شرایط تعیین دامنه نرخ ارز مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه ۱۴اردیبهشت در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور با اصل ماده الحاقی۶۳ این لایحه موافقت کردند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بانکداری الکترونیک،در ماده الحاقی63 آمده است؛ در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر فعال‌سازی منابع مالی همچنین اصلاح و تقویت نظام مالی کشور، نظام ارزی کشور، «شناور مدیریت ‌شده» است. دامنه نرخ ارز باتوجه به حفظ رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی همچنین شرایط اقتصاد کلان ازجمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی، تعیین می‌شود.
بر این اساس، نرخ ارز براساس سیستم شناور مدیریت شده و متناسب با نرخ تورم داخلی و خارجی و ذخایر خارجی کشور تعیین می‌شود تا میزان رقابت‌پذیری نرخ ارز تضمین و باعث کنترل واردات و کمک به صادرات غیرنفتی کشور و درآمد ریالی و ارزی کشور شود. ارسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسش «تعادل» که دغدغه نمایندگان مجلس برای تعیین دامنه نرخ ارز چه بوده است، گفت: مهم‌ترین هدف نمایندگان مجلس در تصویب ماده الحاقی، تعیین نرخ ارز به‌گونه‌یی است که فاصله نرخ ارز مبادله‌یی و نرخ بازار به‌شدت کاهش یابد و نرخ ارز یکسان‌سازی شود تا از این طریق شرایط موجود در بازار برای کاهش فساد و مقابله با سوءاستفاده از فاصله نرخ‌های مبادله‌یی و آزاد فراهم شود.
وی افزود: باید تفاوت قیمت ارز در بازار از بین برود تا با یکسان‌سازی نرخ ارز، شرایط رقابتی و نرخ ارز براساس نرخ بازار آزاد تعیین شود و به جای اینکه دولت و بانک مرکزی نرخ را تعیین کنند، عملا نرخ ارز در بازار آزاد و از طریق سیستم عرضه و تقاضا تعیین شود و نظارت بانک مرکزی در حدود سیستم شناور مدیریت شده باشد و از نوسانات شدید در مواقعی که بازار دچار تلاطم و رشد تقاضای شدید می‌شود، جلوگیری کند.
فتحی‌پور تصریح کرد: عرضه و تقاضای نرخ ارز نیز باید به سمتی برود که در چارچوب سیستم بانکی و شبکه‌های مجاز صرافی شاهد تعیین نرخ ارز به‌صورت منطقی باشیم و فاصله قیمت، نوسان نرخ ارز و تلاطم‌های بازار باعث سوءاستفاده عده‌یی از رشد نرخ ارز نشود.
وی افزود: دغدغه نمایندگان مجلس بحث مقابله با فساد در بازار ارز است زیرا شرایط کنونی، باعث سوءاستفاده افرادی از تفاوت نرخ‌ها شده است و منافع آن نصیب ملت، خزانه دولت، بانک مرکزی و عرضه‌کننده واقعی ارز نمی‌شود بلکه عده‌یی با خرید و فروش‌های متعدد، صاحب فرصت‌های بادآورده و رانت‌های موجود در بازار می‌شوند و با نرخ کمتر خرید و با نرخ بالاتر می‌فروشند درحالی که درآمد ارزی باید نصیب خزانه کشور شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیستم شناور مدیریت شده، قادر است در شرایط کاهش درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، پاسخگوی نیازهای روبه‌ افزایش باشد و آیا باعث افزایش شدید قیمت ارز در بازار نخواهد شد؟ گفت: در حال حاضر نیز باوجود کاهش قیمت نفت، نرخ‌ها تقریبا کنترل شده و در سال‌های اخیر نرخ ارز تقریبا با ثبات بوده و کمتر از نرخ تورم افزایش داشته و نشان‌دهنده ثبات نسبی در بازار است. ما تصور می‌کنیم که این روند ادامه خواهد یافت و بازار ارز با مشکل مواجه نخواهد بود و درنتیجه همین امروز نیز شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز و اجرای سیستم شناور مدیریت شده، آماده است.
وی ادامه داد: دامنه تغییر و نوسان نرخ ارز در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته و نرخ ارز کمتر از نرخ تورم افزایش داشته و بانک مرکزی نظارت مناسبی در بازار ارز داشته لذا همین حالا شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز آماده شده و از طریق حاکمیت عرضه و تقاضا و نظارت نسبی بانک مرکزی می‌توان دامنه نوسان‌ها را کاهش داد و ثبات نسبی ایجاد و از نوسان شدید آن جلوگیری کرد.
وی افزود: فاصله ارز مبادله‌یی با ارز آزاد در سه سال اخیر به‌شدت کاهش یافته و این کاهش فاصله، نشان‌دهنده آماده شدن بازار برای یکسان سازی نرخ ارز است و در مقایسه با نرخ سایر بازارها و دارایی‌ها و نرخ تورم و… نرخ ارز کمترین نوسان را داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  9  =  27