سه مصوبه بیمه ای مجلس در یک روز

با رأی مجلس دولت موظف شد در حوادث طبیعی فاجعه‌بار چنانچه منابع حساب ویژه برای پوشش اتکایی خسارات کافی نباشد کسری حساب ویژه را تأمین و پرداخت کند.

به گزارش ریسک نیوز،مجلس حداکثر سهم مالکان از حق بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان در روستاها،‌ شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ را تعیین کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماده 4 و 5 لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را تصویب کردند.

بر اساس ماده 4 این لایحه شرکت‌های بیمه موظف شدند درآمد و هزینه بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان را در حساب جداگانه ثبت، نگهداری و تجمیع کرده و مازاد درآمد را به عنوان اندوخته به دوره بعد انتقال دهند.

همچنین با تصویب ماده 5 لایحه نیز مقرر شد درصدی از حق بیمه پایه از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی از مالکان آنها دریافت شده و الباقی حق بیمه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از محل اعتبار ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 بهمن ماه سال 80 و اصلاحات بعدی آن مستقیما به حساب شرکت بیمه مربوط پرداخت شود.

بر اساس تبصره ماده 5 حق بیمه پایه باید هر سال به صورت پلکانی به گونه‌ای افزایش یابد که ظرف 10 سال از آغاز اجرای این قانون سهم مالکان به صددرصد و سهم سازمان مدیریت و بحران کشور به صفر برسد و در نخستین سال اجرای این قانون سهم مالکان از حق بیمه پایه ماهیانه واحدهای موجود در روستاها، شهرهای کوچک با جمعیت زیر 50 هزار نفر و شهرهای بزرگ به ترتیب نباید از 5 هزار ریال،‌ 7500 ریال و 10 هزار ریال بیشتر باشد.
مجلس وظایف دولت، بیمه مرکزی، وزارت نیرو و شرکت بیمه ایران را در لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مشخص کرد.

 

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد 6 تا 11 لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را نیز در ادامه جلسه امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت) تصویب کردند.

بر اساس ماده 6 وکلای ملت بیمه مرکزی ایران را موظف کردند حساب ویژه حوادث طبیعی را به منظور پوشش اتکایی بیمه حوادث طبیعی ساختمان ایجاد کند و دولت نیز موظف شد سالانه 12 درصد از بودجه سازمان مدیریت بحران کشور را با تخفیف 100 درصد در این حساب تودیع کند.

بر اساس این مصوبه مازاد درآمد بر هزینه هر دوره مالی حساب ویژه حوادث طبیعی، سود ویژه سالانه بیمه مرکزی تلقی نشده و مشمول پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد نیست و به عنوان اندوخته به دوره بعد منتقل می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده 7 لایحه مذکور وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق را مکلف به درج حق بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان به طور جداگانه در قبوض برق ساختمان‌ها و واریز آن به حساب خزانه‌داری کل کردند.

در ادامه خزانه‌داری نیز موظف به انتقال صد در صد آن به حساب شرکت سهامی بیمه ایران شد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است ماده 8 لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی نیز که مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت شرکت سهامی بیمه ایران و شرکت‌های بیمه‌ای که اقدام به فروش بیمه‌نامه پایه حوادث طبیعی ساختمان و تکمیلی حوادث طبیعی می‌کنند را موظف کرد بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر شده و حداکثر ظرف 2 هفته از تاریخ وقوع حادثه تعهدات خود را ایفا کنند و بیمه مرکزی ایران هم مکلف به نظارت دقیق در انجام تعهدات بیمه‌گران بر اساس مقررات شورای عالی بیمه شد.
با رأی مجلس دولت موظف شد در حوادث طبیعی فاجعه‌بار چنانچه منابع حساب ویژه برای پوشش اتکایی خسارات کافی نباشد کسری حساب ویژه را تأمین و پرداخت کند.

 همچنین وکلای ملت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 21 اردیبهشت مواد 9 و 11 لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را به تصویب رساندند.

نمایندگان بر اساس ماده 9 دولت را مکلف کردند در حوادث طبیعی فاجعه‌بار با تشخیص شورای عالی بیمه و تأیید هیأت وزیران چنانچه منابع حساب ویژه برای پوشش اتکایی خسارت وارده کافی نباشد به پیشنهاد شورای عالی بیمه و تصویب هیأت وزیران کسری حساب ویژه را تأمین و پرداخت کند.

ماده 11 لایحه مزبور نیز هیأت وزیران را مکلف به تصویب آیین‌نامه اجرایی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ آن به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تأیید شورای عالی بیمه کرد.

بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس با رأی خود ماده 10 لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را که بیمه مرکزی را موظف می‌کرد یک درصد از حق بیمه حوادث بیمه طبیعی پایه و تکمیلی را از شرکت های بیمه دریافت و صرف طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه و ترویج بیمه حوادث طبیعی کند، حذف کردند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  7  =  49