انتقاد از حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک سازمان ملل

فروردین ماه سال گذشته بود که عربستان سعودی به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، به یمن حمله کرد. در جریان این حملات بیش از ۶۰۰۰ نفر کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از فارس، گروه‌های حقوق بشری روز سه‌شنبه تصمیم «بان‌کی مون» دبیر کل سازمان ملل برای حذف نام ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان را محکوم کردند.

سازمان ملل این هفته ائتلاف سعودی را به دلیل حمله به مراکز غیرنظامی و کشته و زخمی کردن صدها کودک در یمن، در فهرست سیاه قرار داد. این اقدام با واکنش تند عربستان روبرو شده و دبیر کل در اقدامی بی‌سابقه و تنها ساعاتی بعد از اعلام خشم ریاض، نام عربستان را «تا مشخص شدن نتایج تحقیقات مشترک» از فهرست حذف کرد.

در گزارش اولیه سازمان ملل عنوان شده بود که ائتلاف سعودی مسئول 60% موارد کشته و زخمی شدن کودکان در جریان درگیری‌های یمن است.

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر» که پیش از این در چندین گزارش مستند عربستان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده بود، به شدت از بان کی مون انتقاد کرده است. در بیانیه این گروه عنوان شده است که دبیر کل سازمان ملل در برابر «اعمال نفوذ سیاسی» عربستان تسلیم شده و «چرخشی تکان‌دهنده» در مواضع وی رخ داده است.

همزمان گروه «عفو بین‌الملل» هم به شدت به بان‌کی مون تاخته و گفته است که این «جانبداری آشکار… اعتبار کل سازمان ملل را خدشه‌دار می‌کند.»

گروه «آکسفام» هم که برای کاهش فقر در جهان کار می‌کند، این تصمیم سازمان ملل را «شکستی اخلاقی» توصیف کرده است.

عربستان سعودی پیش از این با «اغراق‌آمیز» خواندن گزارش سازمان ملل، خواستار خروج نام خود از فهرست سیاه شده بود.

سال گذشته نیز در حالی که شایعاتی مبنی بر احتمال افزودن نام عربستان به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان بود، بان‌کی مون به دلیل آنچه رسانه‌ها آن را فشارهای پشت پرده خواندند، از این اقدام خودداری کرد.

سازمان ملل در گزارش این هفته خود گفته بود که حملات عربستان سعودی منجر به مرگ 510 کودک شده و 667 کودک را هم مجروح کرده است. در این گزارش ادعا شده است که در 142 مورد هم حوثی‌ها مسئول کشته شدن کودکان بوده‌اند و در 324 مورد طرف مسئول مشخص نشده است.

فروردین ماه سال گذشته بود که عربستان سعودی به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، به یمن حمله کرد. در جریان این حملات بیش از 6000 نفر کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

عربستان سعودی رئیس یکی از کمیسیون‌های اصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

44  −    =  35