دلایل بی ثباتی نرخ ارز

از نگاه رییس کل بانک مرکزی:

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایرنا  'محمود بهمنی'  افزود: نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود 20 درصد افزایش یافته و از حدود 98 دلار به 120 دلار رسیده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت، سبب شده تا 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا کاهش یابد.

بهمنی با بیان آن که، زمانی که قیمت نفت رشد می یابد چگونه باید انتظار داشت که قیمت تولیدات صنعتی در دنیا کاهش یابد، اظهار داشت: تورم خارجی، هدفمند کردن یارانه ها و تورم داخلی نیز در تعیین قیمت ها تاثیرگذار است.

وی با طرح این پرسش که باید در نظر گرفت، هدفمند کردن یارانه ها در یک یا چند مرحله اجرا می شود؟ تصریح کرد: این عوامل بر روی پیش بینی ها و برنامه ریزی ها تاثیرگذار است، ضمن آن که تحریم ها نیز بر اقتصاد کشور تاثیر داشته است.

بهمنی ادامه داد: وقتی درآمدهای نفتی بیشتر از واردات است و در نقل و انتقالات پول با مشکل مواجه هستیم و کالا بعد از چند چرخش وارد کشور می شود، قطعا تمامی این اوامر باعث تورم شود.

وی گفت: 850 هزار میلیارد ریال موجودی موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی در دو سال گذشته شناسایی شده و وارد سیستم بانکی شد و زمانی که ارزش پول افزایش یافت در کنار آن یا باید منابع و یا سرمایه ها را افزایش داد یا این که برنامه ها را تغییر داد.

وی با اشاره به واردات 600 تن طلا در چند سال گذشته به کشور، افزود: با تمهیدات انجام شده در مدت کوتاهی توانستیم 57 هزار میلیارد ریال نقدینگی را جمع آوری کنیم، البته بانک مرکزی با ارایه ابزارها از ضرر ثبت نام کنندگان جلوگیری کرد.

بهمنی ادامه داد: اگر 9 میلیون و 600 هزار سکه توسط بانک مرکزی ثبت نام و بخشی از آن وارد بازار نمی شد، انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ها می شد و البته مسایل جهانی نیز به کاهش قیمت ها کمک کرد تا از پس تصمیمات اقتصاد بر بیاییم.

وی با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه ها از 28 آذر ماه سال 89 گفت: سه تا چهار ماه طول کشید تا اجرای این قانون تاثیر خود را بر بازار بگذارد و در عین حال در زمان اجرای این قانون 350 هزار حمله سایبری به بانک مرکزی صورت گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: با وجودی که پیش بینی می شد هدفمند کردن یارانه ها تاثیر زیادی بر تورم داشته باشد، اما رقم تورم از 12.4 به 21 رسیده و اجرای این قانون تا کنون موفقیت آمیز بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  15