نوسان ۱۶۰ هزار تومانی قیمت سکه

انواع سکه در سال ۱۳۹۴ در بازار آزاد نوسانات و تغییرات زیادی را پشت سر گذاشت؛ به گونه‌ای که شدت این تغییرات در ماه‌های منتهی به پایان سال شیب تندتری به خود گرفت و نرخ سکه تمام بهار به بیش از یک میلیون تومان رسید.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، سکه تمام طرح جدید در سال گذشته با نوسان حدود ۱۶۰ هزار تومانی در کمترین نرخ ۸۵۶ هزار تومان و در بیشترین نرخ به یک میلیون و ۱۵ هزار تومان رسید.

سکه تمام طرح جدید در بهار ۱۳۹۴ در کمترین نرخ خود ۹۰۳ هزار تومان در بازار عرضه شد و در بیشترین نرخ به ۹۷۷ هزار تومان رسید، وضعیتی که تا حدود زیادی به طور مشابه برای سکه تمام طرح جدید نیز وجود داشت تا سکه تمام نوسان حدود ۷۴ هزار تومانی را در بهار سال گذشته تجربه کند.

اما نیم سکه در بهار گذشته در بالاترین نرخ خود به ۵۰۴ هزار تومان در اردیبهشت ماه رسید و در پایین ترین رقم ۴۵۵ هزار تومان را در خرداد ماه تجربه کرد تا این نوع سکه با نوسان ۵۰ هزار تومانی در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۴ مواجه شود.

همچنین ربع سکه با نوسان ۲۲ هزار تومانی در سه ماهه بهار سال گذشته در بیشترین نرخ ۲۸۴ هزار تومان فروخته شد و در کمترین نرخ ۲۶۲ هزار تومان عرضه شد.

سکه تمام طرح جدید و قدیم در تابستان گذشته با روند کاهشی به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان رسید و در تیر و مرداد ۱۳۹۴ نیز در برخی روزها در کمترین نرخ خود در این فصل به ۸۵۶ هزار تومان رسید و در بیشترین نرخ ۹۴۱ هزار تومان در بازار عرضه شد تا ۸۵ هزار تومان در سه ماهه دوم سال گذشته نوسان پیدا کند.

همچنین نیم سکه در کمترین نرخ خود در تیر ماه به ۴۵۱ هزار تومان کاهش یافت و در بیشترین نرخ به ۴۸۱ هزار تومان رسید تا این نوع سکه نوسان ۳۰ هزار تومانی را در تابستان گذشته تجربه کند. از سوی دیگر ربع سکه با نوسان ۲۰ هزار تومانی در پایین ترین نرخ ۲۵۰ هزار تومان و در بالاترین نرخ به ۲۷۰ هزار تومان افزایش یافت تا شیب نوسان نسبت به فصل قبل از آن تغییر چندانی برای ربع سکه نداشته باشد.

در پاییز ۱۳۹۴ سکه تمام طرح جدید و قدیم روند صعودی پیدا کرد و با نوسان ۴۵ هزار تومانی در بالاترین نرخ به ۹۵۳ هزار تومان و در پایین ترین نرخ به ۹۰۸ هزار تومان کاهش یافت. نیم سکه نیز در کمترین نرخ خود در این دوره به ۵۴۵ هزار تومان و در بیشترین نرخ ۴۷۵ هزار تومان را تجربه کرد. همچنین ربع سکه در پایین ترین نرخ به ۲۴۵ هزار تومان و در بالاترین نرخ به ۲۶۰ هزار تومان در پاییز گذشته رسید.

اما بیشترین تغییر و تحولات در بازار سکه در سال ۱۳۹۴ در آخرین فصل سال رخ داد جایی که سکه تمام طرح جدید با نوسان ۹۵ هزار تومانی در سه ماهه آخر سال مواجه شد. این نوع سکه در کمترین نرخ خود در دی ماه به ۹۲۰ هزار تومان و در بیشترین نرخ خود که در واقع بیشترین سال گذشته برای سکه تمام محسوب می شود درمیانه اسفند به یک میلیون و ۱۵ هزار تومان رسید.

این وضعیت برای نیم سکه و ربع سکه نیز وجود داشت و این دو نوع سکه بیشترین نوسانات خود را در این دوره زمانی داشتند. نیم سکه در کمترین نرخ در زمستان به ۴۶۵ هزار تومان و در بیشترین نرخ خود به ۵۳۸ هزار تومان رسید تا بیش از ۷۰ هزار تومان افزایش یافته باشد. همچنین ربع سکه با نوسان ۳۰ هزار تومان در آخرین فصل سال قبل مواجه شد در پایین ترین نرخ ۲۵۱ هزار تومان و در بالاترین نرخ به ۲۸۱ هزار تومان رسید.

مهمترین دلایل افزایش نرخ سکه

در خصوص افزایش قیمت سکه در ماه ها و هفته های پایانی سال گذشته کارشناسان اقتصادی به دلایل مختلفی اشاره کردند. برخی معتقد بودند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر در نوسان قیمت سکه تاثیر زیادی داشته است.

از سوی دیگر برخی دیگر افزایش نرخ بهره در آمریکا را به افزایش قیمت سکه مرتبط دانستند، چرا که به گفته آن ها افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد.

همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقد هستند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  −  48  =