تخصیص ۳ درصد از سپرده‌ قانونی بانک‌ها به بانک‌های تخصصی

رییس بانک صنعت و معدن گفت: بنا داریم با جذب سرمایه‌هایی که در قانون بودجه امسال و دیگر منابع که در اختیار ما قرار خواهد گرفت، شعار امسال را محقق کنیم.

به گزارش ریسک نیوز، دانیالی که در سلسله نشست‌های تخصصی پیرامون بررسی ابعاد تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفت: بانک صنعت و معدن تنها بانک تخصصی است که توسط دولت حمایت می‌شود و صرفا همه فعالیت‌هایش در بخش صنعت و معدن انجام می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه دو و نیم میلیارد ریالی این بانک و حضور تنها 1200 پرسنل در 64 شعبه‌ی سراسر کشور گفت: ما برای این‌که میزان شعب خود را بتوانیم افزایش دهیم با بانک ملی و صادرات تفاهم‌نامه‌ی «طرح خدمت» سال گذشته امضا کردیم واین امکان برای مشتریان ما به وجود آمد تا بتوانند خدمات بانکی همچون وصول چک را از نزدیک‌ترین شعب بانک ملی و یا صادرات انجام دهند. بر همین اساس تعداد شعب ما به اندازه‌ی تعداد شعب بانک ملی و صادرات افزایش یافته است.
دانیالی با بیان این‌که اجرایی کردن شعار امسال دغدغه‌ی تولیدکنندگان، دولت و بانک‌ها است، گفت: مهمترین بخش از نظر تولیدکنندگان مربوط به مسائل نظام بانکی است. ضمن آن‌که تولیدکنندگان راه تامین نقدینگی را صرفا بانک‌ها می‌دانند و اقتصاد ما نیز به نحوی بانک محور بوده است.

رییس بانک صنعت و معدن افزود: از جمله مباحث در زمینه بانکی را به غیر از تامین نقدینگی می‌توان هزینه و نرخ سود، بدهی‌های معوقه، تولیدکنندگان و مسائل مربوط به نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های بین المللی عنوان کرد.بر همین اساس سعی کرده‌ایم که امسال از ظرفیت‌های قانون بودجه استفاده کنیم تا تامین نقدینگی بانک انجام شود.
وی خاطرنشان کرد که در قانون بودجه امسال تمهیدات خوبی برای تامین نقدینگی بانک‌های تخصصی اندیشیده شده چرا که بانک‌های تخصصی نمی‌توانند از راه جمع‌آوری سپرده مردمی نقدینگی خود را تامین کنند. بنابراین لازم است که بانک مرکزی به این بانک‌ها کمک کند در همین راستا نیز مقرر شده سه درصد از سپرده‌ی قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در اختیار بانک‌های تخصصی قرار گیرد.
دانیالی افزود: بنابراین طبیعی است که با توجه به نقش صنعت در اجرایی شدن شعار امسال بانک تخصصی صنعت و معدن بیشترین سهم را از این نقدینگی برخوردار شود که ما در این راستا مذاکرات لازم را با مسوولین انجام داده‌ایم.
رییس بانک صنعت و معدن ادامه داد: دومین ظرفیتی که در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی است که طبق قانون باید به صورت ریالی در اختیار بانک‌ها برای بخش مولد قرار گیرد که از این ظرفیت نیز ما استفاده خواهیم کرد. همچنین مقرر شده بانک مرکزی بخشی از سپرده‌های خود را در بانک‌ها به صورت سپرده ارزی قرار دهد تا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی افزایش یابد.
وی به قراردادی که سال گذشته با صندوق توسعه ملی امضا کرده‌اند اشاره کرد و گفت: طبق آن قرارداد مبلغی بالغ بر 5.5 میلیارد دلار معادل 63 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار بانک صنعت و معدن قرار بگیرد که ما در این مدت تلاش کرده‌ایم طرح‌هایی را برای جذب این مبالغ تصویب کرده و با اخذ قراردادهای لازم این تسهیلات را دریافت کنیم.
دانیالی با بیان این‌که در بانک متبوعش معوقات بانکی به روش غیر مسالمت آمیز از تولیدکنندگان دریافت نمی شود گفت: ما معتقدیم مطالبات معوق تنها ناشی از قصور تولیدکنندگان نیست گاهی ناشی از قصور بانک‌ها و یا عوامل خارج از بانک همچون نوسانات نرخ ارز است لذا داشتن مطالبات معوق را بد نمی‌دانیم.
رییس بانک صنعت و معدن گفت:‌بر همین اساس نیز سال گذشته بند 28 قانون بودجه را اجرایی کرده و تسهیلات معوق تولیدی‌ها را تا پنج سال تقسیط کردیم امسال نیز از ظرفیت استفاده خواهیم کرد البته با تولیدکنندگان مذاکره می‌کنیم و به شرطی که به تعهدات خود در زمان مقرر عمل کنند مشمول تخفیف جرائمی خواهند شد. ضمن آن‌که حساب کسانی که پول دارند اما تمایلی به پرداخت اقساط ندارند نیز جداست.
وی یکی از ایرادات وارد به بانک‌ها را عدم سرعت در تخصیص دادن تسهیلات عنوان کرد وگفت: ما برای رفع این مشکل کمیته خاصی را تشکیل داده‌ایم تا فرآیندها در آنجا به سرعت انجام شود البته استعلام‌های مالیاتی، بیمه و دیگر موارد زمان‌بر است که این نیز می‌تواند با تشکیل بخش استعلام سرعت بخشیده شود.
دانیالی با بیان این‌که به تولیدکنندگان برای فعالیت‌های تولیدی شان و همچنین بستن قراردادهای بین المللی آموزش و مشاوره می‌دهیم گفت: در این راستا توانسته‌ایم پیشگام نسبت به بانک‌های دیگر باشیم.
رییس بانک صنعت و معدن نرخ سود تسهیلات را دغدغه دیگر تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: بانک صنعت و معدن اعلام کرده که همچون سال گذشته حداقل نرخ سود را اعمال کنند که همان 18 درصد اعلام شده از سوی بانک مرکزی است چرا که با پایین آمدن سود تسهیلات هزینه‌ها تولیدکنندگان کاهش یافته و آن‌ها به تولید محصولاتی با هزینه‌ی کمتر و عرضه آن در داخل کشور ترغیب خواهند شد.
وی گفت: همچنین پیشنهاد ما این است که به واحدهای تولیدی که فعالیت خیلی خوب دارند و همچنین در زمینه اشتغالزایی و ارزآوری به کشور توانسته‌اند در این سال‌ها خوب عمل کنند تسهیلاتی با سود کمتر در اختیارشان قرار گیرد تا هزینه‌های تولیدشان کاهش یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

55  −    =  54