یازده تخلف و تقلب مرتبط با بیمه های کنسرسیوم را بشناسید/ توزیع سهم بدون توجه به ظرفیت مجاز نگهداری اعضاء

تقلب در توزیع سهم بدون توجه به ظرفیت مجاز نگهداری اعضا کنسرسیوم، اعمال تغییرات خودسرانه در سهم نگهداری بیمه گران از مورد بیمه شده بدون اطلاع رسانی و تبانی با بیمه گذار در پرداخت خسارات غیر واقعی یا افزایش میلغ خسارت از جمله تخلفاتی است که ممکن است در بیمه های مشترک شکل بگیرد.

به گزارش ریسک نیوز،شکل گیری کنسرسیوم های بیمه ای بخصوص از زمان شدت گرفتن تحریم های یک جانبه علیه ایران به عنوان راهکاری جهت پوشش ریسک های بزرگ در ایران مورد توجه قرار گرفت.

در این راستا تشکیل کنسوسیوم هایی با رهبری بیمه ایران در دستور کار قرار گرفت و در سال 92  بود که امراللهی ، مدیر عامل وقت بیمه ایران  از همکاری و مشارکت با سایر شرکت‌های بیمه ای کشور به منظور اجرای طرح‌های دارای ریسک بالا به صورت کنسرسیوم خبر داد و تاکید کرد بر اساس توافقات مقرر شده عمده تعهدات بین شرکت‌های بیمه تقسیم شود.

با وقوع رخداد آتش سوزی پتروشیمی بوعلی که تحت پوشش کنسرسیومی متشکل از یازده شرکت بیمه ای با لیدری بیمه ایران قرار داشت ،توجه به برخی نکات در شکل گیری کنسرسیوم ها و از جمله تامل در تخلفات و تقلبات مرتبط با بیمه های کنسرسیوم ضروری خواهد بود.

از جمله تخلفات و تقلبات مرتیط با بیمه نامه های کنسرسیوم( مشترک ) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– در خواست کارمزد از سوی راهبر کنسرسیوم

-کتمان سابقه خسارتی بیمه گذار از سوی لیدر کنسرسیوم که بر تصمیم گیری صحیح شرکت در قبول یا عدم قبول عضویت در کنسرسیوم اثر گذار بوده و به موجب ماده 12 قوانین بیمه های بازرگانی تخلف محسوب می گردد.

ماده 12 قانون بیمه های بازرگانی اذعان دارد ، هرگاه بیمه گذار عمدا از اظهار مطالبی خودداری کند یا عمدا اظهارات کاذبه بنماید و مطالب اظهار نشده یا اظهارات کاذبه طوری باشد که موضوع خطر را تغییر داده یا از اهمیت آن در نظر بیمه گر بکاهد عقد بیمه باطل خواهد بود حتی اگر مراتب مذکوره تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. دراین صورت نه فقط وجوهی که بیمه گذار پرداخته است قابل استرداد نیست بلکه بیمه گر حق دارد اقساط بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده است نیز از بیمه گذار مطالبه کند.

– عدم اطلاع رسانی به موقع خسارات واقع شده از سوی راهبر کنسرسیوم که حق نظارت شرکت بر فرایند مدیریت خسارت را سلب می کند.

– عدم تخصیص کارشناس و ارزیاب دارای صلاحیت فنی از سوی راهبر کنسرسیوم در هنگام بروز خسارت

البته در تشریح این امر ذکر این نکته ضروری است که لحاظ نمودن کارشناسان و ارزیابان خبره ایرانی و بین المللی در قرار دادهای بیمه ای ، با تاییر اعضاء کنسرسیوم از سوی بسیاری از کارشناسان پیشنهاد میگردد.

– عدم شفافیت شرایط بیمه نامه در گواهی نامه های بیمه و قراردادهای کنسرسیوم

-عدم اطلاع به موقع دریافت حق بیمه توسط رهبر کنسرسیوم

-تقلب در توزیع سهم بدون توجه به ظرفیت مجاز نگهداری اعضا کنسرسیوم

– اعمال تغییرات خودسرانه در سهم نگهداری بیمه گران از مورد بیمه شده بدون اطلاع رسانی

-تبانی با بیمه گذار در پرداخت خسارات غیر واقعی یا افزایش میلغ خسارت

-تقلب در پرداخت حق بیمه ی واقعی و یا صدور الحاقیه ی برگشتی بدون در نظر گرفتن دوره پوشش

-خارج کردن خودسرانه یکی از اعضا از کنسرسیوم در زمان تمدید بیمه نامه

بر اساس این گزارش ، جهت عملکرد بهینه کنسرسیوم ها  و در راستای کاهش تخلفات و تقلبات کارشناسان راهکاری گوناگونی از جمله ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک در میان شرکتهای بیمه را ارایه می دهند.

البته جهت بهبود فعالیت کنسرسیوم ها  جلوگیری از نرخ شکنی و سوء استفاده از اطلاعات فنی شرکتهای موجود در کنسرسیوم ضرورت خواهد داشت.

تهیه و گردآوری: ریسک نیوز / بر گرفته ار کتاب نگاهی به تخلف و تقلب در صنعت بیمه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  2  =