شرکتهای بیمه گرفتار سوء تغذیه هستند/ یونس مظلومی

به‌عنوان یک شهروند ایرانی و همچنین مدیر یکی از بنگاه‏های بزرگ اقتصادی از اینکه برنامه دولت یازدهم به نتیجه رسید و گفت‏وگوها با گروه کشورهای ۱+۵ به مصالحه ختم شد خرسندم و امیدوارم روزهای سخت تحریم برنگردد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند بدون تردید اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار می‏گیرد و به اهداف راهبردی تعریف شده در اسناد بالا دستی به‏ویژه سند برنامه ۲۰ ساله که در اجرای آن عقب هستیم خواهیم رسید.

  در همین سال‏هایی که خرید نفت ایران تحریم شده و درآمد نفت سقوط کرد می‏شد و باید راهبردهای تازه‏ای برای پیدا کردن منابع درآمدی از فعالیت‏های دیگر جست‏وجو می‌کردیم و امروز نیز دیر نیست و می‏توان این کار را انجام داد.

ایران توانایی رشد و توسعه در سطوح بالا را دارد. به‏طور مثال گردشگری، معدن و سایر بخش‏های اقتصاد و خدمات ایران نیز در صورت گسترش، جایگزین‏های مناسبی برای کسب درآمد نفت به حساب می‏آیند. صنعت بیمه از بخش‏های فراموش شده به نظر می‏رسد، در حالی که شاید این بخش بتواند به کمک بازار سرمایه بیاید.  شرکت‏های پرشماری از اروپا و ژاپن خواستار سرمایه‏گذاری و همکاری مشترک با ایران در صنعت و اقتصاد بیمه هستند. واقعیت این است که شرکت‏های خارجی حتی شرکت‏های بزرگ بیمه می‏خواهند تجارت کنند و ما باید هوشیار باشیم که تجارت یکسویه نباشد که ایران فقط کالا خریداری کند.

باید بتوانیم از دانش، تجربه و محصولات جدید بیمه‏ای استفاده و راهی را باز کنیم که به همکاری مشترک برای توسعه صادرات بیمه منجر شود.بدون تردید صنعت بیمه می‏تواند یک منبع مهم درآمد ارزی برای ایران باشد. در حال حاضر شرکت‏های بیمه مستقر در سنگاپور درآمدشان بیشتر از درآمد حاصل از صادرات نفت ایران است. فعالیت‏های بیمه‏ای در ایران متاسفانه با برخی بی‏مهری‏ها و دخالت‏ها و تصدیگری‏هایی که در جاهایی سر به انحصار می‏زنند مواجه است و به این دلیل بازدهی آنها نسبت به سایر فعالیت‏ها کمتر است و به همین دلیل برخلاف بخش‏های دیگر قیمت سهام آنها در بازار رشد چندان بالایی را تجربه نکرد.

شرکت‏های بیمه به‌خوبی،  فعالیت می‏کنند اما متاسفانه 10درصد از درآمد شرکت‏های بیمه که بیشتر از حق بیمه شخص ثالث به دست می‏آید به وزارت بهداشت، 5 درصد صندوق خسارت‏های بدنی، حدود 5 درصد به نیروی انتظامی و 9 درصد به مالیات بر ارزش افزوده تخصیص داده می‏شود. این در حالی است که شرکت‏های بیمه مثل بانک‏ها هستند و نباید از درآمد آنها مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود. واقعیت این است که نباید خیلی خرسند باشیم، چون سیاست‏گذاری در این فعالیت در سال 1394 گام‏هایی به عقب برداشته است.

از طرف دیگر و در حالی که مبلغ پرداخت دیه افزایش یافته است، اما ضریب افزایش حق بیمه شخص ثالث رشدی همپای رشد مبلغ دیه نداشته است. شرکت‏های بیمه در حال حاضر همانند افرادی هستند که سوءتغذیه دارند و به جای اینکه چربی بسوزانند و غذای تازه، سالم و جدید بخورند از جیب می‏خورند و سرمایه‏شان روندی کاهنده دارد.این وضع‏ تا چه زمانی می‏تواند جواب دهد را نمی‏دانم، اما صنعت بیمه شرایط دشواری را تجربه می‏کند.شرکت‏های بیمه در وضعی قرار دارند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‏اند. البته تفاوت‏هایی نیز وجود دارد و برخی شرکت‏ها نسبت به برخی دیگر کارآمدتر بوده‏اند و در وضعیت بهتری قرار دارند.اگر وضع همین باشد که در سال 1394 شاهد بودیم، باید بگویم که شاید نفس‏های آخری باشد که شرکت‏های بیمه می‏کشند، به ویژه اگر سیاست‏گذاری‏ها به سمت رونق بیشتر نباشد.

سیاست‏گذاری باید به این سمت حرکت کند که دریافتی‏ها از شرکت‏های بیمه را کاهش دهند. بیمه مرکزی باید به نیابت از دولت از این فعالیت‏ حمایت کند تا بتوانیم در صادرات خدمات بیمه رشد واقعی داشته باشیم. باید مجوزهای لازم برای فعالیت‏های خارج از کشور داده شود./ یونس مظلومی مدیر عامل بیمه رازی / دنیای اقتصاد

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

65  +    =  68