فرجام همکاری با بیمه گران بین الملل در پسا برجام / حسین مقدس

این یک واقعیت است که برای رسیدن به رشد و پیشرفت و شکوفایی داخلی، باید در کنار اتکا به سرمایه های بومی و ملی، در فکر ایجاد یک تعامل سازنده با دنیا باشیم. اگر هوشیارانه به اطراف خود نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که کشورها و قدرت های بزرگ دنیا چشم به منطقه خاورمیانه و علی الخصوص سرزمین ایران دوخته اند. چرا که بخش عمده ای از انرژی، منابع طبیعی و سرمایه انسانی جهان در این منطقه جمع شده است و همچنین اتکای انرژی در آینده نیز به این منطقه خواهد بود.

ایران با وجود تبلیغات و گفتارهای غلط، همچنان بزرگترین قدرت منطقه است و تاریخ، تمدن، نیروی انسانی، موقعیت ژئوپلیتیک و حساسیت کشور ما موجب شده تا جایگاه مهم و ویژه‌ای در بین گشورهای منطقه داشته باشیم. چگونگی استفاده از این جایگاه به نحوی که به عزت و بزرگیمان لطمه ای وارد نشود و بتوانیم از آن در تعامل با دنیا استفاده کنیم، موضوع بسیار مهمی است. امروز یکی از مسائل مبتلا به صنایع کشور علی الخصوص در صنعت بیمه، عدم بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی روز دنیاست که سبب شده تولید با کیفیت پائین‌تر و با قیمت بالاتر عرضه شود. از اینرو باید تلاش کرد که سرمایه‌گذاری خارجی به این سمت سوق داده شود و در این میان وضع قوانین جدید و اثربخش بیمه گری از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین اهمیت نقش نیروی انسانی و مدیران لایق در استفاده صحیح و بهینه از منابع کشور در کنار تقویت مراکز علمی و آموزشی بر کسی پوشیده نیست. چرا که این ها سرمایه های اصلی کشور به شمار می روند و در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص باید برای صیانت و حفظ جایگاه کشور در منطقه و استفاده از دانش روز دنیا در امر بیمه گری تکنولوژی را هم وارد کنیم.

این یک اصل مهم است که تعامل در دنیا همواره بر اساس منافع مشترک صورت می پذیرد. یعنی هر دوطرف معامله از شراکت خود نفع ببرند. به همین دلیل در راستای جذب بیمه گران و سرمایه گذاران خارجی می بایست قبل از هرچیز زیر ساخت ها و زمینه های ورود و ایجاد همکاری با شرکای خارجی را پایه ریزی نماییم. تا ضمن ایجاد جاذبه برای جذب سرمایه گذاری ها، حداکثر استفاده در راستای منافع ملی خود را به دست آوریم. امروزه رشد و توسعه اقتصادی هر کشور جایگاه بین المللی آن را رقم می زند و کشورها برای آنکه بتوانند در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد بر می آیند تا شاخص های توسعه یافتگی خود را بهبود بخشند  و از این طریق در چرخه بهبود وضعیت اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود موجب تقویت اقتصاد و ایفاء نقش تأثیرگذاری در صحنه جهانی شوند.

در حال حاضر با نتایج بدست آمده، ایران یک بازار هشت میلیارد دلاری ارزیابی می گردد که در چشم بیمه گران خارجی بسیار وسوسه انگیز می باشد و به احتمال زیاد پای شمار زیادی از آنها را به کشورمان باز می سازد. در عین حال پا برجا ماندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله موانعی است که سبب می‌شود تا شرکت های بیمه گر بین‌المللی برای ورود سریع به بازار ایران احتیاط کنند. همچنین پیش بینی می گردد بیمه های دریایی و انرژی بازارهایی هستند که بالاترین پتانسیل را برای شرکت‌های بیمه دارا هستند. بیمه عمر در کنار پوشش بیمه تجاری حوزه‌ای است که دارای پتانسیل رشد بسیار زیادی می باشد. چراکه کمتر از یک دهم کل حق بیمه‌های پرداخت شده در ایران را به خود اختصاص داده است و این رقم در کل بازارهای بیمه جهان بیش از 50 درصد است.

بیمه گران خارجی در ابتدا احتمالاً برای آگاهی یافتن از سطح دانش و ضریب کشش بیمه های اتکایی بیمه‌ گران داخلی در بازار بین‌المللی با شرکت‌های ایرانی همکاری خواهند کرد. دلالان بین‌المللی نیز بی کار نمی نشینند و به شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران کمک خواهند کرد. بیمه‌گران خارجی ماه هاست که منتظر لغو تحریم‌ها علیه ایران بوده اند. هشت شرکت بیمه گر و ارائه‌دهنده بیمه اتکایی از میان 11 شرکت غربی و خاورمیانه ای بارها اعلام کردند ایران بازاری جذاب به ویژه در بخش‌های دریایی و انرژی است.

اما علی‌رغم لغو تحریم ها، همچنان موانعی وجود دارد که سبب می شود تا شرکت های بیمه بین المللی از سرعت بخشیدن برای ورود به بازار ایران احتیاط کنند. تحریم‌های پابرجای آمریکا و هم پیمانانش، شهروندان، بانک‌ها و بازیگران صنعت بیمه سایر کشورها را از مبادلات تجاری و سرمایه گذاری(از جمله تجارت دلاری) با ایران منع می‌کنند و این امر باعث تشدید نگرانی ها علیه کشورمان می گردد که آیا ‌دیگر بیمه گران خارجی می‌توانند بدون ریسک جریمه شدن با ایران همکاری کنند یا خیر؟

صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی از سویی به عنوان یکی از عمده ترین نهاد های اقتصادی مطرح بوده و از دیگرسوی فعالیت دیگر نهاد ها را پشتیبانی می کند. امروزه شرایط جهانی امکان ایجاد بیشترین میزان مازاد سرمایه در جهان را پدید آورده که نیازمند توجه و مدیریت درست برای بهره‌گیری از این فرصت است.

(حسين مقدس – پژوهشگر و كارشناس صنعت بيمه)

منبع : ریسک نیوز

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  −    =  52