ذخیره مثلثی را بیشتر بشناسیم/ کاهش معنادار سود بیمه گران متکی به ثالث با ذخیره گیری مثلثی

ریسک نیوز بررسی کرد:

شرکتهای که عمده پرتفوی بیمه ای آنها ار محل فروش رشته شخص ثالث تامین میشود ، از فشار هزینه محاسبه روش مثلثی بیشتر متاثر می شوند و نیز اگر شرکتهای رشد فروش رشته شخص ثالث آنها در چند سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار بوده فشار بیشتری را باید برای احتساب این این ذخیره متحمل شوند ، زیرا محاسبات این ذخیره ارتباط مستقیم به پرتفوی بیمه ای رشته شخص ثالث دارد .

به گزارش ریسک نیوز،با توجه به اینکه دو شرکت بیمه طی روزهای اخیر با بکارگیری روش ذخیره گیری مثلثی به تعدیل درامدهای پیش بینی شده خود پرداختند تحلیل و واشکافی این روش ذخیره گیری ضروری به نظر می رسد.

در این راستا مجید بنویدی ، عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گفتگو با ریسک نیوز به بررسی و واکاوی این روش ذخیره گیری پرداخت در عین حال که معتقد است ، شرکت های بیمه ای که پرتفوی هایشان متکی به ثالث است با اعمال این روش بیشتر دچار کاهش سود می شوند.

وی در عین حال اذعان داشت، متاسفانه زمان اعلام این روش ذخیره گیری از سوی بیمه مرکزی ( اوایل اردیبهشت سال جاری) به ترتیبی است که شرکت های بیمه فرصتی برای پیش بینی آن قبل از پایان سال مالی نداشته اند و همین موضوع موجب خلل در برگزاری مجامع این شرکتها که تعدادی از آنها شرکتهای بیمه بورسی هستند شده است . 

در ادامه این گفتگو از پی آید:

1- در خصوص نحوه این ذخیره گیری توضیح بفرمایید ؟ ایا در دنیا نیز این روش مرسوم است و اصولا چرا شرکتها این روش را پیاده سازی می کنند؟

  یکی از نگرانی ها مدیران و مسئولین مالی شرکت بیمه در مورد  بیمه نامه های است که  وضعیت خسارت های آنها در یک سال مالی تعیین تکلیف نمی شود و جریان پرداخت خسارت  آنها معمولا" تا چند سال بعد از صدور بیمه نامه به طول می انجامد . به طور مثال در کشور ما شاهد تسویه خسارت بیمه های شخص ثالث در طول 36 ماه و یا بیشتر هستیم .

این وضعیت خاص در بعضی بیمه نامه ها موجب میشود که  مدیران شرکتهای  بیمه و مسئولین مالی و اکچوئرها  به طریقی در مورد کفایت ذخایر در نظر گرفته شده در حسابهای شرکت در پایان سال مالی اطمینان حاصل نمایند  .

آنها می بایست مطمئن شوند که کلیه ذخائر محاسبه شده برای یک رشته بیمه ای پاسخگوی خسارت های که در در دوره اعتبار بیمه نامه رخ داده ، هست و یا خیر، خسارت های که رخ داده ولی هنوز به شرکت بیمه اعلام نشده است  به این نوع خسارت ها ، خسارت های واقع شده و گزارش نشده گفته میشود IBNR (Incurred But Not Reported ).

یک روش برای برای برآورد این ذخیره مراجعه به آمارخسارت های واقع شده بر اساس روش مثلث تاخیر است ( Run of Triangle)  . به طور مثال هنگامی که آمار خسارت  رشته ثالث در یک سال مالی مورد بررسی قرار داده میشود مشخص میگردد بخش عمده خسارت های پرداخت شده در آن سال مربوط به سال قبل و ماقبل و یا حتی چند سال قبل است که شامل پروندهای است که جریان رسیدگی آنها به طول انجامیده و فقط بخش کمی از خسارت جاری مربوط به بیمه نامه های همان سال است .

تهیه آمار خسارتهای پرداختی  به تفکیک هر سال در جدولی مانند نمونه زیر مبنای برای  برای محاسبات دقیق تر خسارت معوق در پایان سال مالی را بر اساس این روش  مهیا می سازد.

ارقام میلیارد ریال

سال

1391

1392

1393

جمع

1391

200

300

200

700

1392

0

300

500

800

1393

0

0

350

350

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  +  6  =