مخالفت قوی چین با استقرار سامانه موشکی تاد

مخالفت لی کچیانگ نخست وزیر چین در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی با استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی بازتاب گسترده ای در منطقه داشته است.

به گزارش ریسک نیوز،دو طرف در ملاقات شب گذشته در باره این مساله به طور مفصل بحث و تبادل نظر کردند و به رغم اصرار آمریکا بر اقناع چین ، لی گفت که کشورش به هیچ وجه این برنامه را تحمل نخواهد کرد.
نخست وزیر چین گفت که این اقدام آمریکا نه تنها امنیت آفرین نیست بلکه باعث افزایش تنش ها در منطقه شبه جزیره کره خواهد شد.
وی گفت که ما با هر گونه اقدامی که باعث تنش شود، مخالف هستیم و از همه کشورها از جمله آمریکا می خواهیم در اجرای برنامه های خود در منطقه با دقت عمل کنند و کاری نکنند که اوضاع بدتر شود.
این تازه ترین مخالفت چین پس از آن است که آمریکا و کره جنوبی در ماه گذشته میلادی اعلام کردند این سامانه را تا پایان سال 2017 میلادی در کره مستقر خواهند کرد.
در بخش دیگری از این دیدار طرفین در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره بحث و تبادل نظر کردند و در باره افزایش تحریم ها و فشارها بر کره شمالی به توافق رسیدند.
بر اساس نوشته روز پنجشنبه روزنامه مردم ، نخست وزیر چین گفت که این کشور از هر برنامه شورای امنیت برای حل مساله هسته ای کره شمالی حمایت خواهد کرد.
این در شرایطی است که آمریکا و کره جنوبی و ژاپن در تلاش هستند تا قطعنامه تازه ای را در این شورا برای افزودن بر تحریم های کره شمالی تصویب کنند.
با این وصف نشریه دولت چین نوشت که بهتر است بجای تلاش بر افزودن بر تحریم ها، طرفین بر آغاز مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن متمرکز شوند.
این مذاکرات از پایان سال 2008 میلادی به دلیل اختلافات فزاینده کره شمالی و آمریکا متوقف شد و تاکنون برگزار نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

89  −    =  87