حرکت لاک پشتی به سمت خصوصی‌سازی/ متهم به ارزان فروشی می‌شویم

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه خصوصی‌سازی فرآیند پر چالشی است و در مقابل آن مقاومت می‌شود، گفت: ارزان‌فروشی از مهمترین اتهاماتی است که به سازمان خصوصی‌سازی وارد می‌کنند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر،میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در  برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: اصولا نیروی انسانی که در شرکت های دولتی به کار گرفته می شود چند برابر شرکت های مشابه خصوصی است و این موضوع سودآوری و بهره وری آن شرکت را کاهش می دهد که این مسیر باید اصلاح شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه "در وزارتخانه متبوعش هم مقاومت هایی در برابر خصوصی سازی وجود دارد" به چه شرکت هایی اشاره داشت؟ گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲۰ درصد سهام بانک ها، بیمه ها و شرکت چاپخانه دولتی ایران را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه در این وزارتخانه شرکت چاپخانه دولتی که بیش از ۲۰ درصد است باید واگذار شود که تاکنون واگذار نشده است، تصریح کرد: در سال ۹۴ نخستین واگذاری که منجر به مقاومت شد و واگذار نشد واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس بود که ۱۳۵ نفر از نمایندگان مجلس در مزایده چهارم در جهت واگذار نشدن آن امضاء جمع کردند در حالی که در بودجه مجلس بر واگذاری آن تصریح شده بود.

پوری حسینی ادامه داد: در مورد شرکت "احداث صنعت" ۵۰ نماینده مجلس خواستار توقف واگذاری آن شدند و همچنین در مورد شرکت "ماشین سازی تبریز"۱۹ نماینده خواستار توقف ۵ ساله واگذاری آن و در شرکت "سنگ آهن مرکزی" نماینده بافق خواستار واگذار نشدن آن بود.

وی با تاکید بر اینکه اینها نشان می دهد که مقامات محلی هم از جمله کسانی هستند که در مقابل خصوصی سازی مقاومت می کنند، گفت : شرکت "فولاد آذربایجان" را واگذار کرده بودیم اما به اصرار نماینده مجلس آن را اقاله کردیم.  

وی افزود: در سال ۹۴ نخستین مقاومت سنگین در مقابل خصوصی سازی را از جانب وزارت ورزش در حوزه باشگاههای استقلال و پرسپولیس داشتیم و سپس از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ایمیدرو و ایدرو داشتیم.

پوری حسینی ادامه داد: در حوزه ایمیدرو شرکت " آلومینیوم المهدی" را که اسفند پارسال فروخته بودیم متاسفانه با گزارش های غیر دقیق و غیرصحیح و تحریک کننده مدیران دولتی وقت شرکت واگذار شده تاکنون یعنی پس از گذشت بیش از یکسال، هنوز پاسخگوی نهادهای نظارتی هستم.

وی اضافه کرد: قیمت پایه مزایده این شرکت، قانونی بود و تغییر نکرد اما چون برخی از امکانات شرکت که بنابر گزارش غلط هیئت مدیره در لیست نیامده بود و بعدا کشف شد با تراضی خریدار به آن مبلغ اضافه شد.

پوری حسینی گفت: ارزان فروشی از مهمترین اتهام هایی است که به سازمان خصوصی سازی وارد می کنند.

وی بیان کرد: معدن سنگ آهن مرکزی را سال گذشته مزایده برگزار کردیم و در فرابورس ۲۰ درصد بالاتر فروختیم و شرکت فولاد خوزستان آن را خرید اما به خاطر تحریک کارگران معدن از سوی مقامات محلی، مانع واگذاری آن شدند و الان ۲۱ ماه از آن تاریخ می گذرد و پول خریدار را گرفتیم اما نتوانستیم سهام را به نام او کنیم.

وی افزود: در مورد "ماشین سازی تبریز" که جزو گروه یک واگذاری و زیان ده بود مدیران این شرکت در سال ۹۳ به سازمان خصوصی سازی گفتند نفروشید و سال آینده این شرکت را سودده می کنیم اما امسال ضررده تر شد و وقتی خواستیم بفروشیم نمایندگان مجلس نامه دادند که ۵ سال این شرکت را واگذار نکنید و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با آن ها همراهی کرد.  

پوری حسینی افزود: خصوصی سازی فرآیند پر چالش و مظلومی در کشور است و اگر به آن توجه ویژه نشود و عزم لازم برای این کار نباشد حرکت به سمت خصوصی سازی، لاک پشتی ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

19  +    =  26