرفته می‌شود، این سوزن کوچک نمی‌تواند حامل ویروس اچ ‌آی وی باشد. ویروس ایدز با سرنگ حاوی خون آلوده منتقل می‌شود و باید به اندازه کافی وارد بدن شود.

او افزوده: وزارت بهداشت هیچ طرح خانه به خانه‌ای برای انجام تست بیماری‌ها ندارد، اگر هم چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد، از سوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود، به همین خاطر این پیام شایعه‌ای بیشتر نیست.

او از انتقال این پیام‌ها در فضای مجازی انتقاد کرده و اظهار داشته: مردم باید به جای این‌که این پیام‌ها را منبع اطلاع‌رسانی بدانند، به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و اخبار درست را از آن‌جا پیگیری کنند. قطعا نیروی انتظامی نمی‌تواند یک به یک با این پیام‌ها مقابله کند، از سوی دیگر آنها بیشتر در زمینه مسائل امنیتی ورود پیدا می‌کنند، گذشته از اینها به جای برخورد با این مسائل باید در میان مردم فرهنگسازی شود تا هر شایعه‌ای را باور نکنند.
 
شایعات فضای مجازی، تمامی ندارد
 
با عضویت عموم مردم در شبکه های اجتماعی، شایعات فضای مجازی از طریق نرم افزارهای تلفن همراه به راحتی پخش می شود و مخاطبان این شبکه ها بدون بررسی راجع به این موضوع که منبع اصلی خبر کجاست با ارسال آن در دیگر گروه ها به این شایعه دامن می زنند. 

متاسفانه اعضای این شبکه های اجتماعی بدون توجه به اینکه آیا ایدز با یک تست قند خون ساده منتقل می‌شود یا نه؟ و بدون تحقیق کردن راجع به درست یا غلط بودن این گونه از متن ها موجب ایجاد ترس و اضطراب در خود و اطرافیانشان می شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  +  1  =