الهامات بهار برای صنعت بیمه / بهروز اسد نژاد

پدیده بیمه و کارکردهای مترتب بر آن همسویی نزدیکی با رسالتهای ادیان الهی ، آرمانهای بشری و روح حاکم بر طبیعت دارد و بی مناسبت نخواهد بود که نام این صنعت را صنعت سپید بنامیم.

اگر بخواهم نشانه هایی از این همسویی برشماریم چندی از آنها این موارد خواهد بود:

  • صنعت بیمه به سبب کارکرد و اهداف خود با هر گونه ناهنجاری و عدم توازن در طبیعت و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد مخالف است. بیمه با طلاق و سرقت و ناامنی و آلودگی هوا و جنگ و استرس و مشروبات الکلی و سیگار و قاچاق و سرعت بیش از حد مجاز و از بین رفتن جنگلها و بیکاری و رکود اقتصادی و بی سوادی ناموافق و بالعکس با هر آنچه به سلامت روحی و اجتماعی کمک می رساند موافق است است و فرآیندها و اهداف خود را طوری تنظیم می نماید که همه عدم توازن های فوق به توازن بازگردند چرا که همه این ها سود کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد همسویی سود کسب و کار و سود اجتماع پدیده نادری است که کمتر میتوان  در صنایع و خدمات دیگر نمونه آن را یافت.
  • ستون خیمه  بیمه اصل حسن نیت است و این عنصر خود را در را در جای جای قرارداد های بیمه ای بازتابانده است بعبارت دیگر یکی از کانالهای تقویت حسن نیت و صداقت ، بیمه است.
  • صنعت بیمه نه تنها از خود هیچ آلودگی برجای نمی گذارد که با پوشش ریسکهای فیزیکی و اجتماعی و شیمیایی و انسانی ، آرامش خاطر و اطمینان را به جامعه هدیه می کند.
  • صنعت بیمه مدد رسان انسانها در سختی ها و مصیبتهای مالی و جانی ست . بیمه بر پایه تعاون و همیاری شکل گرفته است برای انجام امور خیر (پرداخت زیان ) _وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى – و از طرف دیگر همه کسانی که در این تعاون مشارکت داشته اند در صورت بروز زیان ، چندین برابر مبلغ پرداختی خود (حق بیمه ) را می توانند دریافت نمایند-  مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا-
  • درآمدهای صنعت بیمه راکد نیست ، با بخشی از آن خسارت ها و زیانهای مالی و جانی پرداخت می شود و با بخشی دیگر سرمایه گذاری های متنوعی انجام می گردد که موجبات ایجاد اشتغال و پس انداز و رونق اقتصاد فراهم می آید.

 

بهاری دیگر در پیش است و این پدیده وحیانی و طبیعی میتواند حاوی الهاماتی برای صنعت بیمه باشد:

یکم : بارزترین ویژگی بهار ، نو شدن و نو خواهی و نو زایی است و این دقیقا اولین الهامی است که باید از بهار گرفت . بیمه با عمری به قدمت 80 سال بشدت نیازمند نو شدن و گرفتن گرد و غبار از چهره خود را دارد .این نو شوندگی باید در همه ابعاد و ارکان خود را نشان دهد ، در ارائه محصولات نو ، ابداع روشهای نوی ارائه خدمات و بکارگیری افراد و افکار نو در عرصه مدیریت و کارشناسی .

دوم: بهار خود به تنهایی دگرگونی و دگردیسی طبیعت را رقم نمی زند ، در آستانه بهار ، نفوس نیز با تغییر در احوال و حالات خود ، به زایش طبیعت کمک می رسانند. وقتی در دلها کینه ای نماند و مهربانی سرمشق شود و آینده نگری و خوش بینی و امید و آرزوهای خوب برای یکدیگر جای را بر یاس و ناامیدی و دم غنیمت شمری تنگ نماید ، بهار جانها و بهار طبیعت تلاقی میمونی با هم خواهند داشت.

بشدت معتقدم شرکتهای بیمه و صنعت بیمه برای فائق آمدن بر مشکلات ساختاری آن نیازمند همدلی و مشارکت و آینده نگری و تعامل با یکدیگر و اتخاذ رفتارهای حرفه ای اند. اگر قرار باشد صنعت متحول شود و تغییر کند این تغییر و گرگونی باید از خود آغاز شود .

سوم : زلال بودن سومین ویژگی بهار است . طبیعت در هنگامه دگرگونی زلال و بی آلایش و شفاف است و شاید همین ویژگی است که آدمی با دیدن جلوه های طبیعت به وجد می آید .بنظرم سومین الهام و درسی که می توان از بهار آموخت و بیمه بشدت به آن نیاز دارد اتخاذ استراتژی زلالیت و شفافیت است .

شرکت بیمه  زلال و شفاف ، یعنی صنعتی که دارای فرآیندهای فنی و مالی و مدیریتی شفاف است و همین خصلت میتواند موجبات حصول اطمینان ذینفعان و مشتریان داخلی و بیرونی را از تداوم حیات و درست اداره شدن شرکتهای بیمه فراهم کند.

امیدوارم صنعت بیمه در سال جدید  با نو شدن ، آینده نگری و شفافیت ، بهاری مستدام را در پیش داشته باشد انشاالله

بهروز اسدنژاد/ عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه / منبع: ریسک نیوز

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  46  =  53