آیا موج سوم در صنعت بیمه مدیریت شد ؟/حاجی اشرفی

در نیمه دوم اردیبهشت ۹۵شاهداتفاق عجیبی در صنعت بیمه کشور بودیم. نگارنده این اتفاق را «موج سوم» می نامد .گرچه این موج موجب استعفا و بازنشسته شدن مرد راستگو و پاکدست، شجاع صنعت بیمه گردید که بسیاری از اهالی صنعت بیمه را ناراحت و نگران نمود؛ اما انتصاب مجدد دکتر عبدالناصر همتی به سکانداری بیمه مرکزی ایران که در یک تصمیم گیری منطقی و کاملا بهنگام از سوی هیت محترم دولت موجب استقبال و قدردانی عموم مدیران و کارشناسان صنعت بیمه کشور شد.

معمار خصوصی سازی صنعت بیمه کشور، مجددا به صحنه مدیریت ارشد این صنعت بازگشته و بدون شک دانش و تجربه دکتر همتی در این برهه زمانی پس از برجام می تواند به رشد و توسعه این صنعت کمک نماید. نوع و میزان استقبال اهالی صنعت بیمه کشور از بازگشت رییس پیشین به زبان دیگر حکایت از انتظارات سطح بالا از ایشان دارد. اما نکته ای که نباید از آن غافل شد اینست که نباید سطح توقعات از وی را علی رغم موانع درون و برون سازمانی صنعت بیمه به قدری بالا برد که در همین دو سه ماهه پیش رو توقع معجزه و تحولات شگرف بوجود آید.گرچه در طی دو سال گذشته بیمه مرکزی ایران توانست در راستای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث خودرو و آیین نامه های بیمه، ساماندهی شبکه فروش و…گام های ارزنده ای بردارد اما همانطوریکه آقای امین در مصاحبه خود به آن اشاره نمودند پاشنه آشیل صنعت بیمه رویکرد مدیریتی حاکم بر آن است. این حقیقت تا آنجا تاثیر گذار است که حتی ورود شرکت های بیمه خارجی نیز موجب تغییر چندانی نخواهد شد.اکنون مدیر راستگو و صریح الهجه صنعت بیمه بازنشسته شده و معمار خصوصی سازی صنعت بیمه مجددا به عرصه مدیریت کلان بازگشته است.باید دید آیا ایشان در این بازگشت دوباره می تواند گام های نیمه تمام در روند خصوصی سازی و تلاش های اصلاحی در سال اخیر را تکمیل نماید. اصلاحاتی که البته به مذاق برخی از ذینفعان خوش نیامد. قطعا اشراف به موانع سد راه توسعه بازار بیمه این بار از سوی یک مدیر مسلط و بیمه شناس که اعتبار شخصیتی و مدیریتی وی می تواند بسیاری از موانع توسعه بازار بیمه من جمله مهمترین پاشنه آشیل رویکرد مدیریتی حاکم بر آن را تغییر دهد. قطعا دکتر همتی که به اقتصاد مبتنی بر رقابت و توسعه بخش خصوصی باور دارد اجازه تکرار بستر سازی عرضه انواع بیمه نامه های اجباری نخواهد داد. افزایش تولید بیمه نامه های اجباری موجب حذف نوآوری، غفلت از روش های نوین بازاریابی و خدمات دهی بواسطه کسب درآمد آسان در بازار بیمه خواهد شد .

 

ضمن تشکر از هیت محترم دولت که با تصمیم منطقی و آگاهانه بازگشت مجدد دکتر همتی به صنعت بیمه را فراهم آورد .امیدواریم این بازگشت گام های نهایی خصوصی سازی صنعت بیمه را تکمیل و شرایط بازاررقابتی و مشتری محور را با اصلاح رویکردهای مدیریتی فراهم سازد. ضمن آرزوی توفیق برای ایشان در ماموریت مجددکه در تاریخ بیمه گری در ایران کم نظیر بوده را می نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −    =  23