سود ۷۰ تومانی به ازای هر سهم شرکت مس

مجمع شرکت صنایع ملی مس ایران به تقسیم سود ۷۰ تومانی به ازای هر سهم رای داد. این شرکت با ارزش بازار ۸۰۰۰ میلیارد تومانی دومین شرکت بزرگ بورس تهران به شمار می‌رود.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا این شرکت در سال گذشته به سود 885 ریالی به ازای هر سهم دست یافته بود و بدین ترتیب شرکت مس (فملی) در مجمع خود 79 درصد ازسود تحقق یافته سال 1390 را تقسیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در جمع سهامداران این شرکت اعلام کرد: فملی سود امسال خود را با 502 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده است.

به گفته وی، عمده دلیل افزایش شدید سود سال 1390 سهام تسعیر ارز صادراتی با نرخ‌های آزاد است در صورتی که بودجه سال 91 براساس ارز مرجع بسته شده است. همچنین با توجه به اختلاف بالای قیمت فروش محصولات شرکت در بازارهای داخلی با بودجه سال 91 و افزایش شدید نرخ ارز در بازارهای آزاد می‌توان انتظار تعدیل مثبت خوبی را از ملی مس داشت.

این مجمع با حضور 91 درصد از سهامداران و با انتخاب مهندس احمدی به عنوان رییس جلسه رسمیت پیدا کرد.

در این مجمع ابتدا گزارش عملکرد سالانه شرکت توسط دکتر سعد محمدی ـ مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ـ قرائت شد و برنامه‌های آتی شرکت نیز برای سهامداران تشریح شد.

مدیر عامل شرکت ملی مس ایران در این جلسه گفت: از هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در سال گذشته 925 میلیارد تومان برای احداث طرح‌های عملیاتی و توسعه‌ای شرکت به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در بهمن سال 90 در حدود 14 طرح به بهره برداری رسید افزود: در حال حاضر نیز دو کارخانه آماده بهره برداری در اختیار داریم وهمچنین دیگر طرح‌های شرکت نیز در حال انجام و توسعه ساخت هستند.

سعدمحمدی با بیان این‌که بسیاری از هزینه‌های تولید و ساخت افزایش یافته است تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال طرح‌های انبار کنسانتره خاتون آباد، کارخانه اکسیژن و کارخانه‌های سونگون و سرچشمه به بهره‌برداری برسند.

وی با اعلام این که سال 90 سالی است که بسیار موفقیت‌آمیز برای این شرکت بوده است گفت: در سال 90توانستیم رکورد بالاترین ارزش شرکت، بیشترین تعداد معاملات و رکورد مناسب‌ترین P/E تاریخ شرکت را رقم بزنیم.

سعدمحمدی با بیان این‌که کل استخراج شرکت در حدود 123 میلیون تن بوده است، اضافه کرد: ما توانستیم در سال 90 نیز 901 هزار تن کنسانتره و 235 هزار تن مس کاتدی تولید کنیم.

وی با اعلام این که با اقدامات اتخاذ شده در شرکت توانستیم رتبه هفتم جهان را از لحاظ ذخایر مس به خود اختصاص دهیم، گفت: همچنین فملی توانست رتبه دوم بیشترین صادرات ، رتبه سوم بالاترین ارزش بازار و رتبه چهارم بیشترین سودآوری را به خود اختصاص دهد.

وی با اعلام این که هم فروش وهم سود شرکت در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است ادامه داد: ما در این سال توانستیم به فروش داخلی 19.269 میلیارد ریال و فروش خارجی 15.365 میلیارد ریال را کسب کنیم.

قابل ذکر است ملی مس سود سال 91 خود را به ازای هر سهم 502 ریال اعلام کرده است در حالی که شرکت به دلیل تسعیر ارز با نرخ‌های توافقی در سال 90 به سود 885 ریالی به ازای هر سهم رسید.

ملی مس در حالی سود 502 ریالی را برای سال 91 اعلام کرده که نرخ فروش داخلی محصولات شرکت هم اکنون در سطوح نزدیک 14 هزار تومان درهر کیلو در بورس کالا در حال معامله است.

قیمت محصولات صادراتی شرکت نیز با توجه به نرخ‌های بالای ارز همچنان با فاصله زیادی به نسبت بودجه قرار دارد که گواه تعدیل مثبت سود سال 91 خواهد بود.

ملی مس که شنیده می‌شود براحتی توانایی اعلام سود 70 تومانی را برای سال 91 را دارا است همچنین با افتتاح برخی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت می‌توان انتظار افزایش تولید را نیز در این شرکت برای سال 91 را داشت.

از مهمترین پتانسیل‌های ملی مس دارا بودن بیش از 5300 میلیارد تومان طرح توسعه است. طرح‌هایی که با افتتاح در سال‌های 92و 93 می‌‌تواند مل مس را در عرصه جهانی و داخلی به یکی از غول‌های بزرگ معدنی تبدیل سازد.

ارزش افزوده‌ای که از افتتاح طرح‌های توسعه‌ای این شرکت ایجاد خواهد شد در سال‌های آتی باعث افزایش ثروت سهامداران ملی مس خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  +  5  =